29. juni
2007
Utskriftversjon
Til hovedsiden
Hjemfall
EFTA-domstolen har talt: Den norske
hjemfallsbestemmelsen i konsesjoner for vannkraftverk/fossefall må endres slik
at den likestiller offentlige og private konsesjonstakere. Siden 1917 har
private fått konsesjon med vederlagsfri tilbakeføring av eierskap til staten
etter 60 år, mens kommunale/fylkeskommunale eiere har fått evigvarende
konsesjon.
Reaksjonene på dommen er varierte, og delvis meget høylytte. Private interesser
mener dommen er rimelig, mens ordførerne i kraftkommunene er i opprør. Og
naturligvis vil Senterpartiet gjøre mest mulig ut av saken med brodd mot EU, det
passer jo spesielt godt i et år med kommunevalg. To iakttakelser er nærliggende:
For det første: Dommens betydning overdrives. Det er ikke en dom for eller mot
hjemfallsordningen som sådan. Det er heller ikke en dom for eller mot offentlig
eierskap. Det er en dom som tilstreber like vilkår for operatører i den
liberaliserte, europeiske el-kraftmarkedet som vi ganske frivillig har valgt å
slutte oss til. Man kan mene at dommen bygger på svak logikk, for det er andre
forhold enn hjemfall som vil stille eiere av produksjonsmidler i ulik
konkurransesituasjon. La gå med det. Man kan mene at det var uklokt å gå inn i
kraftmarkedet. La gå med det også, gjort er gjort. Poenget er at det er fullt
mulig å finne modeller for offentlig eierskap som ivaretar både EFTA-dommens
krav, og kommunenes økonomiske rettigheter. Og det er ingen desperat hast, for
kommunene mister ikke de konsesjonene de har, - nye vilkår vil gjelde nye
konsesjoner. Ettersom det ikke bygges nye kraftverk av betydning, er det ingen
umiddelbar krise.
Er så hele saken betydningsløs? På ingen måte, men det er en avledning å
fremstille den som en kamp mellom nasjonale, norske prioriteringer og EUs. Det
saken reelt gjelder er sprik i våre nasjonale prioriteringer. Skal vi beholde
dagens offentlige eierskap til 90% av vannkraften, eller skal verdiene "settes i
spill" for avhending til private (og utenlandske) eiere? De som ønsker å selge
de offentlig eide kraftverkene, og det inkluderer politisk i alle fall Høyre og
Fremskrittspartiet, vil ønske å fremstille EFTA-dommen som et argument for sin
sak, hvilket den ikke er. Noen av de som ønsker fortsatt offentlig eierskap,
politisk de rød-grønne, vil ønske å se saken som et EU-drevet anfall mot
offentlig eierskap, hvilket den heller ikke er. Hjemfallsretten i konsesjoner
til private/utenlandske eiere har gitt det offentlige eierskapet et visst vern
mot kortsiktig lettsindighet: Dersom kommuner (eller staten) velger å selge sine
kraftverk til en privat kjøper, vil eiendomsretten til verkene falle tilbake til
det offentlige (staten) etter en viss tid, f.eks. 60 år. Det er den praktiske
utformingen av dette vernet mot vår egen dårskap EFTA-dommen sier nei
til. Altså må vi finne andre former for slikt vern, - hvilket er fullt mulig.
Men egentlig er dette også en avsporing fra det helt sentrale tema: Eierskapet
til naturressursene. Hvis vi ikke klarer å opprettholde et politisk flertall for
å bevare det nåværende offentlige eierskapet til 90% av vannkraftressursene, vil
ingen formelle ordninger i det lange løp forhindre at disse varige kildene til
ren energi og store pengeinntekter går tapt for fellesskapet.
Hva så med de kraftverkene – 10% av produksjonskapasiteten – som i dag er i
privat eie? Av disse er halvparten etablert før konsesjonslovene trådte i kraft,
og derfor uten hjemfall. Det betyr at hvis vi velger å gi avkall på
hjemfallsretten, vil vi gi avkall på 5% av produksjonskapasiteten for fremtidig
offentlig eie. Naturligvis ligger det store fremtidige verdier i disse 5%, men
dette er tross alt et lite problem sammenlignet med viktigheten av å beholde de
nåværende 90% i offentlig eie. Og det sikrer vi ved å la være å selge dem. Dette
er helt opp til oss selv, - EFTA-domstolen eller EU har ingen mening om det.
____
Note
En økonomisk begrunnelse for at det
er meningsløst å selge offentlig eide kraftverk er gitt i temaartikkelen
Selg aldri et vannkraftverk på
Tjodareik.no .
T