20. september
2007
Utskriftversjon
Til hovedsiden
Politisk lydighet
Den
norske Bank legger ut en omtale av bankens avdeling i Luxembourg på nettsiden
sin. Utformingen er slik at omtalen best kan forstås som en anbefaling av
tjenester for ulovlig skatteunndragelse. Finansministeren misliker dette sterk,
og ber direktøren for Kredittilsynet vurdere om annonsen er lovlig. Så langt er
alt greit.
Men Kristin Halvorsen går lenger, og uttaler til NRK at uansett spørsmålet om
lovlighet kan hun ikke godta en slik annonse. Hva sikter hun egentlig til? Mener
hun at hun gjennom næringsministeren, som bestyrer statens 34% eierandel i DnB,
vil øve innflytelse i bankens styrende organer? Kanskje det, og i så fall er det
greit. Men mest sannsynlig er hennes tankegang mer direkte: Hun gir uttrykk for
en verdivurdering, formidlet gjennom TV, som hun i egenskap av finansminister
krever respekt for. I dette tilfellet er det lett å være enig i
verdivurderingen, men et krav om respekt for den politiske makten bak
vurderingen er litt vanskelig. Landet skal jo styres politisk gjennom lovene og
andre sporbare vedtak, ikke gjennom uformelle "signaler" om politisk ønsket
atferd. Innenfor lover og bestemmelser skal det være næringsfrihet også for de
politisk utekkelige. Bare en formell styringsprosess gir mulighet for prøving av
forvaltningsavgjørelser for domstolene.
Dette
bringer oss til uttalelsene fra direktøren for Kredittilsynet, i tilknytning til
finansministerens. Bjørn Skogstad Aamo opplyste at han foreløpig ikke hadde tatt
stilling til spørsmålet om mulig lovstridighet, men at han hadde hatt kontakt
med banken som innså at formuleringene i annonsen var uheldige og hadde fjernet
dem. Vel og bra. Så fortsetter han med å rose bankene for deres gode samarbeid
med myndighetene. Han forteller – som et eksempel – at en pågående opprulling av
en stor sak i Oslos kriminelle gjengmiljø er kommet i gang etter opplysninger
fra DnB til politiet om mistenkelige pengetransaksjoner. Slik ordene falt lot
det seg forstå at det dreide seg om et initiativ fra banken, ikke i
utgangspunktet om politiets anmodning. En tekkelighetsattest til banken fra
direktøren for Kredittilsynet. Også i denne sammenheng er det lett å være enig i
verdivurderingen: Det er selvsagt prisverdig å assistere politiet i bekjempelsen
av kriminalitet.
Allikevel skurrer det litt. Problemet med bankenes nærhet til maktens utøvere
ligger i bankenes rolle og rolleforståelse. Hvordan skal vi bedømme bankenes
uavhengighet og upartiskhet? Vil bankene med samme iver alarmere politiet om
alle mistenkelige transaksjoner, uavhengig av de berørtes sosiale rang,
kundeforhold og politiske profil? Eller vil det kanskje bli anvendt "skjønn" i
den sammenheng? I noen land er bankene pålagt ved lov ikke å uttale seg om
kundeforhold. Hensikten er i utgangspunktet ikke å skjule kriminalitet, men å
sikre mot myndigheters overgrep, konkurrenters misbruk, og mediers
nysgjerrighet. De fleste vil være enige i at et slikt lovpålegg ikke kan være
absolutt. Det må holdes åpent for å bidra til politiets etterforskning, og
opplysning i sivile rettssaker, når det foreligger rettslig kjennelse for det.
Men ut over det vil bankenes taushet om kundeforhold være et viktig bidrag til å
opprettholde den rettsorden de fleste ønsker. Det vesentlige her er ikke hvor
troskyldige dagens forskjellige aktører måtte være, men hvordan dagens praksis
vil utvikle seg over tid. Vil usikkerhet om karakteren av bankens nærhet til
myndighetene drive kunder til utenlandske banker som tilbyr "full diskresjon"?
Tiden vil vise.
T