1. november
2007
Utskriftversjon pdf
Til hovedsiden
Generalkonsulatet
i Minneapolis
Verden forandrer seg; det er rimelig at Utenriksdepartementet fra tid til annen
vurderer prioritetene i vår utenriksrepresentasjon. Det virker også rimelig at
behov for nye ambassader og generalkonsulater holdes opp mot avviklingen av
eksisterende, utenrikstjenesten kan ikke være en vekstnæring uten økonomiske
begrensninger. Nedleggelser ledsages alltid av beklagelser og motstand, noen
ganger også av affektert fornærmelse. De heftige protestene mot nedleggelsen av
generalkonsulatet i Minneapolis kan vi avskrive som en forbigående episode, et
mindre offer for tidens forandring.
Ja, vi kan gjøre det, men er det klokt?
Minneapolis er kjerneområdet for det norskættede Amerikas bevissthet om
gamlelandet. Kanskje er bevisstheten om utvandrerne og deres etterkommere i
fjerde og femte generasjon ikke så sterk i Norge. Men omvendt er det annerledes.
Og den interessen favner vidt, - fra historie, språk og kultur til dagens
politikk. I Kongressen har norskættede sitt nettverk, caucus, blant andre
"nasjonaliteters". Sikkert har generalkonsulen i Minneapolis beskjeden adgang
til disse, men hva med betjeningen av de ennå unge men fremtidige norgesvenner
og kongressmedlemmer? Det er svært vemodig om vi offisielt skal overse
utvandringshistorien og de etter hvert svakere slektsbånd. Men det er verre, ja en
dumhet i forhold til våre nasjonale interesser, å inndra pantet for
gjensidigheten i "forbindelsen mellom Norge i øst og Norge i vest" (slik det het
i Den norske Amerikalinje's motto).
Men så var det de begrensede ressursene. Som enhver planlegger vet, er det for
billig å komme med fordringer om utgifter hvis man ikke samtidig vil ta stilling
til hva som må vike. Et forslag kunne da være å dempe innsatsen i et eller flere
av de fjernere initiativene i bistand og fredsdiplomati. Men da kommer vi til underligheten
i vår utenrikspolitikk. Vi fører ikke én utenrikspolitikk, men to: en for norske
interesser, en annen for andres folks interesser. Disse er budsjettmessig
adskilt. Den første har strenge budsjettbegrensninger, den andre har garantert
vekst som følger nasjonalproduktet. Ettersom våre gode slektninger i Midtvesten klarer seg
uten bistand og fredsmegling, har generalkonsulatet i Minneapolis ingen
utsikter. Beklagelig nok.
T