16. august 2008
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Ikke ny, men dårlig statsskikk
En
velinformert leser gjør oppmerksom på at kommentaren
Ny statsskikk?
(Tjodareik 20. juni) har et feilaktig utgangspunkt. Det er ikke er uvanlig at en
statssekretær overtar den daglige ledelsen av departementet i statsrådens
fravær. Slik oppnevning skjer regelmessig i ferietiden, ved statsrådens
reisefravær, osv. Man kan hevde at fravær fra kontoret ikke er det samme som
permisjon, og at fem uker (Hagas sykepermisjon) i alle fall er en lang periode
for en slik stedfortrederfunksjon, men kvalitativt dreier det seg altså om en
etablert praksis. De nærmere omstendighetene rundt denne stedfortrederrollen
belyser imidlertid en mangel på orden i statens ledelse som er nærmest utrolig.
Statssekretærene har normalt ingen myndighet knyttet til stillingen. I praksis
bestemmes statssekretærenes oppgaver av statsråden. Oppgavene kan innebære å
representere statsrådens syn innad i departementet, og utad. Men altså bare som
statsrådens budbringer, under statsrådens direkte ansvar. Statssekretærene
inngår ikke i den formelle styringslinjen fra statsråden til departementsråden
og det øvrige embetsverket.
Dette endres
når en statssekretær ved statsrådens fravær oppnevnes til å "ivareta det daglige
arbeid i departementet". Oppnevningen kan bare forstås slik at statssekretæren
gis politisk instruksjonsmyndighet overfor embetsverket, altså en funksjon som
"fungerende statsråd" i forhold til departementsråden. Rollen som "fungerende"
gjelder imidlertid ikke statsrådens funksjoner i forhold til regjeringen og
Stortinget. Statssekretæren møter ikke i regjeringskonferanser, og slett ikke i
statsråd eller Stortinget. Med andre ord: Ved statsrådens fravær – også
langvarige permisjon – stilles departementet under en politisk myndighet som
ikke anerkjennes av de overordnede politiske myndigheter. Dette er prinsipielt
inkonsekvent og uttrykker naturligvis også en nedvurdering av embetsverket. En
slik ordning er bare tenkelig i et land med liten sans for konstitusjonell
orden.
Og de
praktiske konsekvensene? Utydelighet med hensyn til den "fungerendes" reelle
fullmakter og politiske forankring skaper usikkerhet, innad som utad. Det er
mulig at dette ikke oppleves som svært alvorlige. Vi har utviklet en kultur hvor
såkalte "politiske signaler" – uformelle uttalelser fra personer i politiske
stillinger, herunder de 44 statssekretærene – ofte oppfattes å ha kraft som
direktiver. Dette gjelder både internt i departementene og statsforvaltningen,
og utad i samfunnet. I den grad skillet mellom formelle styringsprosesser og
uformelle aktørers virksomhet allerede er utydelig, vil uklarhet i de formelle
styringslinjene ikke spille noen stor rolle. Men en slik kultur bør ikke
videreføres. Den undergraver ansvarliggjøring ("accountability") i det
offentlige styre, og svekker dermed en demokratisk grunnpilar.
Det er behov
for en ordning basert på en ubrutt politisk styringslinje ved statsråders
permisjon.
T