18. desember 2008
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Krigshistorien
og selvforståelsen
Et
balansert historiesyn er viktig fordi historisk erfaring vil prege våre
holdninger til fremtidens utfordringer.
Erling Fossen slår hardt med sin kronikk i Aftenposten 13. desember. Han mener
ikke bare at motstandskampen under 2. verdenskrig er blitt urimelig oppskrytt,
men også at sider ved den var i strid med folkeretten og påførte
sivilbefolkningen unødige lidelser. Som ventet ble reaksjonene overveldende. Vi
vet fra tidligere at selv langt mer tilbakeholdne kritiske ytringer til sider
ved krigs- og okkupasjonshistorien stadig blir møtt med massive beskyldninger
om manglende respekt for heltenes innsats og påstander om nazistiske sympatier.
Det er til stor skade at vi etter to generasjoners tidsforløp ikke er kommet
lengre.
Ingen med den
minste innsikt vil underkjenne motstandsfolkenes mot, offervilje og dyktighet.
De fortjener så udiskutabelt respekt og takknemlighet, - slik dette i
etterkrigstiden er kommet til uttrykk. Det kan ikke med noen rimelighet være
snakk om historisk "revisjon" på dette punktet. Fossen utsetter seg for unødig
mistanke når han sier at noen av operasjonene hadde karakter av "guttestreker".
Av sammenhengen forstås at han vurderer aksjonenes virkning i et strategiske
perspektiv, men ordvalget er slik at følsomme lesere lett kan oppfatte ham
annerledes.
Fossen
påminner om to betimelige spørsmål, som han selv gir overtydelige svar på. Det
er spørsmålene, ikke hans svar som er mest interessante. For det første: Har den
illegale motstandskampen fått en så bred plass at den fortrenger helheten i vår
historie om 2. verdenskrig? Og for det andre: Er det sider ved motstandskampen
som med tidsavstand krever en mer kritisk vurdering enn vi hittil har vært
villige til å gjennomføre?
Det er ikke
vanskelig å være enig med Fossen i at vi nå opplever en ny og ensidig fokusering
på motstandskampen. Hvis dette fester seg som den fulle historisk realitet vil det
være ille. Men kanskje er det bare en bølge av overdrivelse som glir forbi.
Imidlertid skal man være på vakt her. Da er det ikke høstens
bøker
(delvis
gjenutgitte) og Max Manus-filmen som er sentrale, men de mer strukturelle
tendensene. Er det slik at Norges Hjemmefrontmuseum råder grunnen alene i
opplysningsarbeidet om krigen i skolen? Hvorfra kommer pengene for denne virksomheten?
Hvor står krigsseilerne og de militære krigsdeltagerne i denne sammenheng?
Dersom det forholder seg slik at kretsen rundt Hjemmefrontmuseet er den mest
aktive, betyr ikke det at deres virksomhet er kritikkverdig, men at det må
sørges for et bredere engasjement i tillegg.
Spørsmålet om
hvordan vi skal bedømme "konseptet" for Milorgs virksomhet, i motsetning til
deltagernes personlige innsats, er mer komplisert. Den tvilen som råder om
enkelte sider ved virksomheten forsvinner ikke ved påstander om at temaet er
upassende. Det kreves en kritisk gjennomgang. Kritisk - ikke i betydningen
avvisende eller nedsettende, men i betydningen grundig prøving. Her er
tidsavstanden vesentlig, for prøvingens formål er ikke å så tvil om
hovedpersonenes dømmekraft, men å klarlegge konseptets karakter og gyldighet som
historisk erfaring i en tidløs snarere enn situasjonsbestemt sammenheng.
Viktigheten av en slik analyse understrekes av tendensen Fossen påpeker til
å overfokusere motstandsarbeidet i det samlede krigsbildet. Og mer så, jo sterkere
og varigere denne tendensen viser seg å bli.
Et lite apropos her: Det er ikke rimelig når Fossen tillegger motstandsfolkene
nærmest å ha innkassert æren for seieren i krigen. Tvert imot, i et meget
uryddig bilde er det fra det hold – Jens Christian Hauge og senere Gunnar
Sønsteby ikke minst – at man konsekvent har understreket at krigen ble vunnet på
slagmarkene og på havet ute, ikke i Norge. At dette enkle faktum ofte har
druknet i seiersglad og selvgod historiefremstilling drevet av andre interesser,
er ikke motstandsfolkenes feil.
I dette
perspektivet ligger det et uventet budskap i symbolbruken ved utsmykningen av
det nye bygget for den integrerte ledelsen for Forsvarsdepartementet og
Forsvaret. En besøkende til ledelsen møter ingen tegn som påminner om vår
militære historie eller Forsvaret overhode. En "bolleskulptur" av den typen vi
kjenner fra Gardermoen står ute nær inngangen, og NATO-landenes flagg er
oppstilt i hallen inne. Men så er det slutt inntil man kommer til en
mottagelsehall i fjerde etasje hvor ledelsen holder til. Den prydes av tre store
portrettmalerier: Kronprins Olav i "batteldress", og – nettopp, Jens Christian
Hauge og Gunnar Sønsteby. De kan best forstås her som de utvalgte representantene
for vår krigshistorie. Hvor ble det av krigsseilerne? – krigsdeltagerne hjemme
og ute? – etterkrigstidens deltagere i internasjonale operasjoner?
Sporløst fraværende. Likeså oberst Eriksen som uten ordre åpnet ild fra
Oscarsborg, generalmajor Fleischer som på egen hånd mobiliserte Nord-Norge og
kjempet fremgangsrikt i to måneder, og oberst Hatledal – den historisk
fortrengte generalstabssjefen som fra 5. april beleiret regjeringen med
henstillinger om å få mobilisere og senest etter at han hadde meddelt at kampene var begynt natten til 9.
april ble fortalt at regjeringen skulle behandle saken neste dag.
Man skal
selvsagt være forsiktig med å tolke symbolske uttrykk for langt. Men det er
kanskje ikke helt uberettiget å hevde at det nye ledelsesbygget i det historiske
miljøet på Akershus festning formidler symbolsk, som en gyldig erfaring, at
militært forsvar ikke er hovedsaken, men motstandskamp etter okkupasjon derimot
... Desto viktigere å få perspektivet på motstandskampen riktig, - i alle
dimensjoner.
T