16. januar 2009
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Kampflykjøpet og
budsjettet
Det er noe uvirkelig ved behandlingen av flyanskaffelsen; prosessen synes snudd
på hodet.
Med St.prp. nr 36 (2008-2009) ber Regjeringen om
Stortingets samtykke til å innlede en forhandlingsprosess for anskaffelse av
kampfly av typen JSF. Samtidig presiseres det at et slikt samtykke ikke
innebærer en beslutning som binder Stortinget økonomisk i forhold til å kjøpe
kampfly.
Det er både
merkantilt og konstitusjonelt rimelig at Stortinget ikke kan innbys til å fatte
vedtak om en anskaffelse som verken er entydig spesifisert eller forhandlet til
et slikt nivå at en bindende budsjettramme kan settes. Men hvorfor da et vedtak
om flyvalget på dette tidspunkt? Normalt ville man jo ønske å opprettholde en
konkurransesituasjon så langt som mulig frem til bindende kontraktvilkår med
priser var avklart. Nå skal man i følge proposisjonen "tilrettelegge" for
kontraktforhandlinger i 2-3 år før de egentlige forhandlingene kan begynne.
Under slike omstendigheter er det ikke uberettiget å spørre hva grunnlaget for
flyvalget egentlig har vært. Proposisjonen omtaler forskjellige forhold som har
vært vektlagt, men noen faglig evalueringsrapport med metodebeskrivelse er ikke
offentliggjort.
Imidlertid er
det andre forhold rundt anskaffelsen som er viktigere enn selve flyvalget, men
som proposisjonen bare overflatisk berører. Proposisjonen minner om at
anskaffelsen av flyene vil medføre et behov for betydelige investeringer ut over
de nåværende planrammer for forsvarsbudsjettet. En midlertidig styrkelse av
forsvarsbudsjettet knyttet til selve anskaffelsen må derfor forutses. Derimot
forutsettes eierkostnadene i driftsfasen (etter anskaffelsesperioden) dekket
innenfor "den til enhver tid gjeldende forsvarsramme". Til tross for den
intetsigende språkbruken, kan dette ut fra sammenhengen bare bety at man mener
at driften skal skje innenfor de nå gjeldende planrammer. Dette er fullstendig
urealistisk ut fra erfaringer om forholdet mellom anskaffelseskostnad og samlede
eierkostnader i driftsfasen for kampfly. Basert på de opplysningene om
kostnadsutviklingen for JSF som foreligger fra utenlandske kilder, og
erfaringstall fra for eksempel F-16 for de samlede levetidskostnadene, virker
det ikke urimelig å anta at anskaffelse og drift av 56 stk. JSF vil kreve en
vedvarende økning av forsvarsbudsjettet på omkring 10 % fra dagens nivå.
I lys av
kampflyanskaffelsens økonomiske omfang og behov for budsjettøkning er det
nødvendig å se anskaffelsen i sammenheng med hele gjennomføringen av
langtidsproposisjonen, St.prp. nr. 48 (2008-2009). Selv om langtidsplanen
innebærer en betydelig forbedret realisme fra tidligere i forholdet mellom
planenes kostnader og budsjettforutsetninger, er planene fortsatt
underbudsjetterte. Anslag for størrelsen av underbudsjetteringen vil variere med
forutsetningene, og kan i alle fall vanskelig bedømmes med nøyaktighet ut fra
offentlige dokumenter. En rimelig antydning kan være at det vil kreve en
budsjettøkning på kanskje 5 % for å bringe øvingsaktivitet og operativ innsats
på forutsatt nivå, herunder ikke minst økning av driftsbudsjettet for de nye
marinefartøyene, og etterslep på diverse materiellinvesteringer. Ytterligere
omkring 5 % vil kreves for å øke Hæren til et nivå hvor den mer realistisk kan
drive i balanse mellom operativ innsats og øvingsaktivitet, og slik at den
forutsatte innsatsklare styrken kan opprettholdes over tid. Dette er ikke
tilfellet i dag. Økningen er ikke avhengig av om man velger et større innslag
av vervede (som forsvarssjefen ønsker) eller en løsning basert på verneplikt
(som enkelte andre ønsker). Vi står altså i en situasjon hvor budsjettet må økes
med omkring 10 % dersom langtidsproposisjonens mål skal oppfylles og Hæren
opprettholdes med 3-4 fullt innsatsklare bataljoner. Det er avgjørende at en
økning av denne størrelsesorden
–
justert etter detaljerte planer og beregninger
–
gjennomføres raskest mulig og før behovet for nye 10 % økning for kampflykjøpet
melder seg om 5-6 år. Dersom vi i motsatt fall går inn i flykjøpet uten en
budsjettutvikling omtrent som beskrevet, er perspektivet meget realistisk at vi
blir stående uten relevant landmilitær evne (ut over vakthold og en begrenset
evne internasjonalt), med
moderne marinefartøyer for en stor del underbemannet ved kai, og med nye kampfly
tilsvarende på bakken.
Det er
innlysende at budsjettøkninger av denne størrelsesorden - på sikt altså
omkring 20 % eller 7 mrd kr - ikke kan realiseres gjennom justeringer i den årlige budsjettbehandlingen, men
vil kreve en overordnet, bred politisk forankring. Hvilke grunner kan
rettferdiggjøre en slik økning, sett i forhold til alle de andre fordringene mot
statsbudsjettet? Svaret er egentlig ganske enkelt.
Ta
utgangspunkt i en sammenligning med de øvrige nordiske land. Vi kommer ikke unna
en forpliktelse til å delta i internasjonale operasjoner omtrent på samme nivå
som dem, sett i forhold til landenes økonomiske styrke. Dette følger av at Norge
er medlem og sikkerhetspolitisk avhengig av NATO, og at vi står utenfor men i
andre sammenhenger er avhengige av EU. Videre er det et politisk bredt forankret
ønske at vi skal bidra i FN-operasjoner. De nasjonale kravene til forsvaret er
imidlertid vesensforskjellige landene imellom. De enorme områdene i nord med
konkurrerende økonomiske og strategiske interesser, økende aktivitet og
uavklarte rettslige forhold medfører at kravene til vårt forsvars kapasitet for
overvåkning, suverenitetshevdelse, avverge og innsats naturlig nok må ligge
høyere enn nabolandenes tilsvarende krav.
La oss se en
budsjettøkning på 7 mrd kr i et annet perspektiv. Etter den kalde krigen er
forsvarsbudsjettets andel av BNP omtrent halvert fra snaut 3 % til ca 1,5 %. En
økning med 7 mrd kr vil bringe forsvarsutgiftene til omkring 1,8 % av BNP. Det er
altså ikke snakk om noen "remilitarisering" til den kalde krigens nivå, men om
en nødvendig tilpassning til utfordringene i dagens sikkerhetspolitiske
situasjon.
Det er på
dette overordnede plan de sentrale politiske spørsmål knyttet til
kampflyanskaffelsen ligger. Uten en uttrykt politisk bevissthet om
forsvarsbudsjettets nødvendige utvikling og størrelse, vil anskaffelsen være
meningsløs fordi den da vil undergrave fullstendig økonomien i hele det
forsvaret flyene skal være en del av.
T