17. april 2009
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Rollekonflikt som samfunnsmodell
Rabalderet
om Kjell Inge Røkkes transaksjoner for egen berikelse fokuserer på
saksbehandling og juss. De politiske spørsmålene om statlig eierskap er
viktigere.
Like før påske gjennomførte
Kjell Inge Røkke en rekke salg av aksjer fra selskaper hvor han har
kontrollerende aksjeposter. Kjøper var selskapet Aker Solutions ASA hvor han
(gjennom Aker Holding AS) har 24%, men hvor også staten og Wallenberg-familien
er inne (også gjennom Aker Holding) med henholdsvis 12 % og 4 %. Saken ble
”varslet” offentlig da en gruppe analytikere hevdet at aksjekursene i
transaksjonene var urealistiske, slik at nettoeffekten var å tilføre Røkke
verdier (1 mrd kr), og avlaste risiko ( 4 mrd kr) fra selskaper han kontrollerer
til Aker Solutions hvor altså 76% av aksjene eies av staten, Wallenberg-familien
og et stort antall mindre aksjonærer. Og så brøt mediebråket ut i påsken: Hvor
står regjeringen i dette? Hvem visste hva, og når? Hvem har informert, eller
latt det være? Er transaksjonene lovlige? Osv. Diverse utredninger er iverksatt
i regi av hovedinteressentene, og opposisjonen i Stortinget har varslet en
såkalt kontrollhøring. Det ligger an til underholdende oppslag i lengre tid. Men
egentlig er denne knivkastingen avsporende i forhold til de underliggende
politiske spørsmålene.
Politisk
burde saken utløst en gjennomgang av vilkårene for offentlig eierskap i
næringsvirksomhet. I utgangspunktet er holdningene til statlig eierskap
sprikende. Høyre og Fremskrittspartiet er ideologisk skeptiske eller avvisende
til offentlig eierskap, mens Arbeiderpartiet ikke helt har brutt den ideologiske
forbindelsen til sine statskapitalistiske røtter. Men gitt at vi har, og
utvilsomt vil fortsette å ha et betydelig statlig eierskap i børsnoterte
næringsbedrifter, er spørsmål om hvordan slikt eierskap skal utøves meget
relevante. Her ligger det betydelige utfordringer.
Statlig
eierskap blir regelmessig begrunnet politisk med samfunnshensyn ut over
bedriften selv, ikke ensidig i hensynet til bedriften. La gå at grensen kan være
flytende, men under dagens forhold er det i alle fall lite aktuelt for staten å
gå inn i norske børsnoterte selskaper ensidig for å styrke statens økonomi gjennom
utbytter og verdivekst. Begrunnelsen ligger alltid på siden av
bedriftsøkonomien, for eksempel et ønske om å bevare arbeidsplasser, eller lokal
bosetning, eller å sikre kompetanse og innflytelse ved å beholde hovedkontor
eller forskningsmiljø i landet. Hvordan skal så slike hensyn ivaretas i praksis?
På styrets nivå er bedriftsøkonomi og spesielt verdiskapning for aksjonærene den
styrende målsetningen. Det siste oppfattes som selvsagt for børsnoterte
selskaper, men det kan også – mer overraskende – være tilfelle for statsforetak,
jf Statkraft. I selskapets Konsernprinsipper for eierstyring og ledelse heter det
(pkt 1.2): "I Statkraft skal god eierstyring og selskapsledelse bidra til en
størst mulig varig verdiskapning i konsernet". Øvrige hensyn er mindre
forpliktende: "Åpen og tilgjengelig kommunikasjon skal sikre at konsernet har
gode relasjoner til samfunnet i sin alminnelighet og spesielt til de
interessenter som berøres av virksomheten."
Det synes
åpenbart at det på styreplan i store bedrifter kan oppstå målkonflikter dersom
samfunnshensyn skal vektlegges mot bedriftsøkonomi. Det gjelder for eksempel i
produktstrategier, energi- og miljøspørsmål. Målkonflikt kan også knyttes til
tidshorisonten for økonomisk gevinst, snarere enn til kravet om lønnsomhet som
sådan. I alle fall er det klart at handlingsrommet for å ivareta samfunnshensyn
som måtte komme i motsetning til rene bedriftsinteresser er meget begrenset for
styremedlemmer i børsnoterte selskaper. Det er uten betydning hvem
styremedlemmene er nominert av, om det er av staten eller av andre aksjonærer.
Som styremedlemmer skal de ivareta bedriftens interesser. Hensynet til de øvrige
aksjonærene tilsier at det vil være direkte galt å fravike selskapets formål og
interesser i behandlingen av styresaker under henvisning til politiske
"signaler" om utvidede samfunnshensyn. Selskapets fastsatte formål er jo en del
av grunnlaget for aksjonærenes deltagelse i et aksjeselskap. Et viktig punkt
blir derfor at når staten går inn som eier i et børsnoterte selskap må
eventuelle hensyn som skal gjøres gjeldende i ledelsen, ut over de normale
bedriftsøkonomiske, nedfelles i selskapets vedtekter. Slik kan styremedlemmene
på vanlig måte utøve sitt beste skjønn i balansen mellom konkurrerende hensyn,
uten i utgangspunktet å stå overfor en rollekonflikt. En spesielt guffen side
ved denne rollekonflikten ligger i lojalitet og taushetsplikt. Når er det riktig
å informere departementet underhånden fra styrearbeidet? Aldri, vil noen si, men
ikke alle. Dagens rollekonflikt er lite holdbar. En nødvendig oppstramming vil
rimeligvis heve terskelen for statlig engasjement, men det må aksepteres.
Den nåværende
praksis med manglende samsvar mellom begrunnelsen for eierskapet og
styringsgrunnlaget i bedriften har også en praktiske side som ytterligere
forvirrer rollefordelingen mellom staten og næringslivet. Styrerepresentasjonen
utøves rimelig nok ikke fra departementene direkte. Man finner personer med
eller uten næringslivserfaring, men i alle fall med ”bred samfunnserfaring”.
Husk! – det er jo samfunnshensyn som skal ivaretas. Dette peker mot
tidligere statsråder og statssekretærer. Disse er naturligvis begeistret for
oppdrag, og det passer også bedriftene utmerket å sikre solide bånd til
topplanet i det politiske miljø. Som styremedlemmer eller rådgivere, betalt av
bedriften for å ivareta bedriftens interesser, får disse tidligere aktive
politikerne i realiteten en rolle som lobbyister for bedriften, snarere enn som
representanter for samfunnsinteresser slik de kanskje helst så for seg. Altså
nok en grunn til ikke å vente for meget av eierskap i børsnoterte bedrifter som
redskap for politiske målsetninger. Tvert imot, en grunn til å vente øket press
fra bedriftsinteresser mot det politiske beslutningssystemet.
Innebærer så
disse begrensningene at ingen samfunnshensyn kan ivaretas gjennom eierskap? Vel,
noe kan oppnås. Med tilstrekkelig vekt kan for eksempel utflytting til utlandet
av ledelse og operativ virksomhet hindres.
Den pågående
Røkke-saken fokuserer et annet samfunnshensyn som sågar er lovforankret:
Likebehandling av aksjonærene. Man kan knapt mene at de kontroversielle
transaksjonene i sum innebærer reell likebehandling av Røkke og de øvrige
aksjonærene i Aker Solutions ASA. Når transaksjonene (sannsynligvis) ikke er
ulovlige, skyldes det selve konstruksjonen av eierskapskjeden som tillater Røkke
å handle fordelaktig med seg selv, med de øvrige aksjonærene som risikobærere. Det
er denne konstruksjonen som er det reelle problemet i denne saken. De siste
ukenes hendelser, hvor enn pikante i detaljene og interessante for
krisehåndteringsforskere, er mer å anse som påregnelige følger av eier- og
beslutningsstrukturen i Aker-systemet. Hvorfor ble denne konstruksjonen
akseptert da staten gikk inn som aksjonær i Aker Holding AS med 4,8 mrd kr i
2007? Manglet det forståelse, tross informerte advarsler? Eller skyldtes det politisk
ettergivenhet for påvirkning? Men fremfor alt, kan vi nå være enige om at vi
ikke kan fortsette å etablere statlig eierskap på denne måten?
Spørsmålene
om rammene for utøvelsen av statlig eierskap i børsnoterte selskaper bør være
spesielt påtrengende for dem som ser dette som et egnet politisk virkemiddel i
samfunnsutviklingen. Rollekonflikt bør ikke være del av en samfunnsmodell.