15. juni 2009
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Høyhastighetstog
Ikke
transportplanlegging, men en oppvisning i politisk fritenkning i rammen av
valgkampen.
FLERTALL FOR LYNTOG er
hovedoppslaget på Aftenpostens førsteside 5. juni. Artikkelen forteller at det
er flertall i alle partier på Stortinget, unntatt Frp, for anlegg av
høyhastighetsbaner. Det dreier seg om innstillingen fra Transportkomiteen til
Nasjonal transportplan[1].
Av innstillingen fremgår det ikke noe konkret om prioriteringer eller
tidshorisonten for de mulige anleggene, men anslag for kostnadene ligger i
tresifrede milliardbeløp for anlegg og materiell for hvert av de prosjektene som
skal konkurrere med fly.
Dette er
naturligvis hyggelig lesning for alle som mener at jernbaner har fremtiden for
seg i vårt land også, og ikke bare på kontinentet og i Sverige og Finland. Men
det er skår i gleden, for transportplanen er ingen plan i vanlig forstand. Den
legger ikke opp til bindende vedtak om noe som faktisk skal gjennomføres. I form
av en stortingsmelding er den snarere en plattform for markering av politiske
holdninger, slik det gjør seg godt ved inngangen til en valgkamp. Og holdningene
kan være hvor løsslupne som helst, for de er ikke bundet av politisk forankrede
budsjettrammer. Riktig nok er planen basert på en økning av transportbudsjettene
på 45 % over dagens nivå, tilsvarende 10 mrd kr per år, men ingen har drøftet
hvordan disse pengene skal fremskaffes innenfor et samlet statsbudsjett. Slik
sett er det neppe grunnlag for å ta planen helt på alvor. Dette bekreftes av at
de tidligere utgavene av Nasjonal transportplan på ingen måte har blitt fulgt
opp, selv på et mer beskjedent ambisjonsnivå.
Imidlertid er
Nasjonal transportplan og stortingsbehandlingen av den interessant nok som et
uttrykk for vår politiske kultur. Nærmere bestemt: Stortingets oppfatning av sin
rolle. Planen – stortingsmeldingen – er på 326 sider. De viktige prinsipielle
spørsmålene og hovedlinjene er unnagjort på noen få sider, sammenlagt kanskje 10
% av dokumentet. Det gjelder eksempelvis begrunnelsene for å øke sektorens
budsjett, for prioritering av jernbane i østlandsområdet og veier i resten av
landet, og for å øke satsingen på vedlikehold. Og hva er resten av meldingen?
Det er oppramsing av enkeltprosjekter i en ekstrem detaljeringsgrad. Ettersom
både planhorisonten på 10 år og usikkerheten i økonomigrunnlaget gjør slik
detaljering nærmest absurd, er det bare én rimelig forklaring: Dette dreier seg
om valgkamp og valgløfter, ikke om planlegging i egentlig forstand.
Transportkomiteens innstilling bekrefter dette. Den er på 445 sider. Årsaken til
det enorme omfanget er at alle partiene har sine egne detaljerte lister,
hjembygdenes valgsanger i dur og moll. Men det er altså bare viljeserklæringer,
- hvor viljen ikke strekker til budsjettvedtak. Realiteten er således at vi ikke
har overordnede, operative flerårsplaner innenfor transportsektoren, det vil si
planer med målsetning, terminer og finansiering. Følgelig mangler grunnlaget for
rasjonell gjennomføring av prosjektene. Konsekvensene er – bokstavelig talt –
usammenhengende mål, og unødige fordyrelser.
Den politiske
uviljen mot bindinger til faste planer innebærer en tilsidesettelse av faglige
helhetssyn og vurderinger, til fordel for størst mulig politisk rom for årlige
dragkamper mellom lokalinteresser i budsjettbehandlingen. Med 1800-tallssvermeri
omtales dette tidvis som folkestyrets seier over embetsstyret. For enhver som
kjenner det minste til vårt statsstyre i dag fremstår slike betraktninger som
fantasifulle, men det er fantasier som koster oss dyrt. Den kanskje
alvorligste konsekvensen av fortrengningen av det faglige helhetssynet er
forsømmelsen av vedlikehold. Det erkjennes i transportplanen at vedlikehold
faktisk er blitt forsømt over lang tid både på veier og jernbaner. Erkjennelsen
er ikke ny, og det er liten grunn til å tro at vi med denne versjonen av
Nasjonal transportplan vil se noen vesentlig bedring i vedlikeholdet så lenge
Stortinget og regjeringene prioriterer fritt på årlig basis. I en slik prosess
vil vedlikehold regelmessig tape for nyanlegg. Det synes å være kulturelt
betinget. Slik kan man gi fremtidsrettet støtte til høyhastighetstog, uten å
behøve å ta de tiltagende driftsproblemene på jernbanene i Oslo-området
budsjettmessig på alvor.
[1] Innst.S.nr. 300 (2008-2009) Innstilling fra Transport- og kommunikasjonskomiteen om Nasjonal transportplan 2010-2019, St.meld. nr. 16 (2008-2009)