6. juli 2009
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Politisk reform:
Stortingsdokumentene
Det
politiske styret er i forfall. En reform kan enklest starte med utformingen av
stortingsdokumentene.
Utenriksdepartementet,
Forsvarsdepartementet og Justisdepartementet har lagt frem en strategi for den
norske innsatsen i Afghanistan[1].
Janne Haaland Matlary påpeker[2]
at dokumentets tre sider tekst er blottet for strategiske overveielser. Teksten
reflekterer ingen av de dilemmaer og valg som vår deltagelse i den asymmetriske
krigføringen i Afghanistan stiller oss overfor, men begrenser seg til en liste
over norske bistandstiltak i god innenrikspolitisk smak. Pinlig, sier Matlary.
Det er vanskelig å være uenig. I lys av krigføringens mulige konsekvenser kunne
man også bruke sterkere ord.
Strategidokumentet føyer seg i en bredere tendens vi har sett over lang tid:
Politikken taper substans, savner fokus mot reelle verdivalg. Torbjørn Jagland
viser til medienes virkning, at språk og form på TV naturlig blir annerledes enn
i mer dyptgående politisk debatt
[3].
Politikken fungerer mer som et medieshow, sier den avtroppende
stortingspresidenten.
Forflatingen
av politikken er et demokratisk problem. Når politikerne gir fra seg – noen vil
si svikter – oppdraget med å styre landet, glir styringen over til andre,
utenfor demokratiets rammer for synlighet og ansvar. Vi er kommet til en
situasjon hvor det er behov for reformer for å gi rikspolitikken dens forutsatte
innhold tilbake. Egentlig dreier det seg om et behov for å endre vår politiske
kultur, fra detaljer til helhet, fra særinteressers pengejakt til tiltak for vår
felles fremtid. Men kulturelle forandringer er jo ikke noe man bare bestemmer
seg for. Politisk reform må begynne på det praktiske plan, og da er utformingen
av stortingsdokumentene ett område som peker seg ut.
Slik
regjeringens meldinger og proposisjoner, delvis også Norges offentlig
utredninger (NOU-ene) har vært utformet i de senere år fremstår de oftest som
rotete blandinger av mer eller mindre relevant bakgrunnsstoff, høytideliggjorte
alminneligheter og rene ønskedrømmer. Det siste ikke minst fordi dokumentene
forslag ikke er holdt innenfor politisk forankrede økonomiske rammer. Den nylig
fremlagte Nasjonal transportplan 2010-2019[4]
(325 sider) forutsetter eksempelvis at budsjettene for transportsektoren økes
med 45% eller 10 mrd kr årlige. Hvor skal disse milliardene komme fra? Andre
budsjettposter? Oljeinntektene? Mest sannsynlig kommer de ikke i det hele tatt,
slik at hele stortingsmeldingen blir like verdiløs som de tidligere, ikke
gjennomførte transportplanene. Ikke overraskende at Stortingets behandling av
meldingen ikke resulterte i noen overordnet politisk ramme for det praktiske
planarbeidet. Transportkomiteens innstilling til meldingen (445 sider) gir i
hovedsak partienes detaljerte, valgtilpassede ønsker for lokale løsninger, ikke
støtte for en operativ, nasjonal rammeplan for forvaltningens planlegging.
Generelt er
stortingsdokumentene preget av stort omfang men lite politisk innhold.
Kvaliteten i fremstillingen - disposisjon, logikk, språk, osv - er ofte så
dårlig at det er en prøvelse å finne ut av hva som egentlig er ment. Man kan få
mistanke om at de ustrukturerte fremstillingene har til hensikt å skjule svak
argumentasjon eller målkonflikter. Mest sannsynlig er dette en uberettiget
mistanke, det dreier seg nok oftest om resultatet av en fragmentert arbeidsform
og tilvant stil. Men den elendige kvaliteten har praktiske konsekvenser.
Proposisjonen om valget av nytt kampfly[5]
er så svak i logikk og fremstilling at den på ingen måte er egnet til å skape
klarhet i valgets premisser eller tillit til prosessen. Det vil vi slite med i
fortsettelsen av denne saken, og det vil også svekke vår posisjon som kunde i
andre forsvarsanskaffelser.
Denne
kritiske bedømmelsen av stortingsdokumentenes innhold og utforming bygger delvis
på sammenligning med dagens danske folketingsdokumenter. De departementsvise
bidragene til statsbudsjettet i Danmark er typisk bare 1/3 i omfang av
tilsvarende i Norge, men de danske er velstrukturerte, enhetlige og mer
innholdsrike, politisk sett. Eksempelvis inneholder Forsvarsdepartementets del
oversikt over utviklingen og virksomheten i Forsvaret, sett i forhold til en
politisk bindende 5-årsplan, herunder innsatsen i forhold til oppgavene for
Forsvaret som er gitt i denne planen. Utviklingen belyses gjennom oversiktlige
tabeller for de seneste tre år, og plantall for de kommende tre. Ikke noe av
dette finns i det norske budsjettforslaget på 137 sider.
En reform av stortingsdokumentene kan gjøres etter enkle retningslinjer. Et forslag:
|
|
|
Jaglands refleksjoner om politikkens reduserte betydning bekrefter en utvikling som har vært synlig lenge. Matlarys eksempel uttrykker ikke en tilfeldig glipp, men et mønster. Dette er en negativ utvikling som det gjelder å få snudd. En reform for å styrke den politiske styringen kan enklest begynne med grunnlaget for Stortingets arbeid, dokumentene fra Regjeringen. I gode demokratiske beslutningsprosesser må dokumentene bringe frem de saklige forutsetningene for informert politisk vilje, og definere handlingsrommet for beslutninger som er økonomisk gjennomførbare. Her har vi et betydelig forbedringspotensial.
Referanser