12. februar 2010
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Ytringer på avveier
Dagbladets
krampaktige utnyttelse av Muhammed-tegningene er ikke et spørsmål om
ytringsfrihet.
Det meste som kan sies er
sagt – og skrevet – om Muhammed-karikaturene, men den seneste runden med
Dagbladet frister allikevel til en kommentar.
Saksforholdet
er kjent: Vår landsmann Arfan Bhatti gjør Dagbladet oppmerksom på at det på
Politiets sikkerhetstjenestes (PSTs) blogg på Facebook ligger et innlegg med en
lenke til Jyllandspostens karikaturtegninger av profeten Muhammed. Dagbladet
hopper ellevilt på tipset, og trykker på første side den kanskje mest
provoserende tegningen – profeten som en gris som tramper på koranen. Så kommer
de forutsigbare protestene fra muslimsk hold – med den samme Bhatti i spissen.
Dagbladet opphøyer seg til trykkefrihetens forsvarer, på samme vis som
Jyllandsposten og det hjemlige Magazinet tidligere har gjort. Forløpet er
sammenhengende fritt for høye idealer. Men det innbyr til noen refleksjoner.
Enkelte
muslimers krav om lovbeskyttelse mot krenkelse av deres (og vel andres?)
religion kan vanskelig imøtekommes, ikke minst på grunn av vanskeligheten med å
sette grenser for hva som skal defineres som en slik krenkelse. Formelt sett må
ytringsfriheten råde grunnen i denne sammenheng.
Men
ytringsfriheten skjermer bare mot forfølgelse og straff, den hever ikke enhver
ytring over kritikk. Og da kommer vi til et vesentlig moment i denne saken: Alle
som har publisert karikaturtegningene har hatt til hensikt å krenke
respekten for muslimers religion, og det på grovest tenkelige vis. Lovlig,
javel, men ytterst tarvelig og på ingen måte forenelig med normer for sivil
adferd i et sunt demokrati. Derfor er det på sin plass å demonstrere, mot
ytringen, ikke mot ytringsfriheten.
Rent praktisk
er Magazinets og Dagbladets religionskrenkelser også ganske forkastelige. Som
kjent har vi krevende oppgaver med å hevde landets lover og grunnleggende normer
i forhold til enkelte innvandrermiljøer. De utfordringene minsker ikke med
tøylesløse provokasjoner.
- - -
På siden av saken: Man kan undre seg over PSTs opptreden på Facebook. Hva er
hensikten? Subtil etterretning? PSYOPS - psykologiske operasjoner? Eller er det
kanskje et kommunikasjonstiltak fra den nytilsatte PST-sjefen, hvis
hovedkvalifikasjon ble utropt å være medietekke? I alle fall er opplegget synlig
sårbart for provokatører.
Mottatte
kommentarer:
(18. februar
2010)
En rekke kommentarer er mottatt - nedenfor et
utvalg som dekker vesentlige momenter:
Audun Halvorsen påpeker en feil i
fremstillingen. Dagbladets gjengivelse var ikke fra Jyllandsposten, men fra en
mer amatørmessig hånd i Midtøsten, og av eldre dato. (Beklager misforståelsen.
NH)
Roar Haugen
er usikker på om det
er dekning for å hevde at Dagbladets hensikt har vært et å krenke respekten for
muslimers religion på grovest tenkelige vis. "Medias tankemønster avviker, i en
slik sammenheng, trolig fra det rasjonelt tenkende mennesker ville legge til
grunn." skriver han. (Greit, jeg har kanskje gått for langt på det punktet. NH)
Frode Omang trekker sammenligninger til andre trossamfunn. Den kristne kirke
bespottes regelmessig i mediene, men vender det annet kinn til fordi man vet at
protester bare vil gjøre det enda morsommere for kirkens uvenner å gjøre narr av
dem. Mosaisk tro tør man ikke gå løs på etter holocaust. Dermed gjenstår islam
som mål for latterliggjøring... Trist, og galt fordi det bidrar til å sementere
frontene og utsette en meningsfull dialog.
En tilskuer til demonstrasjonen og opptoget ned Karl Johan forteller at
det hele gjorde et skremmende inntrykk. Da protestmøtet ble innledet fredag,
berømmet møtelederen alle "pakistanere, somaliere, irakere og afghanere" som var
møtt opp. Ikke et ord om at de var nordmenn, men derimot med klare krav til det
norske samfunnet om å vise respekt, osv. De mer militante islamistiske kravene
som ble fremført ble tilsynelatende godtatt av de 3000 fremmøtte, men har jo
senere blitt imøtegått i mediene fra mer representativt muslimsk hold. Allikevel
tankevekkende. Innvandrere – løst definert som personer med flerkulturell
bakgrunn – utgjør i dag 20% av Oslos befolkning, og 40% av byens tenåringer. Man
må håpe at demografien ikke arbeider raskere enn integrasjonen.