27. oktober 2010
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Forsvarsbudsjettet: Krevende
politisk behandling (forts.)
Kommentarer til budsjettet viser behov for oppklaringer på flere viktige
punkter.
Så langt har forslaget til
forsvarsbudsjett for 2011 ikke utløst noen egentlig debatt. Men en rekke
kommentarer, bl.a. i Stortingets åpne høring 26. oktober, peker mot forhold som
bør fanges opp i den politiske behandlingen.
Kommentatorer både i og utenfor det politiske miljø er opptatte av
det som omtales som forskjellen i virkelighetsforståelse mellom
budsjettforslagets tekster og opplevelsen i Forsvaret. Dette er etter mitt syn
en reell problemstilling, jf tidligere kommentar[1].
Den største utfordringen ligger i å få avklart et tydeligere helhetsbilde. Men
vi kommer ikke unna viktige enkeltfaktorer, som f.eks.:
|
|
|
|
Listen kan forlenges. Det er å håpe
at behandlingen av budsjettet kan kaste bedre lys over realitetene enn
budsjettproposisjonen gjør[2].
Men det viktigste bidraget til en realistisk
politisk behandling vil være å få avklart på et overordnet nivå hva slags
oppdrag, og i hvilket omfang, Forsvaret vil kunne løse i den nærmeste få årene.
På sikt må det være et mål å koble
budsjettet bedre til de resulterende kapasitetene. Dette er generelt et svakt
punkt i vårt politiske styringssystem. Alt for ofte er bevilgninger begrunnet
med at de bidrar til overordnede politiske målsetninger, uten at det
spesifiseres hva som konkret skal oppnås. Dette er ikke et rop om målstyringens
overdrivelser i detalj, men om konkretisering av hva som i hovedsak skal oppnås.
Man bevilger til linjer i budsjettet, men opplysningen rundt er få uten forsøk
på kobling til resulterende kapasitet[3].
Det bevilges til en hærstruktur, men uten drøftelse av f.eks. bataljonenes
faktiske oppsetning og evne til å løse oppdrag. Tilsvarende for marinen, man
konstaterer typer og antall skrog, men sier ikke noe om hvilken kapasitet og
driftsprofil fartøyene planlegges å ha. Det er ikke gjort i en fei å
gjennomarbeide en ny budsjettpresentasjon, men det ville ikke kreve meget å
gjøre noen gode forbedringer. Det presserende nå er å få en grad av oversikt
over de faktiske tilstandene i Forsvaret, slik at det lar seg gjøre å vurdere på
et politisk nivå om landets behov for militære styrker blir rimelig ivaretatt.
Den videre behandlingen av disse spørsmålene vil vise om den nye Utenriks- og
forsvarskomiteen i Stortinget vil bruke sin politiske tyngde for saklig
avklaring med større fremgang enn den tidligere Forsvarskomiteen maktet. Men
kulturen for virkelighetsfortrengning og gjensidige beskyldninger sitter dypt på
alle kanter. Vi får bare håpe at forsvarsministerens polemikk i Aftenposten (Frekkhetens
nådegave, 20. oktober) ikke setter stilen. En debatt om partienes
fortreffelighet eller synder i fortiden er bare pinlig når alle interesserte vet
at problemene har dype røtter og at alle involverte – Stortinget, skiftende
regjeringer og Forsvart selv – har sin del av ansvaret for dagens
underfinansiering. Det er tid for et brudd med fortidens uvaner.
[1]
Forsvarsbudsjettet: Krevende politisk behandling. Tjodareik 7. oktober
2010
[2] Eksempelvis
er proposisjonens pkt 1.2.3 Utfordringene i det videre arbeid med
Langtidsplanrn 2009-2012 best lest som propagandapreget løsprat,
ikke verdig den integrerte strategiske ledelse som Forsvarsdepartementet
nå utøver.
[3] Et unntak
gjelder for lokaliseringsspørsmål som selvsagt er politisk følsomme.