4. november 2010
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Desintegrert ledelse
Den
tilbakevendende diskusjonen om ledelsesmodellen i Forsvarsdepartementet og
forsvarssjefens ytringsfrihet speiler et dypere problem.
Fra tid til annen har det dukket opp
kritikk og innvendinger mot modellen for såkalt integrert strategisk ledelse
(ISL) som ble innført i Forsvarsdepartementet i 2003. Den viktigste innvendingen
ble imøtekommet ved en endring i 2009. Da ble de operative ledelsesfunksjonene
tatt ut av Departementet og tilbakeført til Forsvarsstaben (som står under
forsvarssjefens kommando). Gjenstående innvendinger dreier seg om uklare
ansvarslinjer og roller, og (oftest) om forsvarssjefens rett/plikt til å uttale
seg offentlig i saker hvor hans syn måtte avvike fra statsrådens.
La gå at det kan være uklart hva som egentlig avgrenser begrepet
strategisk ledelse. I praksis ligger både styringsdirektivene og
rapporteringsplikten mellom Departementet og Forsvarsstaben på et meget
detaljert nivå. Viktigere er uklarheten om ansvarslinjene i systemet. Det er
ikke offentliggjort noe organisasjonsdiagram som viser ansvarslinjen mellom
statsråden og forsvarssjefen for sistnevntes instruksfestede alminnelige
kommando. En spesielt viktig del av den alminnelige kommando er naturligvis den
operative kommando. I tilfelle den operative ansvarslinjen avviker fra den
alminnelige, er det påkrevd at dette er tydeliggjort, gitt de mulige
konsekvensene av militær innsats. Kan hende tar jeg nå feil, men det er
nærliggende å anta at årsaken til at et diagram for ansvarslinjer ikke er
offentliggjort er at det ikke eksisterer, dvs at ansvarslinjene ikke er entydig
avklart. Det vil i så fall ikke være det eneste eksempelet på lettvint uklarhet
mht ansvarsforhold i vårt statsstyre, men kanskje det dristigste. Mer kan sies
om dette, men jeg skal la det ligge nå, og vende blikket mot ytringsfriheten.
Spørsmålet om hva forsvarssjefen kan og ikke kan si er egentlig
ikke så komplisert. Alle vil akseptere at forsvarssjefen ikke kan opptre med
"åpenhet" om løpende operasjoner eller i saker som direkte berører militære
eller politiske forhold til andre land. Likeledes vil de fleste være enige i at
forsvarssjefen, eller en annen etatssjef for den del, ikke kan føre en offentlig
polemikk mot sin statsråd, i hvert fall ikke i saker av noen betydning. Derimot
må forsvarssjefen kunne uttale seg som fagmyndighet i forsvarplanleggingen. Han
ikke bare må kunne, men bør redegjøre for tilstanden i Forsvaret, og
hvordan han vurderer Forsvarets kapasitet til å håndtere de oppgavene som følger
av det forsvarspolitiske oppdraget (bl.a. i Langtidsproposisjonen). Han bør
redegjøre for det faglige grunnlaget for forslag, for handlingsrommet for
gjennomførbare politiske beslutninger. Han må også kunne gi sine anbefalinger om
prioriteringer, men på dette punktet kreves det finfølelse mht grensen mellom
rent fagmilitære syn og mer partipolitiske vurderinger. Partipolitikk må
forsvarssjefen holde seg unna, og han må også respektere statsrådens ønsker om
rimelig hensyn, f.eks. når det gjelder tidspunktet for utspill. Dette er nokså
innlysende. Men merk at det som er sagt her på generelt grunnlag om
forsvarssjefens ytringsrom vil gjelde uavhengig av hvilken organisasjonsmodell
man har for den øverste ledelsen. Hva er så problemet?
Problemet har
i utgangspunktet ikke med organisasjonsmodell eller med forståelsen av
ytringsrom å gjøre, men har sin rot i at det har oppstått en dyptgående
splittelse i virkelighetsforståelse mellom på den ene siden budsjettavdelingen i
Departementet og på den andre de som har røtter i den fysiske virkeligheten i
Forsvaret. Budsjettfolkene understøtter politikerne (bl.a. med ansvar for
stortingsdokumentene), mens forsvarssjefen naturligvis har sin forankring også i
den fysiske virkeligheten i organisasjonen. I følge budsjettfolkene er alt nå
under kontroll. Situasjonen er vanskelig, men det er en forbigående tilstand.
Ved utgangen av 2012 vil det være balanse mellom budsjett og strukturens
utgifter. Og, sier budsjettfolkene, i den grad det allikevel skulle være
"utfordringer", er det et internt problem i forsvaret, for
budsjettforutsetningene for langtidsperioden 2009-2012 vil være oppfylt. – Dette
med oppfyllelsen er stadig diskutabelt, men det skal vi ikke fordype oss i nå.
Problemet er den delen av resonnementet som skiller behandlingen av budsjettet
fra den kapasitet budsjettet finansierer. Resonnementet viser at
departementet så langt ikke er integrert i betydningen å bearbeide sitt
fagområde i en samlet ramme. Tvert imot har økonomisk sektortenkning fått en
dominerende adgang til den politiske ledelsen. Overivrige embetsmenn og
kommunikasjonsrådgivere forsyner statsråden med glansbilder: god
budsjettkontroll, glitrende innsats i utenlandsoperasjoner, Europas (eller er
det verdens?) mest moderne marine, osv. Ikke noe av dette er feil, men det er
ufullstendig i den grad at det blir misvisende, også på et overordnet, politisk
plan. Saken er at Forsvaret er underfinansiert, slik at mange av de avdelingene
som figurerer i dokumentene har redusert eller slett ingen tilgjengelighet for
de innsatsoppdrag Forsvaret nå skal være innrettet for. Hæren er så utmattet av
tjenesten i Afghanistan at flere avdelinger hjemme er redusert ved avgivelse av
nøkkelpersonell og knapt fungerer som øvingsavdelinger, langt mindre som
innsatsavdelinger. Vårt eneste gjenværende batteri med baseluftvern er bare
tidvis bemannet. De moderne marinefartøyene tar seg godt ut på papiret, og ved
kai, men bemanning, øving, teknisk understøttelse, osv er så svak at
tilgjengeligheten for operativ innsats, selv i enklere oppdrag, etter alt å
dømme vil være meget sterkt begrenset under de gjeldende
budsjettforutsetningene. Med andre ord: vi får mindre kapasitet tilgjengelig
for innsats ut av budsjettmilliardene enn vi ville fått dersom
budsjetteringen ble rettet mot spesifisert kapasitet og ikke som i dag
mot en spesifisert (og for stor) struktur på papiret. Her er det noe å lære fra
utlandet, f.eks. av opplegget i Danmark.
Det er i avstanden mellom forsvaret i budsjettproposisjonen og
forsvarets reelle kapasitet vi finner årsaken til uroen for forsvarssjefens
ytringsrom. Vi er i en situasjon hvor rene fakta om forsvarets evne og nære
utsikter oppleves som politisk belastende fordi beskrivelsene vil fremstå
avvikende fra de rosenrøde politiske dokumentene. Det er denne situasjonen må vi komme
oss ut av, og da fjerner vi i prosessen også usikkerheten noen har om
forsvarssjefens ytringsrom. Det er ikke det integrerte departement som er
problemet her. Problemet er snarere at det ikke har lykkes å få i stand en
virkelig integrert saksbehandling som analyserer økonomien ut fra forholdene i
marken. Så har jeg ikke uttalt meg om hvordan man kan bli kvitt denne rotfestede
svakheten, men det skjer neppe uten ytre påtrykk.