10. november 2010
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Forsvarsbudsjettet: Styrkeprøven
Behandlingen av forsvarsbudsjettet vil vise om den nye Utenriks- og
forsvarskomiteen har styrke til å prioritere realistisk forsvarsplanlegging
fremfor partipolitisk knivkasting.
Behandlingen av
forsvarsbudsjettet fortjener oppmerksomhet, for det utspiller seg et drama i
kulissene. Ikke slik å forstå at det ligger an til noen endring av det fremlagte
budsjettforslaget. Vi har en flertallsregjering, og ikke noe tyder på at
regjeringspartiene ikke vil stå samlet også i Stortinget i denne saken.
Dramatikken knytter seg til kampen om politisk aksept av virkeligheten i
Forsvaret. Den kampen kan ikke føres langs partipolitiske skillelinjer. Alle som
har fulgt utviklingen vet at dagens situasjon med underfinansiering av de
vedtatte planene har røtter i mange regjeringer og mange storting, og med de
tyngste bidrag fra Forsvaret selv, og fra Forsvarsdepartementet.
Ser man
isolert på underfinansieringens størrelse, er forholdene langt bedre i dag enn i
tidligere planperioder. Men det er to grunner til at situasjonen allikevel er
dramatisk. For det første har vi hittil saldert underfinansieringen ved
nedleggelser (etter først å ha investert milliarder i det som måtte nedlegges).
Dette må vi muligens gjøre i enda en runde, men det lar seg av militære grunner
ikke gjøre uten en politisk avklaring av hva det ytterligere reduserte
forsvarets funksjon og oppgaver skal være. "Ostehøvling" med bibehold av
oppgavene går ikke lenger. Den andre grunnen til dramatikk er at kjernen i de
kraftige reduksjonene har vært omstillingen fra et stort mobiliseringsforsvar
med 3-6 måneders reaksjonstid (i beste fall) for landstyrkene, til et meget
lite, men etter forutsetningen innsatsklart forsvar. Hvis nå fortsatt
underfinansiering leder til at målet for styrkene reduseres fra rimelig
innsatsklar status til mer eller mindre ufullstendig oppsatte øvingsavdelinger,
vil vi i realiteten ha svært lite forsvar igjen for de årlige 35 mrd kr.
De politiske
utfordringen vil være betydelige, enten det gjelder å øke budsjettene for å
holde på den vedtatte strukturen, eller det gjelder en grunnleggende revisjon av
Forsvarets funksjon og oppgaver tilpasset et ennå mindre forsvar. Ikke noe av
dette kan ventes i den igangværende budsjettbehandlingen. Men det som kanskje –
KANSKJE – kan oppnås, er at Stortinget begynner å ta tak for
virkelighetsforståelsen. Grunnlaget for denne forsiktige optimismen ligger i
følgende setning i forsvarssjefens kommentar til budsjettet på Forsvarets
nettsted: "For å nå målsetningen i Langtidsplanen må bevilgningene økes i
2012". (Uthevet her.) Det parlamentariske spørsmål til dette må være: Og
hvor meget?
I det faglig
forsvarlige svaret på dette spørsmålet ligger nøkkelen til starten på en gradvis
prosess for en felles politisk virkelighetsforståelse. Det vil vise seg om
general Harald Sunde har styrke til å gi sin faglig forsvarlige vurdering, eller
om han vil holde seg til forledende glansbilder.
Videre kan det naturligvis tenkes at det politiske miljø – også opposisjonen –
foretrekker bred enighet basert på ønsketenkning fremfor en mulig uenighet
grunnet i virkelighetens nødvendige valg. Eller å holde seg på detaljplanet i
stedet for å se på helheten. (HV-016 er en avsporing.) Eller noen kan mene at den
nevnte nøkkelen passer best til å åpne det politisk pandoraskrin med rop om
mistillit og annen malplassert knivkasting.
Tiden vil
vise om styrkeprøven for en gavnlig forsvarspolitikk blir bestått.