11. april 2011
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Forsvaret:
Målkonflikten
Et grunnleggende problem i forsvarsplanleggingen er mangelen på samsvar mellom
den erklærte målsetningen og de løpende prioriteringene.
Det hersker tilsynelatende en
uforsonlig motsetning mellom to oppfatninger om forsvarets situasjon: På den ene
siden det offisielle synet som er at fireårsplanen følges slik at god balanse
mellom oppgaver og struktur, og mellom struktur og finansiering vil være oppnådd
ved utgangen av 2012. På den andre siden står den vurderingen som hevdes av
enkelte utenforstående, inkludert meg selv, at nevnte balanser ikke vil bli
realisert på grunn av betydelig underbudsjettering.
Årsaken til
motsetningen er at grunnlaget for vurderingene er ganske forskjellig. Begge tar
utgangspunkt i fireårsplanen, St.prp. nr. 48 (2007-2008), og spesielt planens
tabell som lister hvilke avdelinger, fartøyer og fly forsvarsstrukturen skal
bestå av. For Forsvarsdepartementet er planoppfyllelsen øyensynlig knyttet til
den formelle eksistensen av disse enhetene, uten nærmere vurdering av hvilke
typer oppdrag de skal kunne løse, eller hvor tilgjengelige for oppdrag de skal
være. Slik sett vil Forsvarsdepartementet ha dekning for sine uttalelser, for
fireårsplanen innholder ingen krav til styrkenes kapasitet og tilgjengelighet.
Utenforståendes påstand om at fireårsplanen er betydelig underfinansiert hviler
dels på at Forsvarets egne krav til avdelingene ikke oppfylles (Riksrevisjonens
undersøkelser) og dels på mindre formelle men allikevel rimelige, faglige
bedømmelser basert på offentliggjort informasjon. Da
blir konklusjonen at budsjettet må økes i størrelsesorden 5-10% for at
langtidsplanens struktur skal få en kapasitet og tilgjengelighet som står i
forhold til kostnadene. Som kjent er det overambisjonens og
underfinansieringens pris at man får mindre forsvar for pengene fordi det oppstår
huller nær sagt over alt, i personelloppsetninger, materiell, logistikk og
øving. Dette er situasjonen nå, og ut fra det som er opplyst om årsakene er det
ikke grunn til å hevde at situasjonen er forbigående. Hvordan kan vi komme ut av
misforholdet? I prinsipp finns det tre tilnærminger:
|
|
|
Man kan naturligvis tenke seg
kombinasjonsløsninger. Poenget er at hvis vi må se bort fra betydelige
budsjettøkninger, er det ikke mulig å gjennomføre nødvendige reduksjoner og
omlegginger uten en realistisk prioritering av oppgavene forsvaret skal ivareta.
Forsvarsplanleggingen
tynges i dag av en tydelig målkonflikt. De gjeldende dokumentene slår fast at
nasjonale oppgaver skal være dimensjonerende, og ha første prioritet.
Internasjonale oppdrag skal ivaretas med avdelinger som måtte være
tilgjengelige, gitt den nasjonale førsteprioriteten. I virkeligheten blir de
internasjonale operasjonene slik de nå drives, med sine høye krav og
dag-til-dag-prioriteringer, så tyngende at de suger kraften ut av ambisjonene
for de nasjonale oppgavene. Hvis det ikke ligger i kortene å styrke
organisasjonen gjennom betydelige budsjettøkninger, står vi overfor et politisk
valg:
|
|
Dette kan bli et politisk vanskelig valg som naturligvis krever en skikkelig utredning. Det lovede langtidsdokumentet til Stortinget til høsten vil være den naturlige anledning. Utredningene må ta utgangspunkt i situasjonen slik den faktisk er mht styrkenes kapasitet og tilgjengelighet for oppdrag, hjemme og ute. Videre må fremtidig struktur, kapasitet og tilgjengelighet vurderes fra realistiske forutsetninger om budsjettnivå, og i forhold til alternativer for reell oppgaveprioritering. Det holder ikke med bare avdelingsbetegnelser i en tabell, som i gjeldende plandokumenter. Og heller ikke med utsagn av typen "vi har Europas mest moderne marine", hvis fartøyene ikke er tilgjengelige for operativ innsats.