
11. april 2011                               
Utskriftversjon 
pdf              
Til hovedsiden
 
Forsvaret: 
Målkonflikten
Et grunnleggende problem i forsvarsplanleggingen er mangelen på samsvar mellom 
den erklærte målsetningen og de løpende prioriteringene. 
  
Det hersker tilsynelatende en 
uforsonlig motsetning mellom to oppfatninger om forsvarets situasjon: På den ene 
siden det offisielle synet som er at fireårsplanen følges slik at god balanse 
mellom oppgaver og struktur, og mellom struktur og finansiering vil være oppnådd 
ved utgangen av 2012. På den andre siden står den vurderingen som hevdes av 
enkelte utenforstående, inkludert meg selv, at nevnte balanser ikke vil bli 
realisert på grunn av betydelig underbudsjettering.
            Årsaken til 
motsetningen er at grunnlaget for vurderingene er ganske forskjellig. Begge tar 
utgangspunkt i fireårsplanen, St.prp. nr. 48 (2007-2008), og spesielt planens 
tabell som lister hvilke avdelinger, fartøyer og fly forsvarsstrukturen skal 
bestå av. For Forsvarsdepartementet er planoppfyllelsen øyensynlig knyttet til 
den formelle eksistensen av disse enhetene, uten nærmere vurdering av hvilke 
typer oppdrag de skal kunne løse, eller hvor tilgjengelige for oppdrag de skal 
være. Slik sett vil Forsvarsdepartementet ha dekning for sine uttalelser, for 
fireårsplanen innholder ingen krav til styrkenes kapasitet og tilgjengelighet. 
Utenforståendes påstand om at fireårsplanen er betydelig underfinansiert hviler 
dels på at Forsvarets egne krav til avdelingene ikke oppfylles (Riksrevisjonens 
undersøkelser) og dels på mindre formelle men allikevel rimelige, faglige 
bedømmelser basert på offentliggjort informasjon. Da 
blir konklusjonen at budsjettet må økes i størrelsesorden 5-10% for at 
langtidsplanens struktur skal få en kapasitet og tilgjengelighet som står i 
forhold til kostnadene. Som kjent er det overambisjonens og 
underfinansieringens pris at man får mindre forsvar for pengene fordi det oppstår 
huller nær sagt over alt, i personelloppsetninger, materiell, logistikk og 
øving. Dette er situasjonen nå, og ut fra det som er opplyst om årsakene er det 
ikke grunn til å hevde at situasjonen er forbigående. Hvordan kan vi komme ut av 
misforholdet? I prinsipp finns det tre tilnærminger:
| 
 | 
| 
 | 
| 
 | 
Man kan naturligvis tenke seg 
kombinasjonsløsninger. Poenget er at hvis vi må se bort fra betydelige 
budsjettøkninger, er det ikke mulig å gjennomføre nødvendige reduksjoner og 
omlegginger uten en realistisk prioritering av oppgavene forsvaret skal ivareta.
            Forsvarsplanleggingen 
tynges i dag av en tydelig målkonflikt. De gjeldende dokumentene slår fast at 
nasjonale oppgaver skal være dimensjonerende, og ha første prioritet. 
Internasjonale oppdrag skal ivaretas med avdelinger som måtte være 
tilgjengelige, gitt den nasjonale førsteprioriteten. I virkeligheten blir de 
internasjonale operasjonene slik de nå drives, med sine høye krav og 
dag-til-dag-prioriteringer, så tyngende at de suger kraften ut av ambisjonene 
for de nasjonale oppgavene. Hvis det ikke ligger i kortene å styrke 
organisasjonen gjennom betydelige budsjettøkninger, står vi overfor et politisk 
valg:
| 
 | 
| 
 | 
Dette kan bli et 
politisk vanskelig valg som naturligvis krever en skikkelig utredning. Det 
lovede langtidsdokumentet til Stortinget til høsten vil være den naturlige 
anledning. Utredningene må ta utgangspunkt i situasjonen slik den faktisk er mht 
styrkenes kapasitet og tilgjengelighet for oppdrag, hjemme og ute. Videre må 
fremtidig struktur, kapasitet og tilgjengelighet vurderes fra realistiske 
forutsetninger om budsjettnivå, og i forhold til alternativer for reell 
oppgaveprioritering. Det holder ikke med bare avdelingsbetegnelser i en tabell, 
som i gjeldende plandokumenter. Og heller ikke med utsagn av typen "vi 
har Europas mest moderne marine", hvis fartøyene ikke er tilgjengelige for 
operativ innsats. 
