Forsvarets årsrapport
- en god start
Årsrapporten er et godt utgangspunkt, men det kreves mer av et realistisk
grunnlag for forsvarspolitikken.
Forsvarets
årsrapport 2010 [1]
er et utmerket initiativ. På 125 sider gis meget detaljerte opplysninger om
aktivitet og økonomi. Det gjelder for Forsvaret som helhet, og for
forsvarsgrenene og støttevirksomheten. Jeg har tidligere påpekt at
rapporteringen til offentligheten er utilfredsstillende. Med en årlig rapport i
dette formatet vil informasjonsbehovet være dekket hva angår operasjoner,
øvingsaktivitet, løpende hendelser i organisatorisk perspektiv og – meget nyttig
– statistikk på overordnet nivå som vil gjøre det å følge utviklingen over tid
dersom formatet opprettholdes. Hele fremstilingen bærer preg av en vilje til
åpenhet, og disposisjonen gjør det lett å finne frem, selv om litt oppstramming
i detaljnivået enkelte steder ville gi rapporten bedre fokus.
Disse lovord
gjelder rapporteringsdelene, rapportene om hva som skjedde i 2010. Årsrapporten
bringer også vurderinger for alle deler av Forsvaret under overskrift
Utfordringer og risiko for virksomheten i 2011 og 2012 sett ift. mål i LTP .
Sant nok, LTP - Langtidsplanen [2]
sier ikke noe om mål for kapasitet og tilgjengelighet for oppdrag. Men
forsvarssjefen og generalinspektørene må rimeligvis ha synspunkter på hva som
skal være tallfestede mål og rimelig måloppfyllelse i rammen av de vide men
kvalitative målsetningene i LTP. Om disse vurderingene må det sies at
årsrapporten er meget uklar, og nærmest fri for det en utenforstående leser
ønsker seg mest: Hvilken kapasitet og tilgjengelighet for oppdrag legges det opp
til? Ordet utfordring går stadig igjen. Man ledes rent språklig til å
tenke på en krevende oppgave som nok lar seg løse. Men det spørs om ikke ordet
også brukes for å varsle om uløselige problemer med store konsekvenser.
Konsekvenser som ikke omtaltes. Eksempler:
·
Pkt 3.6 Konklusjon (Forsvarts) operative virksomhet
"For
Forsvarets operative virksomhet har internasjonale operasjoner også i
2010 hatt prioritet, og norske styrker har løst sine oppgaver på en
svært tilfredsstillende måte. Slitasjen på materiell og enkelte
kategorier personell er allikevel stor. Spesielle kompetansemiljøer, for
eksempel helikopter, samband, ingeniør, bataljonsystemer og
sanitetspersonell, er utsatt for slitasje. Prioritering av
internasjonale operasjoner gir utfordringer for beredskapsstrukturen her
hjemme."
Spørsmål: Hva
er beredskapsstrukturen planlagt å bestå av, og hva består den faktisk
av? Hva slags oppdrag kan den håndtere? La oss følge opp dette i
rapportene fra de enkelte forsvarsgrenene.
|
·
Pkt 4.1.3 – Utfordringer og risiko for (Hæren) 2011-2012
Innledningsvis fastslås at kjernen i Hærens kapasitet defineres som
evnen til å gjennomføre taktiske samvirkeoperasjoner, dvs. koordinert
innsats i hele konfliktspennet, inklusiv høyintensitetsstrid over en
kort periode. Brigade Nord er rammen for styrkeproduksjonen. Så anføres
det grunner til at operativ evne og målsetting for brigaden "ikke vil
kunne nås fullt ut" innen utgangen av 2012. Årsakene er avvik fra
planene mht mer omfattende leveranser til operasjoner i utlandet,
forsinket oppbygging av årsverk og større ressursbehov for innfasing av
nytt materiell. Belastningen på personellet er høy. Hver tredje ansatt
skifter stilling i løpet av et år, og 45 % sitter i stillinger basert på
midlertidige beordringer. Ulykkesstatistikken bekymrer og har
synliggjort et behov for en justering av dagens avdelingsbefalsordning.
(Her et forkortet sammendrag.)
I sum
fremstår de "utfordringene" som svært tyngende. Hva er realiteten mht
måloppnåelsen? Bare litt forsinkelse, eller er i realiteten målet om
evne til taktiske samvirkeoperasjoner på brigadenivå for
høyintensitetsstrid uoppnåelig innenfor de gjeldende forutsetningene? Hva
mener generalinspektøren om det? Er det politisk grunnlag for nødvendige
justering av avdelingsbefalsordningen?
|
·
Pkt 4.2.3 – Utfordringer og risiko for (Sjøforsvaret) i
2011-2012
…"Personellsituasjonen vil være utfordrende når det gjelder å bemanne
den vedtatte maritime strukturen i framtiden. Rekruttering og evne til å
beholde erfarent personell, spesielt i teknisk bransje, vil være kritisk
for understøttelsen av Sjøforsvarets operative struktur og operative
leveranser."
I et eget
avsnitt omtales personellsituasjonen som meget anstrengt, men en økning
i elevopptak ventes å gi lettelser i kommende år. To spørsmål tegner
seg: Hvilken tilgjengelighet for oppdrag vil Marinens fartøyer ha i
2011-2012 dersom gjeldende planer gjennomføres? Og ut fra en nøktern
vurdering av alle forhold som kan redusere tilgjengeligheten? Dette er
ikke spissfindige detaljer, men helt sentrale spørsmål. En
utenforstående leser av årsrapportens aktivitetsdata kan få inntrykk av
at vi skal være glade om Marinen kan stille ett fartøy i hver klasse for
oppdrag av noen måneders varighet. Det blir i så fall et svært
beskjedent innsatsforsvar, spesielt på bakgrunn av de meget betydelige
investeringene i nye fartøyer. Men her er det ikke utenforståendes
spekulasjoner som gjelder. Hva er generalinspektørens vurdering?
|
·
Pkt 4.3.3 Utfordringer og risiko for (Luftforsvaret) i
2011-2012
"Støtten fra Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) er
avgjørende for Luftforsvarets operative evne… Det er derfor kritisk at
FLO har kapasitet til å støtte Luftforsvaret i nødvendig grad."
Og hva
rapporterer FLO om dette? I pkt 5.5.2.8 heter det bl.a.:
"… Det er et
gap mellom kundenes forventninger og det FLO med dagens ressurser er i
stand til å levere. … Det er en gjennomgående utfordring å stille et
tilstrekkelig antall flyskrog til disposisjon for Luftforsvaret. I
tillegg er det for enkeltsystemer for lav tilgang på komponenter og
reservedeler. … Til tross for en forbedring på reservedels- og
komponentsiden foreligger det risiko for at manglende leveranser fra FLO
vil påvirke tilgjengeligheten av luftmateriell."
Det er
vanskelig å trekke noen annen slutning enn at FLO innenfor sine
nåværende rammer ikke vil være i stand til å understøtte Luftforsvaret
som forutsatt. Dette er for så vidt på linje med Riksrevisjonens
tidligere vurdering. Her har vi åpenbart et problem på forsvarssjefens
og departementets nivå. Er det løsbart innenfor de samlede
budsjettrammene? Og hvis så, når kan løsningene ventes?
Tilbake til
Luftforsvarets rapport. De oppgitte aktivitetsdata (flytimer) er i
større grad enn aktivitetsdata for de øvrige forsvarsgrenene direkte
indikasjoner på operativ kapasitet. For de fleste styrkeelementene
opplyses det at aktiviteten følger planene. For kampflyene opplyses
videre at dette "har gitt tilstrekkelig trening til de antall
kampflygere Luftforsvaret har hatt i 2010". Hvordan skal dette forstås?
Er dette antallet tilstrekkelig? Hva med generalinspektørens samlede
vurdering av tilgjengeligheten av kampflykapasitet, sett i forhold til
totalt 57 stk F-16? |
Så langt eksemplene. Man får
inntrykk av at rapporten er upresis eller unnvikende når det gjelder planlagt og
faktisk kapasitet for operativ innsats. Dette gjelder for internasjonale
operasjoner, og spesielt for beredskapsstrukturen for nasjonale oppgaver.
Mangelen skal ikke ensidig belastes årsrapporten, ettersom den er gjennomgående
de offentlige forsvarspolitiske dokumentene. Her ligger et nødvendig
forbedringspunkt for den lovede langtidsproposisjonen (eller – meldingen?) til
høsten, dersom den politiske behandlingen av forsvarsplanleggingen skal få et
realistisk grunnlag. I mellomtiden er Forsvarets årsrapport 2010 et innholdsrikt
referansedokument for dem som ønsker å følge utviklingen i Forsvaret, både de
positive sidene og de problematiske.
|