6. juni 2011
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Kommunikasjon på
tomgang
To
tilfeller av offentlige lederutspill slår tilbake.
30. mai brakte
Aftenposten et innlegg fra forsvarsminister Grete Faremo under den noe pompøse
tittel Når resultatene teller. Fremstillingen er sentrert om tretten
eksempler på oppnådde resultater. Leseren skal forstå at vi har et utmerket
forsvar, og at det skyldes regjeringens politikk. Her kunne det være fristende
med noen nyanseringer, men det skal jeg ikke gå inn på. En positiv
side er at forsvarsministeren også gir anerkjennelse til den innsatsen som ytes
i Forsvaret. På dette viktige punktet har Faremo vist en klar linje, til
forskjell fra de nære forgjengerne.
I hovedsak
har Faremo dekning for de kvalitative lyspunktene som listes i artikkelen. Da
burde vel alle være oppmuntret av gladmeldingene? Ikke alle. Noen føler seg
direkte provosert fordi Faremo skygger unna de sentrale spørsmålene i
forsvarsplanleggingen. De gjelder det avgjørende misforholdet mellom de
nominelle og de faktisk tilgjengelige styrkene i forsvaret. Etter
utenforståendes bedømmelser av de offisielle dokumentene er langtidsplanens
struktur grunnleggende underfinansiert. Resultatet er at vi verken har eller vil
komme til å få personell og driftsstøtte nok til at innsatsforsvarets
hæravdelinger, fartøyer og kampfly kan ha en realistisk tilgjengelighet for
operative formål. Og meget verre skal det bli når kampflyanskaffelsen tar plass
i budsjettene for alvor. Så lenge statsråden ikke er villig til å ta denne
hovedproblemstillingen på alvor, kan det ikke unngås at utspill av typen Når
resultatene teller blir vurdert som avledende propaganda.
I rask orden fulgte så veidirektør Terje Moe Gustavsens kronikk i Aftenposten 3.
juni. Den handler om farene ved høy fart på veiene. En pedagogisk repetisjon av
leksjonene fra kjøreskolen, og hvem kan vel være uenig i budskapet? Men fra
veidirektøren ble dette allikevel et elendig stykke kommunikasjon.
Aftenpostens
journalister John Hultgren og Sveinung Berg Bentzrød har i en rekke artikler
satt kritisk lys på veiplanleggingen. De tegner et bilde av en svak forvaltning,
prisgitt lokale interesser og raskt skiftende politiske prioriteringer. Etaten
selv har åpenbart en utydelig holdning til veistandarder og plankriterier.
Resultatet blir godt belyst i Aftenpostens eksempler: Underdimensjonering av nye
veier, stykkevis endring av sikkerhetsstandard, kostbare anlegg, osv. Her dreier
det seg ikke om et enkeltstående problemprosjekt, men om en gjennomgående
uholdbar forvaltningspraksis. Mot denne aktuelle bakgrunnen skulle man trodd at
veidirektøren ønsket å dele sine tanker om veiforvaltningen, som han er
ansvarlig for, i stedet for å profilere seg med billige formaninger av andre.
Som etatssjef må han ikke glemme at han har et faglig ansvar, selv om han ikke
har faglig innsikt.