19. juni 2011
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Teletrøbbel og
samfunnssikkerhet
Ikke tilfeldige hendelser, men telepolitisk betinget.
Kriser på rad – i skrivende stund
tre – har satt store deler av telesystemet ut av drift i perioder. Problemene
har ligget hos Telenor. Verst var sammenbruddet i mobiltjenestene fredag før
pinse. Det var landsomfattende, varte i 12-18 timer og sammenfalt med skadeflom
på Østlandet. Feilforløpet er beskrevet, men de underliggende årsakene er
foreløpig ikke godt belyst. Slik sett er det for tidlig å trekke lærdommer, men
noen forhold gir grunn til refleksjon
[1].
Omfattende
sammenbrudd i telesystemet må sees i perspektiv av samfunnssikkerhet. Så langt
er alle enige. Men det bør stilles spørsmål om organiseringen for sikkerhet står
i stil med denne enigheten. Hvem har ansvar for at samfunnsviktige funksjoner
blir slik innrettet og drevet at de kan opprettholdes under tekniske feil,
naturkatastrofer eller andre alvorlige forstyrrelser? Spørsmålet må
tydeliggjøres: Hva mener vi egentlig med ansvar i denne sammenheng? Saken er jo
at det er umulig å sikre – og dermed å ta ansvar for - at samfunnsviktige
funksjoner kan opprettholdes under hvilke påkjenninger som helst. Det man
derimot kan gjøre er å gjennomføre sårbarhetsanalyser for å avdekke svakheter,
utrede løsninger og beregne kostnader for sårbarhetsreduserende tiltak. Dernest
prioritere og gjennomføre disse i rimelig grad. Enkelt i tanken, men ikke så
enkelt i praksis.
Ekomloven
[2] gir myndighetene utstrakte fullmakter til å kreve "innføring av
spesielle funksjoner og tjenester i elektroniske kommunikasjonsnett,
driftssystemer og driftsorganisasjoner" for å holde funksjonssikkerheten oppe.
Videre kan det kreves beredskapsplanlegging og beredskapsøvelser, samt tiltak
for fysisk sikring av installasjoner. Men det er et par haker her. For det
første er Post- og teletilsynet ikke organisert og bemannet for en løpende
analyse og kontroll av telekomsystemenes sårbarhet, og for det andre fastsetter
loven at staten skal godtgjøre selskapene for kostnader som måtte følge av
pålegg for sikkerhet og beredskap "ut over kostnadene ved en ren kommersiell
tilpasning". Dette siste er interessant. Her må teleselskapenes lobby ha gjort
et kupp. En ren kommersiell tilpasning kan ikke forstås annerledes enn at
Telenor kan (skal?) innrette sin virksomhet mest mulig lønnsomt for selskapet,
uten noe selvstendig hensyn til det forhold at de ivaretar kritiske
samfunnsfunksjoner. Det holder med en unnskyldning fra konsernsjefen etter et
sammenbrudd, og så er det business-as-usual. Dette er sikkert i pakt med den
rådende markedsøkonomiske tenkning i staten, men man overser et par forhold.
Det første
gjelder kommersiell tilpasning. Et grunnelement i økonomisk næringsdrift er å
innrette virksomheten slik at muligheten for gevinst vurderes mot risiko for
tap. Samfunnskritisk virksomhet kjennetegnes ved at virksomhetens gevinst
tilfaller selskapet og dets eiere mens hoveddelen av tapene når tjenesten
svikter faller på andre. Telenor kan vurdere kostnadene ved ekstra tiltak for å
redusere sårbarheten av systemet mot tapet av inntekter ved driftsforstyrrelser.
Men det tapet kan være bagatellmessig mot det samlede økonomiske tap og andre
konsekvenser for brukerne at teletjenestene. I en slik næring er det ganske
urimelig om det ikke skal kunne stilles krav til sårbarhetsreduserende tiltak
for selskapets regning, som i annen omgang naturligvis må dekkes av selskapets kunder. Bare
ved en slik finansieringsmodell vil man sikres at tiltakene blir gjennomført på
en økonomisk måte, og at beslutninger for sårbarhetsreduksjon har ledelsens
oppmerksomhet og blir en integrerende del av den tekniske planleggingen.
Krav til
pålitelighet er blitt sterkt aktualisert av den strømlinjede økonomistyringen i
næringslivet. Forholdet er at driftsmønstre som utgjør reserver ved
driftsforstyrrelser lett kan bli vurdert som urasjonelt sløseri. I telesystemer
dreier det seg om graden av sentralisering av nettkontrollen (alle eggene i
samme kurv er billigst til daglig), om omfanget av reservekapasitet i
styringssystemer og alternative linjer, om nødkraftforsyning, og om øving av
håndteringen av driftsforstyrrelser. Når de seneste tyve årenes omfattende
utbygning av telesystemene ikke har resultert i redusert men øket sårbarhet, kan
dette best forklares av de økonomimodellene som har styrt utviklingen. Her er
det behov for politisk nytenkning om innretningen av tilsynsfunksjonen og
kostnadsfordelingen av sårbarhetsreduserende tiltak.
Imidlertid er
det ikke klart hvem vi skal se til for denne politiske nytenkningen. Det mangler
ikke på utredninger om samfunnssikkerhet. Kåre Willoch og Sven Ullring leverte
sine velfunderte utvalgsutredninger i 2000 [3]
og 2006 [4]. Forsvarets
forskningsinstitutt har gjennomført en rekke sårbarhetsanalyser av kritiske
infrastrukturområder, inkludert telekommunikasjon. Forståelsen av utfordringene
er god, og forslagene gjennomtenkte. Men lite skjer, ut over politikeres krav om
nye utredninger. I kjølvannet av pinsekrisen har flere statsråder tilkjennegitt
sin forferdelse: samferdselsministeren som politisk ansvarlig for reguleringsmyndigheten
Post- og teletilsynet, justisministeren som politisk ansvarlig for Direktoratet for
samfunnssikkerhet og beredskap, og næringsministeren som politisk forvalter av
statens aksjemajoritet i Telenor. Men ingen har ennå sagt noe slikt som at nå
avventer jeg en grundig rapport fra tilsynsmyndigheten, og så må vi vurdere om
reguleringen og tilsynsfunksjonene for sikkerheten i telebransjen er
tilfredsstillende. Det er på dette planet den telepolitiske utfordringen ligger,
ikke i behov for mishagsytringer.
- - -
Mobilkollapsen føyer seg i et mønster for utviklingen i samfunnskritisk
infrastruktur etter at kortsiktig, bedriftsøkonomisk styring fortrengte gamle
begreper som pålitelighet og forsyningssikkerhet. Forfallet av jernbanene har
ledet til stadige sammenbrudd. Nå gjelder det altså mobiltelefonnettet, som det
heldigvis ikke krever all verdens å forbedre. Neste for tur er trolig det
høyspente overføringsnettet i elkraftforsyningen hvor statistikken for tilfeller
av kritiske
driftstilstander viser en dramatisk utvikling. Og så kommer forutsebart en
økning i lokale smitteutbrudd som følge av utilstrekkelige fornyelser i vann- og
kloakknettene, men det er en langsommere prosess.
Samfunnssikkerhet er alvor, - ikke foreldet kaldkrigskultur.
[1]
Denne kommentaren bygger bl.a. på innsikt fra deltagelse i
Totalforsvarets sambandsnemnd (1978-88) og Statens Teleforvaltningsråd
(1990-2003).
[2]
Lov 2003-07-04 nr.83 Lov om elektronisk kommunikasjon (elkomloven).
[3]
NOU 2000:24 – Et sårbart samfunn. Utfordringer for sikkerhets- og
beredskapsarbeidet i samfunnet.
[4] NOU 2006:6 – Når
sårbarhet er viktigst