4. juli 2011
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Tjo og hei - dette
er staten!
Uformelle
arbeidsformer vinner frem. Det svekker mulighetene for ansvarliggjøring.
Ikke mulig å fastslå hvem som tok
avgjørelsen. Det er konklusjonen på en undersøkelse av beslutningen om
massevaksinasjon av befolkningen mot svineinfluensaen som uteble. (Vaksinasjonen
var faglig omstridt, men den siden av saken skal vi la ligge.) Den samme
konklusjonen trakk Riksrevisjonen da den undersøkte en beslutningsprosess i
Forsvarsdepartementet, det var ikke mulig å fastslå hvordan beslutningen ble
tatt. Disse eksemplene peker mot et mer dyptgående trekk i utviklingen av vår
statsskikk.
Alle er enige
om at offentlig makt skal utøves under ansvar. Det gjelder for politikere, og
det gjelder for forvaltningene. Men så er spørsmålet hvordan ansvar og
ansvarliggjøring skal sikres.
Åpenhet er
medienes svar. Det ligger i tiden hos oss og i andre land at saksbehandlingen i
offentlige organer i størst mulig grad bør være åpen for innsyn.
Offentlighetsloven og den språklig begredelige "meroffentlighet" skal sikre
dette. Loven setter relativt snevre grenser for hva som kan unndras
offentlighet. Et viktig poeng er at postlistene – arkivjournalene – er
offentlige, slik at interesserte kan se hvilke saksdokumenter som er registrert.
Avslag på anmodninger om innsyn krever en begrunnelse. Isolert sett er
Offentlighetsloven utvilsomt et viktig instrument for innsyn og
ansvarliggjøring. Men i et videre perspektiv sikrer den på ingen måte et
tilstrekkelig grunnlag for en demokratisk tilfredsstillende oppfølging av
maktens veier.
Offentlighetsloven gir en begrenset adgang til å hindre innsyn i saker under
behandling. Men denne reservasjonen er svak. Imidlertid kan ingen organisasjon,
privat eller offentlig, drive sin saksutredning i full offentlighet. Det må være
rom for interne prosesser hvor synspunkter og vurderinger prøves og overprøves
på veien mot en avgjørelse, og hvor det sikres en betydelig tidsavstand før
saksbehandlingen blir offentlig kjent. Ettersom Offentlighetsloven ikke ivaretar
slike hensyn, har konsekvensen blitt en praksis hvor sentrale dokumenter i
saksbehandlingen ikke journalføres eller arkiveres i det hele tatt. Dette er
ingen seier for sporbarheten av beslutninger.
Andre forhold
trekker i samme retning. I de senere år har det utviklet seg praksis for
politisk styring i departementer og delvis også etatene gjennom uformelle
"politiske signaler". Rundt statsministeren og de 19 statsrådene befinner det
seg for tiden 46 statssekretærer og 20 politiske rådgivere som alle oppfattes å
ha fullmakt til å formidle politiske føringer på nær sagt alle nivåer i det
løpende arbeidet. Dette undergraver naturligvis den formelle
organisasjonsstrukturen i departementene, men det er et annet tema. Poenget her
er at disse "signalene" ikke nedtegnes og arkiveres. Ingen sporbarhet her
heller.
Den største
utfordringen mot den demokratiske forestillingen om makt under ansvar, og
ansvarliggjøring gjennom sporbarhet av beslutninger kommer fra teknologien.
Epost, Twitter, sms og den stadige tilgjengeligheten på mobilen har ledet til at
personlige og offisielle funksjoner forblendes. Underhåndsdrøftelser er ikke noe
nytt, men det nye er at slike former synes å fortrenge den skriftlige og
sporbare saksbehandlingen. Da landets største bank hadde behov for
særbehandling i milliardklassen ble det avklart mellom banksjefen og
statsministeren per sms. At de to også står i nært personlig forhold til
hverandre forsterker inntrykket av uformell saksbehandling på topp-planet.
Hastverk hadde man også da det gjaldt å innlede krigshandlinger i Libya.
Telefonkontakt på regjeringsplan var nok.
Den
tradisjonelle skriftlige saksbehandlingen basert på journalførte dokumenter
sikret sporbarhet, men den er altså under sterkt press fra krav om åpenhet,
uformell politisering av saksbehandlingen og uformelle kommunikasjonsformer.
Ettersom i hvert fall den første og den siste av disse trendene ikke lar seg
reversere, blir spørsmålet om noe kan gjøres for å styrke bevisstheten om reelt
ansvar i det offentlige styre, i en kultur som fremmer det personlige og kjappe
i uformelle maktstrukturer fremfor saklig prøvning og formaliserte beslutninger.
Svaret er ikke opplagt. Vi får tenke på det. Riksrevisjonen også.