31. oktober 2011
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Kompetansemangel
Et greit ord for en uholdbar virkelighet i veietaten.
Aftenposten brakte for en tid
tilbake oppslag om skader på nybygde veier. Det har gått slag i slag med
frostskader på nye motorveier. Diverse forklaringer har blitt gitt, inntil
Vegdirektoratet nedsatte en ekspertgruppe. Gruppens
rapport gir en omfattende gjennomgang av normgrunnlaget og praksis for nær
sagt alt som har med veibygging å gjøre, og gir anbefalinger på en rekke
områder. Et av områdene er kompetansegrunnlaget, som er grundig behandlet i
rappoprtens vedlegg 6. Teksten kan leses setning for setning som den er skrevet, - en
nøktern gjennomgang av hvilke faglige ansvar og kompetansebehov som må gjelde
for de ulike aktørene i bygging og vedlikehold av veianlegg. Videre drøftes
nødvendig forskningsgrunnlag og datagrunnlag, og vedlikehold av dette i
veietatene. Ingeniørmessig klart, og i overbevisende detalj.
Vedlegget
kan også leses på en annen måte, som nok ikke har vært tilsiktet av forfatterne.
Da blir det en rystende dokumentasjon av et faglig forfall i veietaten. Siden
midten av 90-tallet er måleprogrammer for frost og frostvirkninger innstilt.
Egne forskningsoppdrag i forhold til nye metoder og klimaendringer er øyensynlig
fraværende, og oppfølgingen av internasjonal forskning svak. Kunnskapsnivået for
planlegging og kontrollfunksjoner er svekket over tid. Det sies ikke noe direkte
om faglig ledelse og faglig prosjektkontroll, men av de mange og delvis
elementære anbefalingene lar det seg tydelig forstå at her er det snakk om store og presserende forbedringsbehov som ledelsen altså ikke har sett med
egne øyne underveis.
Etter
utrasningen i Hanekleivtunnelen i 2007 ble det avdekket behov for omfattende
arbeider for bedre sikring i flere av tunnelene som ble bygget i det samme
prosjektet. Også da ble det nedsatt en ekspertgruppe. Dens
rapport, som essensielt er en 30 siders liste
av detaljerte forslag, peker i samme retning som telehivrapporten.
Den
kompetansemangelen som er påpekt i utredningene avhjelpes ikke med flere
ekspertrapporter og konsulenter. Den tekniske fagetaten må få en faglig solid
forankret ledelse. Det inkluderer veidirektøren.
Referanser
Telehivrapporten:
http://www.vegvesen.no/_attachment/264340/binary/468451
Tunnelsikringsrapporten:
http://www.vegvesen.no/_attachment/58621/binary/2543