29. november 2011
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Fagmilitært råd
Et godt
dokument, men ikke grunnlag for å løse Forsvarets vedvarende underfinansiering.
Forsvarssjefens fagmilitære råd
er et velstrukturert og lettlest dokument. Som tidligere annonsert forutser
general Sunde en viss justering av den gjeldende strukturplanen, men det dreier
seg om justeringer, mange i tråd med forslag som Sverre Diesen ikke fikk
politisk gjennomslag for i 2008. Som i de tidligere prosessene av denne typen
ligger nøkkelen til Forsvarets reelle kapasitet i budsjettgrunnlaget, ikke i
detaljene i strukturtabellen. Her er det et stort behov for oppklaringer.
Avfarende plass.
Dokumentet sier ikke noe om utgangsposisjonen for forslagene. Mener
Forsvarssjefen at dagens budsjettnivå – som også legges til grunn for
planperioden – gir rimelig dekning for dagens struktur? Det fremgår at han vil
nedlegge 2. bataljon i Troms, og redusere HV med 15.000 mannskaper samt
reorganisere bruken av vervede og vernepliktige for å få større tilgjengelighet
av Hæren og HV for oppdrag. Men hva med dagens situasjon i Sjøforsvaret og
Luftforsvaret? Er tilgjengeligheten for oppdrag, og utholdenheten
tilfredsstillende? Jeg hevder at det absolutt
ikke er tilfellet, men hva mener Forsvarssjefen? Mener han at dagens
rapporterte begrensninger kan håndteres ved intern "fornying og forbedring" i
forsvarsgrenene? Dette virker i så fall såpass usannsynlig at en nærmere redegjørelse for
tiltakene vil være oppklarende.
Kompensasjon for prisvekst.
Et helt sentralt punkt i forsvarsplanleggingen gjelder kompensasjonen for den
såkalte sektorspesifikke kostnadsvekst ut over konsumprisindeksen og generell
prisvekst i det offentlige. Det ble hevdet med stor politisk fanfare i 2008 at
slik kompensasjon ville bli gitt, men det har ikke vært mulig å spore hva som
faktisk har skjedd på dette området. Det sies ikke direkte noe om dette i
dokumentet, men flere formuleringer om nødvendigheten av løpende "fornying og
forbedring" av organisasjonen for å dekke opp for utviklingen i driftskostnader
kan bare forstås slik at kompensasjon ikke er gitt, og heller ikke vil bli gitt.
Ikke noe galt med de foreslåtte tiltakene, men med fravær av reell kompensasjon
for forringelsen av kjøpekraft innebærer et konstant budsjett en jevn
nedbygging av Forsvaret. Det dreier seg om 300-600 mill kr i året (eller det
dobbelte, avhengig av kostnadsstrukturen), og slike årlige, nye
rasjonaliseringsgevinster kan ikke realiseres vedvarende. Siden dette er et
virkelig kjernepunkt, er det nødvendig med større tydelighet fra Forsvarssjefen.
Kostnadsutviklingen. Med
unntak for kampflyanskaffelsen savnes budsjettoppstillinger som kunne
konkretisert tekstene. Ta eksempelvis Marinen. Flere fartøyer skal fases inn, og
krevende nye systemer blir innført (NSM missil og helikopter integrert i
fregattenes våpensystem.) Hva med driftsutgiftene? Er det slik at fullføringen
av investeringsprogrammene gir rom for høyere driftsbudsjetter? Og viktigere:
Hvilken tilgjengelighet for oppdrag planlegger man for, gitt at dagens
budsjetter nesten ikke strekker til oppdrag i det hele tatt? Tilsvarende
spørsmål kan stilles for Hæren og Luftforsvaret, som yter utenlandsinnsats, men
uten nevneverdig gjenværende kapasitet for de nasjonale formål som dokumentet
presiserer skal være de viktigste.
Flykjøpet. En detaljert
tabell viser budsjett for anskaffelsen og innfasingen av F-35. Den viser –
tydelig understreket i teksten – at det over en 10-årsperiode vil kreves 37,49
(!) mrd kr i bevilgninger ut over det antatt konstante, regulære budsjettet. Det
virker tilforlatelig. Men når det så heves at driften av 52 F-35 ikke vil koste
mer enn 300 mill kr per år mer enn dagens drift av F-16, griper jeg etter
utløseren til utskytningssetet. Ikke fordi jeg har kunnskap om beregningene bak,
men fordi det normalt er en viss relasjon mellom anskaffelseskostnad og
driftskostnad som her skulle tilsi et langt høyere estimat. I alle fall mener
Forsvarssjefen at også disse 300 mill kr kan frigjøres av
driftsrasjonaliseringer i Luftforsvaret, etter at restrukturering av basene er gjennomført. Er
det realistisk?
I sum.
Dokumentet virker grundig, og forslagene gjennomgående gode. Imidlertid er
økonomidelen alt for svak. Det er ikke godtgjort at budsjettforutsetningene vil
gi rom for realistisk tilgjengelighet og utholdenhet av styrkene. For Hæren vil
rådene gi et oppløft, men over tid vil gapet mellom styrkene i strukturtabellen
og styrkene tilgjengelige for oppdrag etter alt å dømme bare øke fordi
konsekvensene av budsjettets jevnt synkende kjøpekraft ikke er innarbeidet.
- - -
Så får vi se hva Sundes råd resulterer i når den samme staben i
Forsvarsdepartementet som utarbeidet rådene for ham skal skrive til Stortinget
på den politiske ledelsens vegne til våren.