5. desember 2011
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Uhyrlige
illgjerninger ustraffet
Siste
sommers massedrap bør motivere til å gjenoppta etterforskningen av brannene på
Scandinavian Star.
I Anders Behring Breiviks forskrudde
hode er han en slags rekordholder i massedrap. Også der tar han feil. Den verste
udåden i etterkrigstiden – målt etter antall omkomne - ble begått av de som
etter overveldende indikasjoner satte fyr på Scandinavian Star. 159 mennesker
omkom, hvorav 136 norske.
Her er
kortversjonen av saken. Natt til 7. april 1990, lørdag før palmesøndag, ble det
antent en bylt sengetøy ombord i Scandinavian Star. Denne brannen ble raskt
slukket, men en ny brann oppstod et helt annet sted en halv time senere. Den
spredte seg. Skipet var da underveis fra Oslo til Fredrikshavn med 383
passasjerer og 99 besetningsmedlemmer ombord. Det brennende skipet ble tatt inn til
Lysekil, hvor lokale brann- og redningsetater overtok.
Etterforskningen ble avtalt mellom Danmark, Norge og Sverige slik at Norge
skulle ta seg av brannforløpet. Den etterforskningen sviktet nokså åpenbart.
Ildspåsettelsen ble raskt tillagt en dansk statsborger, en tidligere dømt
pyroman som omkom på sin lugar i brann nr to. Deretter ble spørsmålet om
brannårsaken henlagt, og den videre brannetterforskningen ble kjørt i stor
detalj på rent branntekniske forhold. Dette arbeidet resulterte i reviderte og
vesentlig skjerpede forskrifter for materialer og konstruktive løsninger for
passasjerferjer. Vel og bra. Problemet gjelder brannårsaken.
Det norske
politiets raske konklusjon er grundig undergravet av troverdige vitneutsagn og
fysiske iakttagelser etter at brannen var slukket. Den svenske innsatslederen
for brannslukningen, Trygve Brynfors, som var den første fagkyndige som kom
ombord, hevdet/hevder at det ikke var to men sikkert fire og kanskje seks
uavhengige brannstiftelser, og at flere av brannene oppstod på steder hvor bare
besetningsmedlemmer hadde adgang. Videre har han uttalt at noen av brannene
oppstod flere timer etter at den danske mannen i følge obduksjonsrapporten var
død. Brynfors hevdet også, som sin oppfatning, at besetningsmedlemmer aktivt
saboterte slukningsarbeidet, og gir eksempler på det. Videre har flere, inklusiv
Skansen Consult som er et rådgivningsfirma innenfor brannsikring, analysert spor
etter brannstiftelser. Spesielt er oppmerksomheten rettet mot et hydraulikkrør
som er bøyet til brudd. Ved bruddstedet vises utbrente sengebunner. Det
sannsynlige forløp er at sengebunnene er blitt plassert på stedet og antent,
mens en styreknapp et helt annet sted er holdt inne over lengre tid og
forårsaket tilførsel av store kvanta hydraulikkolje som ble antent av brannen i
sengebunnene. Disse og andre forhold rundt brann nr. tre og fire peker sterkt i
retning av organiserte, fagkyndige ildspåsettelser.
Hva har
skjedd i rettslig sammenheng? Som sagt ble ildspåsettelsen henlagt på et
åpenbart svakt grunnlag. Etter hvert ble rederiets leder dømt til seks måneders
fengsel for brudd på diverse brannforskrifter (ikke holdt brannøvelser, osv).
Men noen skikkelig gjennomgang av årsaksforhold og besetningsmedlemmers forhold
til de som hadde fordel av det sannsynlige forsikringssviket, eller aktiv
oppfølging av pengestrømmen i den kompliserte eierkabalen ble aldri gjennomført.
En interessegruppe har gjort flere forsøk på gjenopptagelse, senest i mai
vedrørende brannårsakene. Denne henvendelsen er ennå ikke avgjort, med de
tidligere har blitt avvist. Det er å håpe at så uhyrlige illgjerninger som det
her etter alt å dømme dreier seg om kan bli rettslig fulgt opp på en troverdig
måte. Svært mange etterlatte og overlevende venter på det.
- - -
Etterskrift: Denne kommentaren var først skrevet i november. Under
sjekking av fakta ble jeg klar over at TV2 hadde et program om saken 17.
november, og antok at min kommentar ville være overflødig. Når jeg nå legger den
ut allikevel skyldes det at TV2-programmet ikke har ledet til nevneverdig
oppmerksomhet, verken politisk eller i de øvre mediene, bortsett fra Bergens
Tidende. Øyensynlig har man nok med Behring Breivik.