16. desember 2011
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Alvor eller
skyggespill?
Den
kommende langtidsplanen for Forsvaret må belyse de sentrale problemstillingene,
og legge til rette for nødvendige politiske valg.
Det er noe uvirkelig over
forsvarspolitikken. Tykke stortingsdokumenter fokuserer på detaljer, men savner
belysning av de overordnede, politiske problemstillingene. Den politiske
behandlingen blir deretter. Med tanke på den nye langtidsplanen (LTP) som
utarbeides for behandling i Stortinget til våren, er tiden inne for en
påminnelse om forsvarspolitikkens kjernespørsmål og hvordan de bør belyses i LTP
som grunnlag for forståelse og politiske beslutninger.
1. Nødvendig forsvar.
Det hevdes regelmessig fra Forsvarsdepartementets politiske ledelse at
inneværende fireårsplan som løper ut 2012 realiserer en forsvarsstruktur som gir
balanse mellom strukturen og Forsvarets oppgaver. Dette kan man fritt påstå –
eller bestride – ettersom det ikke eksisterer noe offentlig tilgjengelig
dokument som skisserer hvordan de løst formulerte men meget omfattende oppgavene
for Forsvaret tenkes håndtert. Uten referanse til en slik skisse av et
strategisk konsept er det ikke mulig å ha noen kvalifisert mening om hva som er
en minimalt nødvendige struktur. Hvem som helst kan påstå hva som helst, med
samme fravær av begrunnelse. En ugradert skisse av det strategiske konseptet må
nødvendigvis være nokså enkel og kortfattet, men den må sannsynliggjøre et
realistisk samsvar mellom de oppgavene som er fastlagt for Forsvaret i LTP, og
forsvarsstrukturen. La det i alle fall være sagt at makrobetraktninger av typen
"forsvarsbudsjett som BNP-andel" og "forsvarbudsjett per innbygger" er rimelig
irrelevante som bevis for forsvarets tilstrekkelighet. Da kunne man jo heller
legge de rundt formulerte sikkerhetspolitiske utfordringene ut på et kart over
vår del av den nordlige halvkule og definere "forsvarspolitiske utfordringer per
innbygger". Tøv det også, men som sinnbilde er det mer relevant.
2. Nødvendig budsjett.
Den andre sentrale påstanden fra Forsvarsdepartementets ledelse er at ved
utløpet av 2012 vil det være samsvar mellom nåværende langtidsplans
forsvarsstruktur og budsjettet. Dette er også noe man fritt kan påstå så lenge
man med forsvarsstruktur bare refererer til eksistensen av enhetene listet i
strukturtabellen i langtidsplanen. Og det kan departementet rent formelt gjøre
ettersom den gjeldende LTP ikke setter noen mål for enhetenes kapasitet og
tilgjengelighet for oppdrag. Kritikere hevder at dagens struktur ikke oppfyller
rimelige og nødvendige krav til innsatsevne fordi Forsvaret er underfinansiert.
En mer realistisk innsatsevne vil kreve betydelige budsjettøkninger, kanskje så
meget som opp mot 10 %, hevder kritikere. Den nye langtidsplanen må skjære
gjennom usikkerhetene på dette helt sentrale punktet, og spesifisere for
elementene i strukturtabellen hvilken tilgjengelighet for ulike typer oppdrag,
og utholdenhet i oppdragene, som ligger innenfor budsjettrammene. I sum: Hvilken
innsats skal innsatsforsvaret kunne yte?
3. Flyanskaffelsen.
Forsvarssjefens fagmilitære råd (FMR) angir årlige behov for
tilleggsbevilgninger for gjennomføring av flyanskaffelsen. Beløpene summeres opp
til 37.5 mrd kr, altså ett års forsvarsbevilgning ekstra, fordelt over en
tiårsperiode. For dette overordnede dokumentnivå er fremstillingen detaljert og
ryddig. Men hva med driftsbudsjettet (samlede eierkostnader) for de 52 nye
flyene? FMR sier at dette ikke vil utgjøre over 300 mill kr årlig mer enn dagens
kostnader for drift av 48 stk F-16. Dette estimatet virker umiddelbart ikke
rimelig sett i forhold til flyenes anskaffelseskostnad og kompleksitet, men slik
synsing overskygges av usikkerheten som er oppstått (12. desember) om hva de
offisielle estimatene for eierskapskostnadene faktisk er. Vi får avvente den
lovede redegjørelsen i februar, og så håpe at LTP blir tydelig på budsjett og
dekningsplan for både anskaffelse og driftskostnader i dette kjempeprosjektet.
4. Kostnadsutviklingen. FMR legger til grunn at forsvarsbudsjettet vil holde
konstant nivå (2012) i planperioden. Men som kjent er Forsvarets såkalte
sektorspesifikke kostnadsvekst høyere en den kostnadsveksten som legges til
grunn ved de årlige, generelle budsjettjusteringene. FMRs forutsetning innebærer
dermed at det må planlegges for et budsjett med jevnt synkende kjøpekraft. Altså
et gradvis mindre forsvar. FMRs svar er at denne kostnadsveksten – samt for
øvrig også FMRs 300 mill kr i økede driftsomkostninger for nye kampfly – skal
dekkes ved intern "fornying og forbedring". Tatt i betraktning at den udekkede
kostnadsveksten vil krev mange hunder millioner kroner i nye
rasjonaliseringsgevinster årlig – i hele planperioden – fremstår denne
forutsetningen fullstendig urealistisk. LTP må gi en skikkelig fremstilling av
budsjettforutsetningene og konsekvensene av disse.
5. Langtidsplanens innhold og form. Dersom Stortinget – og allmennheten –
skal få et informert grunnlag for forsvarspolitiske standpunkter må den kommende
LTP gis en annen utforming enn de tidligere plan- og budsjettdokumentene.
Svakhetene ved de tidligere (og nå gjeldende) dokumentene kan oppsummeres slik:
Overdrevet detaljrikdom men fravær av oversikt i de overordnede
forsvarspolitiske problemstillingene. Dette gjelder både tematisk (manglende
funksjonell sammenheng mellom kapitler utarbeidet av ulike avdelinger i
departementet), og det gjelder tidslinjer i tabellfremstillinger. Et opplegg for
forbedring bør omfatte:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- - -
Jeg skal vokte meg for å overdramatisere, men det er nokså åpenbart for alle som
følger Forsvarets utvikling at sårbarheten for overambisjon/underbudsjettering
er meget stor. Alle imponerende investeringer, moderniseringer og operative
fremskritt til tross, - det er nå et slikt press på driftssiden at faren er
nærliggende for at vi blir stående uten nevneverdig evne til operativ innsats på
grunn av for mange huller og mangler i hele strukturen. Tiden er inne for en
politisk vurdering av bevilgningsøkninger, eventuelt reduksjon av ambisjonsnivå
ved avskrivning av noen av de mest krevende oppgavene og/eller
strukturelementene. Begge deler vil være pinefullt. Den kommende LTP må gi
vurderingsgrunnlag og politiske forslag i dette perspektiv.