12. januar 2012
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Giskes
rolleforståelse
Næringsministeren anser seg ikke bundet av formaliteter, - alt er jo politisk,
ikke sant?
De pågående tumultene omkring Giskes
diverse forsøk på å presse Telenors styreleder på uformelt vis belyser en
utbredt svakhet i vårt statsstyre: Fraværet av institusjonell husorden. Giske
anser åpenbart at han som næringsminister har rett (og plikt?) til å gripe inn
for sine politiske synspunkter i enhver sak som gjelder selskaper hvor staten
har eierandeler. Han anser øyensynlig "politiske signaler" som en selvstendig
styringsform som ikke er bundet av formelle styringslinjer og formelt fastsatte
funksjoner og ansvar i forvaltningen. Et slikt syn er han ikke alene om, og det
er dette aspektet av saken som bør være det sentrale for videre oppfølging når
støvet har lagt seg. Sakens fakta er godt belyst av mediene. Et kort sammendrag
er gitt i boksen nedenfor.
I tillegg til hovedspørsmålet om rolleforståelsen har Giskes
opptreden flere sider: For det første tilsynelatende en iherdig motarbeidelse av
statsministeren, og dernest hans villedende – noen mener usanne – uttalelser om
sin rolle da saken kom i mediene. Disse forholdene har pikante sider som sikrer
stor mediedekning, og trolig vil bli sentrale når Giske møter i Stortinget i
kommende uke. At han også med demagogisk ensidighet argumenterer offentlig mot
partifeller i LOs og A-pressens ledelse er interessant i perspektiv av politisk
maktkamp, men formelt sett er det naturligvis uproblematisk.
Hovedproblemet ligger, som sagt, i oppfatningen av demokratisk politisk makt som
en "allmakt" som skjærer gjennom nær sagt alle formaliteter med hensyn til
definerte funksjoner og ansvar i staten. Tankegangen bak dette er at alt som
skjer til syvende og sist er en statsråds "politiske ansvar". Derfor har
statsråden en rett til å gripe inn i enhver sak som angår underlagte etater
(eller statseide bedrifter), og på ethvert forvaltningsnivå. Vi skal se på de
uheldige konsekvensen av dette, men først noen ord om premisset "politisk
ansvar".
I
utgangspunktet – 1800-tallet – var politisk ansvar knyttet til statsrådens
ansvar for ikke å villede Stortinget, for ikke å holde tilbake opplysninger som
han "forsto eller burde ha forstått" ville ha betydning for Stortingets
saksbehandling. Sakene var stort sett begrenset til budsjetter og lovforslag. En
gradvis utvikling har ledet oss til dagens situasjon hvor den rådende
oppfatningen er at statsrådens ansvar overfor Stortinget omfatter en hvilken som
helst disposisjon i forvaltningen som Stortinget måtte fatte interesse for.
Dette er unikt norsk, i hvert fall i nordisk sammenheng.
Konsekvensene
av oppfatningen om politisk "allmakt" melder seg på flere områder: Rolledelingen
i kjeden
Stortinget-regjeringen-statsråden-embetsverket-forvaltningsledelse-bedriftsstyrer
svekkes. I den øverste delen av kjeden er den nesten opphørt. Dette svekker en
av det konstitusjonelle, demokratiske styres grunnpilarer: Mulighetene for
ansvarliggjøring. Uklar organisasjon, uryddige styringslinjer og uformell
kommunikasjon med "politiske signaler" på alle nivåer vanskeliggjør sporing av
beslutninger og handlinger i ettertid. Kanskje mindre prinsipielt, men vel så
viktig i praksis er at den sterke politiseringen har svekket departementenes og
forvaltningenes funksjon mht å frembringe virkelighetsnære, upolitiserte
grunnlag for politiske beslutninger. Nå gjelder det for all pris ikke å feste
til papiret saksinnsikt som kan være politisk ubekvem for
statsråden/regjeringen. Dette utviklet seg i departementene gjennom 1990-årene,
og i løpet av det siste tiåret har det i økende grad strukket seg til
forvaltningene. Slik er stortingsdokumentene blitt mindre virkelighetsnære og
til tider direkte forledende. Ved overdrivelsen av politisk ansvar har vi –
ironisk nok – tilskyndet nettopp det ondet som dette ansvaret historisk var ment
å forhindre.
Det gjenstår
å se hvilke spor denne saken skal etterlate. Går Giske ukvestet ut, som i
øyeblikket virker sannsynlig, har vi fått en grundig stadfestelse av at
politiske inngrep utenom de formelle styringslinjer og mandater er en
innarbeidet del av vårt system. Til påminnelse for embetsverk, etatstyrer,
etatssjefer og "statseide" styreledere. I motsatt fall kan saken gi støtet til
en liten oppstramming av roller, ansvar og formell kommunikasjon. Men det ligger
så langt fra tidsånden at det nok er ønsketenkning.
***
Med fare for å blande kortene er det fristende å se Giskes opptreden i lyset av
den nye runden i de evige diskusjonene om endringer av Grunnloven. Alle de
øvrige nordiske land har oppdatert eller helt fornyet sine grunnlover – som i utgangspunktet var
mer tidsmessige enn vår. Hvorfor klarer ikke vi dette? Svak politisk evne,
javel. Men mer konkret kan det også se ut som om vår politiske klasse er fast
bestemt på å beskytte sin praksis for situasjonsbestemt utøvelse av "allmakt",
uhindret av de balanserende begrensninger som en effektiv, demokratisk
grunnlov og speilende forvaltningspraksis setter.
Transaksjonen.
I utgangspunktet eies TV 2 av danske Egmont og A-pressen med 50 % hver.
A-pressen eies av Telenor og LO, hver med snaut halvparten. Telenor på
sin side eies med 54 % av staten (ved Næringsdepartementet). Så ønsker
A-pressen å selge sin del av TV 2 for å frigjøre 1,2 mrd kroner i
forbindelse med et annet mediepolitisk viktig investeringsprosjekt.
Egmont har forkjøpsrett til A-pressens aksjer. Salget støttes av LOs og
Telenors styrer, og blir til slutt gjennomført. |