9. februar 2012
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Helse
sør-øst-nord-vest
Budsjettene dekker ikke forventningene. En annen organisering kan kanskje hjelpe
Styrer og direktører i helsesektoren
kommer og går, i puljer og endeløse rekker, noen frivillig, andre blir sagt opp.
Det kan skyldes budsjettoverskridelser, eller manglende måloppfyllelse på andre
punkter i et ganske detaljstyrt styringssystem. Og slik er den rådende kulturen
at nye nederlag mot forventningene møtes med mer detaljert styring, mer
detaljert rapportering og strammere kontroll i kjeden fra departement til
sykehusdirektør og videre til helsepersonellet. Kanskje er tiden inne for å se
nærmere på hele styringsopplegget, for det finns et alternativ.
I Finland
innførte man i 1990-årene en løsning bygget på radikal desentralisering. Den
innebærer at Riksdagen under den årlige budsjettbehandlingen vedtar en
matematisk formel som brukes for beregning av det statlige bidraget til helseformål per
innbygger for hver kommune. Leddene i formelen påvirkes av befolkningstetthet,
aldersstruktur i befolkningen, skatteinngang, språksituasjon, osv.
Interessekamper utkjempes politisk om den relative vektlegging av disse
forholdene. Når formelen er fastlagt i budsjettvedtaket, overtar et kontor (tre
årsverk) i Helsedepartementet. Det framskaffer aktuelle data, setter inn i
formelen, beregner pengebidraget per kommune. Så langt strekker den sentrale
styringen seg, resten er lokalt ansvar. På kommunalt nivå vil de største byene
ha sine egne sykehus og andre helseinstitusjoner, fordeler midler og oppdrag til
disse etter egne prioriteringer. Mindre kommuner slår seg sammen om
sykehusdriften, og håndterer koordineringen av dette enten ved å legge
administrasjonen inn i en av kommunenes forvaltning, eller ved et separat,
ganske lite kontor.
Den finske
løsningen har klare fordeler. Meget lave administrative omkostninger, som
naturligvis er viktig når man ikke har oljekilder. Og like viktig:
prioriteringer og løsninger med tilhørende uenigheter avklares på lokalt nivå,
og belaster ikke forvaltningen og politikken sentralt. En konsekvens av systemet
er naturligvis at de lokale prioriteringene slår ulikt ut, slik at
pengeinnsatsen i f.eks. omsorgen for barn i forhold til eldre kan variere.
Likhet nasjonalt viker altså for lokalt selvstyre – en tanke som kanskje faller
tungt i vårt land, men som finnene er fortrolige med.
Man har
erfart at det følger noen svakheter med den ekstreme desentraliseringen. For det
første har det vist seg nødvendig med en viss kontroll av at pengene faktisk
benyttes for helseformål, og ikke spores av til andre kommunale oppgaver. Selv
de disiplinerte finnene kan altså finne på slikt, men dette er trivielt.
Viktigere er erkjennelsen av at den fullstendige desentraliseringen ikke
ivaretar koordineringen av høyt spesialiserte ytelser særlig godt – tendensen er
for lav konsentrasjon. På dette området vurderer man nå sentrale grep. Men alt i
alt, den grunnleggende sunnheten i den finske løsningen beholdes:
Nasjonalforsamlingen fordeler pengene, og så får ytelsene bestemmes av hvor
langt pengene rekker etter lokale prioriteringer og lokale løsninger.
Det er ikke
vanskelig å se at styringsproblemene i vårt helsevesen henger sammen med at vi
fastlegger sentralt både budsjett og krav til ytelser, - uten nødvendig
sammenheng mellom disse. Og videre, at det i praksis er umulig å fastlegge slik
sammenhenger sentralt. Her ligger den grunnleggende systemfeilen. Den avhjelpes
ikke med nye styremedlemmer og direktører i et mangfold av organer, så lenge de
uten faglig innsikt skal styre etter uforenelige pålegg fra oven.