23. februar 2012
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Grenser for politikk
Lysbakkens
tankegang er mer problematisk enn det underliggende saksforholdet. Britene har
noe vi kan lære av.
154.000 kroner er fordelt fra
likestillingsministerens departement til en politisk ungdomsorganisasjon på en
uryddig måte. Uryddigheten favner vidt: bevilgningens formål, favorisering av
eget parti, manglende journalføring av vesentlige dokumenter, og forledende
opplysninger til Stortinget da opprullingen begynte. Kort sagt, kritikkverdige
forhold.
Beløpet det
gjelder er stort nok til at Stortingets oppfølging er på sin plass. Allikevel må
vi ikke overdrive sakens praktiske dimensjon. Sett i forhold til målestokken for
andre former for uryddige grensesnitt mellom politikk og særinteresser er dette
rent praktisk ingen stor sak. Dessuten er statsråden nå blitt meget ydmyk.
Allikevel er det grunn til å reflektere over hans tankegang slik den fremkommer
i hans uttalelse på en pressekonferanse 22. februar i flg. Aftenpostens
nettavis:
. . . |
Lysbakken har levd sitt yrkesliv i
politikken. Da er det kanskje naturlig for ham å se sin gjerning i perspektiv av
politisk aksept og politisk ansvar. Og ettersom den politiske makt i dagens
tenkning er suveren, står den naturligvis over byråkratiske innvendinger. Det er
denne forestillingen som er problematisk, ut over den aktuelle saken.
I det daglige
er det embetsverkets jobb å tilrettelegge for politikernes prioriteringer og
beslutninger, - innenfor lover og regler. Dette har alltid vært krevende i
situasjoner hvor formalitetene kolliderer med politiske ønsker, men det er blitt
verre. Gjennom de siste 10-15 årene har det utviklet seg en politisk kultur som
oppfatter embetsverkets motforestillinger som et uttrykk for manglende
samarbeidsvilje eller likefrem illojalitet. Tilsvarende er departementenes
informasjonsfunksjon tydelig politisert. Således høres ikke lenger
embetspersoner i offentligheten som målbærere av faglig baserte vurderinger til
aktuelle saker. Denne utviklingen er vi ikke tjent med. All makt – og mest
den sterkeste – trenger balanserende mekanismer. Lysbakkens reaksjon er lite
oppmuntrende fordi den er tidstypisk.
- - -
I Storbritannia har man en ordning vi burde overveie å importere. Dersom det
oppstår uenighet mellom embetsverket og statsråden, kan departementsråden
redegjøre skriftlig for sitt syn og be statsråden om instruksjon. Den vil han
få, også skriftlig. Og så kommer poenget: Skriftvekslingen innberettes til
Parlamentet. Det sier seg selv at dette ikke skjer ofte, men det forekommer. Den
viktigste verdien av ordningen ligger ikke i bruken av den, men i alles
bevissthet om at den kan bli brukt. Derved defineres en rollefordeling som gir
embetsverket et klart ansvar og et grensesettende politisk virkemiddel.