2. mars 2012
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Grenser for politikk
(forts.)
Stormen
mot Lysbakkens lederskap bygger på ideelle men foreldete forutsetninger.
Lesere av Tjodareik vil vite at jeg
er kritisk til de uformelle formene for politisk styring som har utviklet seg i
departementene. Fra dette utgangspunktet er det gledelig at Stortinget belyser
arbeidsgangen i den konkrete saken om fordelingen av tilskudd til nære venner av
statsrådens parti. Allikevel kan det se ut som om den varslede kontrollhøringen
får karakter av et urimelig stormløp mot statsråden.
Saken har
sider som bør holdes adskilt. Spørsmålet om det var akseptabelt og klokt å
fordele 154.000 kr til Jenteforsvaret er klart et tema som Lysbakken må svare
for. Likeså informeringen av Stortinget. Når det gjelder de langt viktigere
spørsmålene rundt arbeidsordningen i departementet og statssekretærens rolle kan
høringen bidra til en offentlig belysning av dagens virkelighet.
Gjennom de
senere år har vi sett en stadig økning av politiske stillinger i departementene,
og Norge har nå en klar nordisk rekord. Foruten 20 regjeringsmedlemmer har vi
for tiden 45 statssekretærer og 22 politisk rådgivere, i alt 87 politiske
stillinger. Problemet er at funksjon, myndighet og ansvar for de 67 som ikke er
regjeringsmedlemmer er meget svevende. Konstitusjonelt er det bare statsråden
som i egenskap av regjeringsmedlem har politisk ansvar. Formelt er
statssekretærene og rådgiverne ikke mer enn personlig assistenter for
regjeringsmedlemmene. Ubesvarte spørsmål ligger i hvilke oppgaver statsråden kan
delegere til disse assistentene, og fortsatt ivareta sitt ansvar på en reell
måte. Praksis synes å undergrave det konstitusjonelle prinsippet.
Vi har fått
begrepet "departementets politiske ledelse" som omfatter statsråd,
statssekretær(er) og politisk(e) rådgiver(e). I praksis opptrer alle disse med
instruksjonsmyndighet (gjerne uformelle "politiske signaler") overfor
embetsverket. Instruksjonsmyndigheten speiles også i de fleste av
organisasjonsdiagrammene som ligger på departementenes hjemmesider, se boks
nedenfor. Diagrammene varierer litt departementene imellom, men i hovedsak
ligger statssekretærene og ofte også politiske rådgivere i styringslinjen mellom
statsråden og departementsråden. Dette kan best leses slik at alle disse har
instruksjonsmyndighet overfor embetsverket, og at departementsråden rapporterer
til statssekretæren. Det siste kan umulig være tilsiktet, men slik står det
altså tegnet. – En annet formell indikasjon på statssekretærenes
instruksjonsmyndighet gjelder praksis ved statsrådens fravær. Da opererer en
statssekretær som statsrådens stedfortreder innad, og til tider også utad i
forhold til mediene, besøkende, osv. Ved litt langvarige fravær ivaretas
departementets saker i regjeringen, og i forhold til Stortinget, av et
annet regjeringsmedlem som oppnevnes for dette i statsråd. Slike oppnevninger ledsages
av offisielle kunngjøringer av typen "Den daglige ledelsen av departementet
ivaretas av statssekretær NN". Da har vi den situasjonen at departementets
embetsverk instrueres formelt av en politisk ledelsesperson som forfatningen
ikke anerkjenner som ansvarlig i forhold til regjeringen og Stortinget. Denne
praksisen burde de rettslærde se nærmere på.
Så langt
formalitetene. Jeg nevner disse eksemplene som prinsippløse uttrykk for
prinsippløs praksis. Men de er heller ikke mer, for de færreste bryr seg om
styringslinjer, fullmakter og ansvar i det daglige arbeidet. Der råder den
realiteten at 87 politikere bestemmer hva og på hvilken måte de finner for godt.
Det dreier seg om en gjennomgripende kultur for sammenblanding av politikk og
forvaltning, hvor policy og enkeltsaker går om hverandre, og hvor muntlige
"signaler" og personlige e-poster konkurrerer fremgangsrikt mot journalførte
instruksjoner og dokumentert saksbehandling. Den foreliggende saken gir
offentligheten et glimt gjennom nøkkelhullet til dagens departementale
virkelighet. Det ville naturligvis vært storartet om man ble drevet av publisiteten
til å stramme opp systemet i retning av bedre konstitusjonell orden, men det
synes per dato ikke å ligge i kortene. Utsagnet om at uansett organisering er
statsråden alene politisk ansvarlig for handlinger i departementet må sees i lys
av at styringssystemets struktur og praksis umuliggjør et entydig og dokumentert
lederskap. Det er systemet som trenger oppstramming, ikke en tilfeldig statsråd
i rollen som syndebukk.
Departementenes organisasjonsdiagrammer
Gjennomgang av departementenes nettsider viser fire ulike modeller:
|