21. mars 2012
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Først publisert som leserinnlegg i
Dagens Næringsliv 17./18. mars 2012
Herskap og tjenere
Embetsverket i departementene har tapt posisjon og innflytelse til fordel for
politikerne, - i den grad at det blir meningsløst å straffe embetsverket for
politikernes feilgrep.
Over et
par tiår har det foregått en svekkelse av embetsverkets posisjon og innflytelse
til fordel for den politiske ledelsen i departementene. Dette er godtatt av hele
det politiske miljø. Det er derfor utidig å kreve en embetsmann straffet for de
feil den politiske ledelsen gjør. En av dem som har antydet at embetsverket må
stå til rette for forsømmelser i Barne- og likestillingsdepartementet under
Audun Lysbakkens ledelse er professor Eivind Smith. I Aftenposten 7. mars
utelukker han ikke at det kan være begått ulovlige og straffbare handlinger i
sakene som ledet til Lysbakkens avgang. Kristin Halvorsen følger opp og uttaler
om Lysbakken at hans politiske vurderinger var riktige, men det var problemer
med formalitetene. Underforstått: Embetsverket sviktet. Lysbakken måtte ta det
politiske ansvaret, til tross for at han var uskyldig. Dette svarteperspillet om
skyld belyser ikke embetsverketes stilling i dagens virkelighet.
Lysbakken-saken har verken oppstått som en tilfeldighet, eller i et vakuum.
Rammen er svekkelsen av embetsverkets posisjon og innflytelse til fordel for den
politisk ledelsen. Den tidligere strukturen bygget på skriftlig (og arkivert!)
saksbehandling i et hierarkisk byråkrati, ledet av departementsråden.
Ferdigbehandlede saker ble lagt frem for statsråden med departementsrådens
tilrådning. Slik ga det mening å holde embetsverket og spesielt
departementsråden ansvarlig for at saksbehandling og tilrådninger lå innenfor
lover, regler og alminnelig rimelighet.
Flere forhold
har bidratt til å undergravet denne byråkratiske orden. Relasjonen mellom
departementsråden og statsråden er svekket ved innføringen av begrepet
"departementets politiske ledelse" som foruten statsråden også omfatter
statssekretær(er) og politisk rådgiver. Formelt er statssekretæren(e) og den
politiske rådgiveren bare statsrådenes personlige assistenter, men en uformell
arbeidsdeling og delegering har ledet til at alle i den politiske ledelsen
oppfattes å ha instruksjonsmyndighet overfor embetsverket. Denne oppfatningen
støttes av organisasjonsdiagrammene for de fleste departementene. I praksis går
grensen mellom politikere og embetsverket ikke lenger entydig i linje gjennom
departementsråden. Såkalte "politiske signaler", ofte muntlige, og mindre
forvaltningssaker flyter fritt fra den politiske ledelsen til ulike nivåer i
embetsverket.
Skillet
mellom politikk og forvaltning har aldri vært skarpt, men nå er det nærmest
opphevet. Departementet omtales som den politiske ledelses sekretariat, og
embetsverket anses som denne ledelsens assistenter. Alt som skjer i
statsforvaltningen oppfattes å ligge under et politisk ansvar, - følgelig kan
politikere gripe inn hvor som helst og når som helst, formelt eller uformelt.
Under så
uklare institusjonelle forhold blir relasjonene mellom embetsverk og politikere
sterkt personlig preget. Ikke sjelden oppfatter den politiske ledelse
motforestillinger fra personer i embetsverket som uttrykk for manglende
samarbeidsvilje, om ikke direkte ulydighet. I dette bildet er det til fånyttes å
angripe uakseptabel saksbehandling ved hjelp av straffebestemmelser. Slike
virkemidler kan vi komme tilbake til dersom embetsverkets rolle og
departementsrådens funksjon som embetsverkets reelle leder blir gjenopprettet.
Enn så lenge er det meningsløst og urimelig å straffe tjenerne for herskapets
utsvevelser.