
21. mars 2012                                       
Utskriftversjon 
pdf              
Til hovedsiden
Først publisert som leserinnlegg i
Dagens Næringsliv 17./18. mars 2012
 
Herskap og tjenere
Embetsverket i departementene har tapt posisjon og innflytelse til fordel for 
politikerne, - i den grad at det blir meningsløst å straffe embetsverket for 
politikernes feilgrep.
Over et 
par tiår har det foregått en svekkelse av embetsverkets posisjon og innflytelse 
til fordel for den politiske ledelsen i departementene. Dette er godtatt av hele 
det politiske miljø. Det er derfor utidig å kreve en embetsmann straffet for de 
feil den politiske ledelsen gjør. En av dem som har antydet at embetsverket må 
stå til rette for forsømmelser i Barne- og likestillingsdepartementet under 
Audun Lysbakkens ledelse er professor Eivind Smith. I Aftenposten 7. mars 
utelukker han ikke at det kan være begått ulovlige og straffbare handlinger i 
sakene som ledet til Lysbakkens avgang. Kristin Halvorsen følger opp og uttaler 
om Lysbakken at hans politiske vurderinger var riktige, men det var problemer 
med formalitetene. Underforstått: Embetsverket sviktet. Lysbakken måtte ta det 
politiske ansvaret, til tross for at han var uskyldig. Dette svarteperspillet om 
skyld belyser ikke embetsverketes stilling i dagens virkelighet.
            
Lysbakken-saken har verken oppstått som en tilfeldighet, eller i et vakuum. 
Rammen er svekkelsen av embetsverkets posisjon og innflytelse til fordel for den 
politisk ledelsen. Den tidligere strukturen bygget på skriftlig (og arkivert!) 
saksbehandling i et hierarkisk byråkrati, ledet av departementsråden. 
Ferdigbehandlede saker ble lagt frem for statsråden med departementsrådens 
tilrådning. Slik ga det mening å holde embetsverket og spesielt 
departementsråden ansvarlig for at saksbehandling og tilrådninger lå innenfor 
lover, regler og alminnelig rimelighet.
            Flere forhold 
har bidratt til å undergravet denne byråkratiske orden. Relasjonen mellom 
departementsråden og statsråden er svekket ved innføringen av begrepet 
"departementets politiske ledelse" som foruten statsråden også omfatter 
statssekretær(er) og politisk rådgiver. Formelt er statssekretæren(e) og den 
politiske rådgiveren bare statsrådenes personlige assistenter, men en uformell 
arbeidsdeling og delegering har ledet til at alle i den politiske ledelsen 
oppfattes å ha instruksjonsmyndighet overfor embetsverket. Denne oppfatningen 
støttes av organisasjonsdiagrammene for de fleste departementene. I praksis går 
grensen mellom politikere og embetsverket ikke lenger entydig i linje gjennom 
departementsråden. Såkalte "politiske signaler", ofte muntlige, og mindre 
forvaltningssaker flyter fritt fra den politiske ledelsen til ulike nivåer i 
embetsverket.
            Skillet 
mellom politikk og forvaltning har aldri vært skarpt, men nå er det nærmest 
opphevet. Departementet omtales som den politiske ledelses sekretariat, og 
embetsverket anses som denne ledelsens assistenter. Alt som skjer i 
statsforvaltningen oppfattes å ligge under et politisk ansvar, - følgelig kan 
politikere gripe inn hvor som helst og når som helst, formelt eller uformelt.
            Under så 
uklare institusjonelle forhold blir relasjonene mellom embetsverk og politikere 
sterkt personlig preget. Ikke sjelden oppfatter den politiske ledelse 
motforestillinger fra personer i embetsverket som uttrykk for manglende 
samarbeidsvilje, om ikke direkte ulydighet. I dette bildet er det til fånyttes å 
angripe uakseptabel saksbehandling ved hjelp av straffebestemmelser. Slike 
virkemidler kan vi komme tilbake til dersom embetsverkets rolle og 
departementsrådens funksjon som embetsverkets reelle leder blir gjenopprettet. 
Enn så lenge er det meningsløst og urimelig å straffe tjenerne for herskapets 
utsvevelser.