24. april 2012
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Først publisert
som leserinnlegg i
Dagens Næringsliv 21. april 2012
Velsmurt politisk
særbehandling
Politisk
fordelsbehandling av nærstående speiler et dypere samfunnsproblem.
Avsløringene av
politikeres rundhåndete utdelinger fra statskassen er ikke bare enkeltstående
feilgrep, men del av et bredere forfall i vår politiske kultur. Favorisering av
særinteresser, i strid med prinsipper for likebehandling, har omfang og
virkninger langt ut over de sakene som er belyst i det siste. Det svekker
demokratiet, fordi det svekker tilliten til de valgte politikerne.
Først gjaldt
det Lysbakkens uryddige favorisering av SVs kursvirksomhet. Så ramlet de ut av
skapene, det ene etter det andre eksempelet på statsråders ubyråkratiske
utdelinger fra statskassen til partifeller, venner og nærstående. For verdige
formål, naturligvis. Men det er jo ikke slik disponeringen av offentlige midler
er ment å foregå.
Ære være den
undersøkende journalistikk som har belyst disse sakene. Forhåpentlig bidrar det
til en oppstramming av praksis. Det er prisverdig, selv om det i et videre
perspektiv er liten grunn til å tro at politisk favorisering kan avvikles
med publisitet rundt enkeltsaker av den typen vi har sett i det siste. Til det
er fenomenet blitt for dypt forankret i vår politiske kultur slik den har
utviklet seg gjennom de seneste tiårene.
Kjernen i
utviklingen er den gjennomgripende politiseringen av samfunnet utenfor de
politiske styringsorganene. Knapt noen ambisiøs bedrift, næringsorganisasjon
eller frivillig organisasjon kan i dag drive uten direkte adgang til regjeringen
eller kretsen rundt den. Man må tro de vet sitt eget beste når de planmessig
rekrutterer nylig fratrådte politikere (statsråder, statssekretærer) til
toppstillinger, eller engasjerer dem for "kommunikasjon". Og med det rekordhøye
antall politiske stillinger i norske departementer – for tiden 87 stillinger
medregnet de politiske rådgiverne – er rekrutteringsgrunnlaget meget bredt.
Det
etterlates ikke tvil om at adgang til den politiske ledelse er en kvalifikasjon
som etterspørres. Et nylig eksempel er Naturvernforbundets annonse etter
generalsekretær: "... Generalsekretæren vil arbeide tett med den politiske
ledelse og styrende organer. ...". Men dette er bare ett eksempel. Det er ingen
drøy påstand at fartstid på topp-planet i politikken er en verdsatt
kvalifikasjon i organisasjoner som har sine vesentlige inntekter fra det
offentlige, eller fremmer sine medlemmers interesser overfor offentlige organer.
Slik ville det neppe vært hvis ikke systemet ble oppfattet slik at politisk
adgang er veien til fordeler. Eller kanskje en nødvendighet for å hevde seg i et
uformelt, nettverksdominert beslutningssystem som har hevet seg over den
regelstyrte offentlige saksbehandlingen.
Dette er
naturligvis nedslående for alle som mener at politikernes mandat er å sette
demokratisk akseptable rammer for pengebruken, og så overlate til embetsverket
og forvaltningen å gjennomføre politikken slik at konkurrerende interesser
likebehandles.
Favoriseringskulturen avler politikerforakt i brede lag. Og jo mer utstrakt
favoriseringen er, desto lettere blir det å grave frem saker som egner seg for
planlagt svekkelse av politiske motstandere. Men den forargelsen man måtte føle
over et slikt spill må primært rettes mot favoriseringskulturen som gjør det
hele mulig. Ettersom denne ukulturen synes ganske rotfast, kan skadevirkningene
bare begrenses ved at man belyser enkeltsaker med høy signalverdi.