
11. juni 2012 
                          
    
       
Utskriftversjon 
pdf              
Til hovedsiden
Først publisert 
som kronikk i    
Dagens Næringsliv 7. juni 2012
 
Svikt som svekker 
sikkerheten
Langtidsproposisjonen for Forsvaret forsterker ubalansen mellom bevilgninger og 
utgifter. Resultatet vil bli et redusert utbytte av de store investeringene, og 
en gradvis svekkelse av evnen til å løse oppgavene.
Langtidsplanene for 
Forsvaret har tradisjonelt vært urealistiske fordi det ikke har vært samsvar 
mellom planenes utgifter og bevilgningene. Et resultat av den løpende 
underfinansieringen er at vi ikke får full uttelling for de betydelige beløpene 
som bevilges fordi det oppstår mangler og huller i store deler av 
organisasjonen. Overambisjonen har periodevis blitt saldert ved å krympe 
forsvaret, - ofte ved å nedlegge avdelinger som det nettopp er investert i. Men 
nå er forsvaret blitt så lite at man både på militært og politisk hold viker 
tilbake for ytterligere reduksjoner. Det betyr imidlertid ikke at 
underfinansieringen har opphørt. Tvert imot bærer den nylig fremlagte 
langtidsplanen, St.prp. nr. 73 S (2011-20121) bud om en forsterkning av 
problemene i kommende år.
            For det 
første flykjøpet. Det hersker stor usikkerhet om kostnadene for anskaffelse og 
drift, men la oss her se bort fra disse usikkerhetene og ta utgangspunkt i 
forsvarssjefens tall i hans innspill til langtidsplanen. Hans plan forutsetter 
37,5 mrd kroner bevilget ekstra, utenom den faste budsjettrammen i løpet av en 
tiårsperiode. Sammen med betydelige beløp innenfor rammen skal dette dekke 
anskaffelse av 52 stk F-35 (i tillegg til fire treningsfly stasjonert i USA), og 
andre kostnader for baser, våpen, tilleggsutstyr, osv. I langtidsplanen slås det 
fast at ikke mer enn 28 mrd kroner kan påregnes i tilleggsfinansiering. Eller 
kanskje bare 22 mrd kr, men da for 46 fly. I begge tilfeller vil 9,5 mrd kroner, 
eller snaut en milliard kroner per år i gjennomsnitt over ti år måtte dekkes på 
bekostning av andre utgifter i forsvarsbudsjettet. Man kan undre seg over at de 
politiske forutsetningene for prosjekteringen av Forsvarets største anskaffelse 
kan endres så drastisk på noen uker midt i løpet, men slik er det altså. 
Forsvarssjefen kommenterer situasjonen (i vedlegg til proposisjonen): "Dette vil 
på sikt gjøre det krevende å videreføre bærende elementer i forsvarsstrukturen". 
Og videre: "Den nåværende bredden i strukturen gir tilstrekkelig evne til å løse 
Forsvarets oppgaver, men innehar liten dybde og robusthet på flere områder, noe 
som begrenser evnen til utholdenhet i operasjoner. Gjeldende ambisjonsnivå 
fordrer totalt 52 kampfly. Ved et (mindre) antall kampfly vil ikke 
ambisjonsnivået nås. Finansieringen av nye kampfly kan på sikt utfordre evnen 
til å fornye strukturen ..."
            Legger vi 
forsvarssjefens høflighet til side fremstår de såkalte krevende utfordringene 
mest som uløselige problemer som vil undergravende hele langtidsplanen.
            En gjenganger 
i forsvarsplanleggingen er den manglende håndteringen av den såkalte 
kjøpekraftreduksjonen. Forholdet er at Forsvarets kostnader øker sterkere over 
år enn den kostnadsveksten som blir kompensert i budsjettene. Dette henger blant 
annet sammen med en teknologidrevet fordyrelse av forsvarsmateriell. Resultatet 
er i alle fall at et budsjett som er konstant (med gjeldende priskompensasjon) 
får mindre kjøpekraft år for år, og følgelig finansierer et stadig mindre 
forsvar dersom kravene til avdelingenes kvalitet og kapasitet opprettholdes. 
Etter beregninger foretatt av Forsvarets forskningsinstitutt ligger den 
ukompenserte delen av kostnadsveksten på 2-3 %, tilsvarende omkring 900 mill 
kroner per år. Forholdet omtales i forsvarssjefens utredning, men uten angivelse 
av tall. Tapet av kjøpekraft foreslås kompensert ved et permanent "kraftfullt 
fornyings- og forbedringsarbeid". Dette virker fullstendig urealistisk, gitt at 
det her dreier seg om et behov for nye rasjonaliseringsgevinster i 
milliardklassen hvert år. Forsvarsdepartementet opplyser på spørsmål fra 
Stortinget at den tilsvarende rasjonaliseringsgevinsten i gjennomsnitt har vært 
omkring 160 mill kroner per år i de siste fire år.
            Andre forhold 
forsterker underfinansieringen: Økningen i driftsutgifter for nye fartøyer, 
helikoptre og missiler i Marinen,  for transportflyene og de nye kampflyene i 
Luftforsvaret, og for økning av Hæren og basestrukturen ut over forsvarssjefens 
forslag. Sannsynligvis vil det frigjøres midler ved reduserte 
utenlandsoperasjoner, men på langt nær i et omfang som kan dekke en samlet 
underbudsjettering på omkring 3 milliarder kroner i året.
            Hvis det ikke 
er politisk grunnlag for å øke budsjettene ut over de rammene som er lagt i 
proposisjonen, er tiden inne for en gjennomgang av forsvarsstrukturen med nye 
reduksjoner som siktemål. Så får det ikke hjelpe om de sikkerhetspolitiske 
konsekvenser blir smertelige.
![]()