
25. oktober 2012 
                          
    
       
Utskriftversjon 
pdf              
Til hovedsiden
Først publisert i    
Dagens Næringsliv 24. oktober 2012
 
Staten må strammes 
opp
Gjørv-kommisjonens rapport, ståket i helsevesenet og i utøvelsen av statlige 
eierskap peker i samme retning: Uklare roller og prinsippløs praksis, i hele 
kjeden fra Stortinget til de utførende ledd.
Innretningen 
av statsstyret er ikke god. Resultatene er tydelige:
		
  | 
	
Statsstyret vil aldri kunne tilfredsstille ideelle krav, - til det er det for mange kryssende hensyn. Men om vi måler oss mot nabolandene, fremstår klare behov for oppstramming av orden hos oss. Det kan gjøres på flere måter. Mest realistisk vil være praktiske reformer som ikke stiller store krav til politisk beslutningsevne. Her er noen forslag, nødvendigvis kortfattet:
  Stortinget: 
I dag er stortingsdokumentene ganske uhåndterlige. Politikk og forvaltning, 
beslutningsunderlag og opplysningsstoff er sauset sammen i ofte uleselig form. 
Politikken må gjenreises. Proposisjonene fra regjeringen bør begrenses til 
omkring 30 sider, eventuelt supplert med opplysningsstoff i vedlegg. Dette er 
nok for å fokusere det politiske innhold, og ikke mer enn at dokumentene kan 
leses i sammenheng av både avsendere og mottagere. 
  Regjeringen: Gjennomføringsevnen kan styrkes ved opprettelse av stående 
arbeidsgrupper for ulike forvaltningsområder. Gruppene sammensettes av de 
berørte statsrådene og ledes av den som har hovedansvaret. I Finland har man 11 
slike grupper. En av dem er "Ministerarbetsgruppen för den inre säkerheten", for 
at det skal være nevnt. Så har man to lignende grupper ledet av statsministeren: 
"Ekonomiska rådet" og "Forsknings- och innovationsrådet". Arbeidet i alle 
disse organene støttes av dokumentasjon, og bidrar til at regjeringens tid og 
krefter prioriteres for den utøvende styringen av landet i stedet for 
valgtilpasset "kommunikasjon" til medier og velgere. Gjennom arbeidet i gruppene 
må koalisjonspartneres ulike syn sorteres ut for handling. Det er mer effektivt 
og sporbart enn vår samordningsministers skyggespill i rammen av Regjeringens så 
fortrolige "underutvalg" (som jo egentlig er en "overregjering").
  Departementet: Det må defineres tydelige ansvars- og styringslinjer, 
innenfor og ut av departementet, - uttrykt også i organisasjonskart. Grensen 
mellom politisk ledelse og embetsverk må fastlegges entydig, for eksempel etter 
mønster fra Danmark. Formalitetene er viktige på dette punktet. Selv om de ikke 
skulle bli overholdt helt strengt i hverdagen, må de være reelle og kunne 
påberopes når det trengs. I dag er dette et eneste rot, innhyllet i svermeri om 
demokratisk allmakt og embetsstatens død.  
  Departementsråden: Stillingen som embetsverkets sjef og statsrådens 
ansvarlige utøver og rådgiver er i dag fullstendig undergravet av prinsippløs 
praksis. En gjenoppretting av stillingen vil kreve sterke virkemidler. Et slik 
kunne være en ordning fra Storbritannia: Hvis embetsverket anser at politikerne 
er på ville veier, kan departementsråden redegjøre for sitt syn i et notat til 
statsråden, og be om "instruksjon". Den blir gitt skriftlig, - og så kommer 
poenget: Korrespondansen innberettes til Parlamentet. Ordningen blir naturligvis 
bare sjelden benyttet, men den virker daglig ved sin eksistens fordi den 
forankrer embetsverkets rolle og ansvar.
  Med definert lederansvar og omleggingen av stortingsdokumentene vil 
departementsråden kunne holdes reelt ansvarlig for dokumentenes kvalitet med 
hensyn til politiske orientering, konsistent innhold og forståelig fremstilling.
  Forvaltningen: Fagetatene må gis tilbake sitt fagmyndighetsansvar, 
inkludert informasjonsplikt. Grensesjiktet mellom fag og politikk må ligge 
mellom etat og departement. I dag er grensesjiktet forskjøvet inn i etatene, med 
tilhørende krav om at kommunikasjon utad blir tilpasset politisk bekvemmelighet. 
Etatssjefene må ha fagbakgrunn innenfor etatens kjernevirksomhet. Det burde være 
selvsagt. I dag ansettes som kjent også etatssjefer uten fagbakgrunn, men med 
såkalt "bred samfunnsinnsikt" - en omskrivning for politisk bakgrunn og 
kompisrelasjoner.
- - -
Forslag til reformer blir gjerne møtt med innvendinger om at de vil stride mot 
innarbeidet praksis, mot ukrenkelig konstitusjonell sedvane. Dette er uholdbart. 
Når sedvanen rommer utartet og ødeleggende praksis må den legges til side.