25. oktober 2012
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Først publisert i
Dagens Næringsliv 24. oktober 2012
Staten må strammes
opp
Gjørv-kommisjonens rapport, ståket i helsevesenet og i utøvelsen av statlige
eierskap peker i samme retning: Uklare roller og prinsippløs praksis, i hele
kjeden fra Stortinget til de utførende ledd.
Innretningen
av statsstyret er ikke god. Resultatene er tydelige:
|
Statsstyret vil aldri kunne tilfredsstille ideelle krav, - til det er det for mange kryssende hensyn. Men om vi måler oss mot nabolandene, fremstår klare behov for oppstramming av orden hos oss. Det kan gjøres på flere måter. Mest realistisk vil være praktiske reformer som ikke stiller store krav til politisk beslutningsevne. Her er noen forslag, nødvendigvis kortfattet:
Stortinget:
I dag er stortingsdokumentene ganske uhåndterlige. Politikk og forvaltning,
beslutningsunderlag og opplysningsstoff er sauset sammen i ofte uleselig form.
Politikken må gjenreises. Proposisjonene fra regjeringen bør begrenses til
omkring 30 sider, eventuelt supplert med opplysningsstoff i vedlegg. Dette er
nok for å fokusere det politiske innhold, og ikke mer enn at dokumentene kan
leses i sammenheng av både avsendere og mottagere.
Regjeringen: Gjennomføringsevnen kan styrkes ved opprettelse av stående
arbeidsgrupper for ulike forvaltningsområder. Gruppene sammensettes av de
berørte statsrådene og ledes av den som har hovedansvaret. I Finland har man 11
slike grupper. En av dem er "Ministerarbetsgruppen för den inre säkerheten", for
at det skal være nevnt. Så har man to lignende grupper ledet av statsministeren:
"Ekonomiska rådet" og "Forsknings- och innovationsrådet". Arbeidet i alle
disse organene støttes av dokumentasjon, og bidrar til at regjeringens tid og
krefter prioriteres for den utøvende styringen av landet i stedet for
valgtilpasset "kommunikasjon" til medier og velgere. Gjennom arbeidet i gruppene
må koalisjonspartneres ulike syn sorteres ut for handling. Det er mer effektivt
og sporbart enn vår samordningsministers skyggespill i rammen av Regjeringens så
fortrolige "underutvalg" (som jo egentlig er en "overregjering").
Departementet: Det må defineres tydelige ansvars- og styringslinjer,
innenfor og ut av departementet, - uttrykt også i organisasjonskart. Grensen
mellom politisk ledelse og embetsverk må fastlegges entydig, for eksempel etter
mønster fra Danmark. Formalitetene er viktige på dette punktet. Selv om de ikke
skulle bli overholdt helt strengt i hverdagen, må de være reelle og kunne
påberopes når det trengs. I dag er dette et eneste rot, innhyllet i svermeri om
demokratisk allmakt og embetsstatens død.
Departementsråden: Stillingen som embetsverkets sjef og statsrådens
ansvarlige utøver og rådgiver er i dag fullstendig undergravet av prinsippløs
praksis. En gjenoppretting av stillingen vil kreve sterke virkemidler. Et slik
kunne være en ordning fra Storbritannia: Hvis embetsverket anser at politikerne
er på ville veier, kan departementsråden redegjøre for sitt syn i et notat til
statsråden, og be om "instruksjon". Den blir gitt skriftlig, - og så kommer
poenget: Korrespondansen innberettes til Parlamentet. Ordningen blir naturligvis
bare sjelden benyttet, men den virker daglig ved sin eksistens fordi den
forankrer embetsverkets rolle og ansvar.
Med definert lederansvar og omleggingen av stortingsdokumentene vil
departementsråden kunne holdes reelt ansvarlig for dokumentenes kvalitet med
hensyn til politiske orientering, konsistent innhold og forståelig fremstilling.
Forvaltningen: Fagetatene må gis tilbake sitt fagmyndighetsansvar,
inkludert informasjonsplikt. Grensesjiktet mellom fag og politikk må ligge
mellom etat og departement. I dag er grensesjiktet forskjøvet inn i etatene, med
tilhørende krav om at kommunikasjon utad blir tilpasset politisk bekvemmelighet.
Etatssjefene må ha fagbakgrunn innenfor etatens kjernevirksomhet. Det burde være
selvsagt. I dag ansettes som kjent også etatssjefer uten fagbakgrunn, men med
såkalt "bred samfunnsinnsikt" - en omskrivning for politisk bakgrunn og
kompisrelasjoner.
- - -
Forslag til reformer blir gjerne møtt med innvendinger om at de vil stride mot
innarbeidet praksis, mot ukrenkelig konstitusjonell sedvane. Dette er uholdbart.
Når sedvanen rommer utartet og ødeleggende praksis må den legges til side.