29. november 2012
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Først publisert
i
Dagens Næringsliv 28. november
Politikk, ansvar
og fakta
Politikerne skal stille politikere og byråkrater til ansvar, men de er avhengige
av at Riksrevisjonen først legger fakta på bordet.
Dagens
Næringsliv har bragt flere kritiske innlegg om Riksrevisjonen, og da spesielt
den såkalte forvaltningsrevisjonen. Riksrevisjonen må holde seg til tradisjonell
regnskapskontroll, hevdes det, og ligge unna saker av politisk natur. Men
eksemplene som skal begrunne dette synet er ikke overbevisende. Tvert imot, de
belyser på en utmerket måte verdien av forvaltningsrevisjonen.
Forvaltningsrevisjonens innhold er fastsatt i Instruks om
Riksrevisjonens virksomhet. Det fremgår at hensikten er å gi Stortinget et bilde
av hvordan landet faktisk styres; hvordan Stortingets vedtak gjennomføres, og
virkningene av dem. Og videre, om beslutningsunderlaget fra regjeringen til
Stortinget er tilstrekkelig. Riksrevisjonen er ikke kontrollør for byråkratiets
indre, men rapportør til vårt høyeste politiske organ. Det bør ikke forbause at
revisjonens funn kan være "politiske" i den forstand at de kan være relevante i
politisk strid. Men grunnleggende dreier det seg om å styrke politikernes
virkelighetsforståelse, og slik innsikt må politikerne tåle selv om den til
tider kan være uvelkommen.
Tidligere statsråd, Terje Riis-Johansen, nå fylkesordfører, kaller
det i DN 7. november (utidig) politisk innblanding når Riksrevisjonen gjennomgår
klimapolitiske spørsmål og de såkalte bygdeutviklingsmidlene. Det er politikerne
som skal bestemme hva som skal leveres, sier han. Javel, men er det ikke
nødvendig at Stortinget (og allmennheten) får vite hva de politiske vedtakene
faktisk har resultert i?
Morten Kinander er i DN 20. november kritisk til Riksrevisjonens
påpekning av manglende samsvar mellom statsrådens/forsvarssjefens rapportering
på den en siden og virkeligheten i Forsvaret på den andre. Det er politikere som
skal holde politikere og byråkrater ansvarlige for løftebrudd – ikke revisorer,
skriver han. Enig, men hvordan skal politikere holde politikere og byråkrater
ansvarlige hvis de ikke får kjenne saksforholdene slik bare
forvaltningsrevisjonen kan belyse dem?
Et tredje eksempel gjelder omtalen av ordningen som førte til at
en utenlandsk fondsforvalter i Oljefondet fikk 500 millioner kroner i provisjon
(i DN 7. november). "Helt borti staur og vegger" uttalte riksrevisor Jørgen
Kosmo. Her må man gi de fintfølende rett i at dette spontane utbruddet går forbi
den rene fremleggelsen av fakta som er Riksrevisjonens mandat. Men kritikerne er
på feil spor når de hevder at revisjonens anmerkning var grunnløs i
utgangspunktet fordi provisjonsordningen lå innenfor bestemmelsene i mandatet
gitt av Finansdepartementet til Norges Bank. Riksrevisjonen påpeker det faktiske
resultatet av den forvaltningen Finansdepartementet og Norges Bank utøvet. Det
var høyst relevant informasjon, selv om de som bare fulgte reglene skulle føle
seg urimelig kritisert. Så er det opp til politikerne i regjeringen og
Stortinget å ta stilling til om de er tilfredse med ordningen, eller om de vil
se reglene endret.
På det praktiske plan klages det over at revisjonen hefter seg i
uvesentlige detaljer. Dette kan vanskelig vurderes uten en grundigere
gjennomgang. Men det virker noe overdrevet når direktøren for Meteorologisk
Institutt, Anton Eliassen, fremholder kontroll av rømningsrutiner som avledende
for instituttets faglige arbeid (DN 12. november). En annen sak er at
målstyringssystemet i staten, med dets topptunge detaljstyring, avsporende
kriterier og bunnløse rapporteringskrav er blitt så ressurskrevende at man kan
snakke om svekkelse av hovedoppgavene. Men målstyringen som system har ikke
Riksrevisjonen ansvaret for. Eliassen synes å ville heve seg over Riksrevisjonen
ved å påpeke at revisorene ikke er kvalifiserte til å vurdere instituttets
faglige innsats. Det virker søkt. Riksrevisjonen dekker regnskap og forvaltning,
mens faglig evaluering av vitenskapelige institusjoner må gjennomføres av
faglige, internasjonale ekspertgrupper. Nå som før.
Kritikerne, og spesielt de markedsorienterte, hevder at
Riksrevisjonen må ha en "profesjonell" ledelse. Dette er et tema for seg, men la
meg fremholde at den nåværende ordningen antagelig gir det sikreste vern mot
politisk innblanding i denne viktige tilsynsfunksjonen. Og det selv om man ikke
alltid skulle ha kandidater for lederstillingen med samme integritet og teft mot
uforstand som den nåværende riksrevisoren.