
27. desember2012 
                          
    
       
Utskriftversjon 
pdf              
Til hovedsiden
 
Pliktfølelse
Gamle tanker ved årets slutt.
Det har vært meget snakk 
om habilitet i året som gikk. Næringsminister Giske var vel ikke inhabil da han 
plasserte dårlig kvalifiserte partivenner i lønnsomme posisjoner? Eller 
statsministeren da han ansatte sin forlover uten fagbakgrunn som politidirektør? 
Det lyder ganske formelt dette med habilitet. Begrepsbruken bidrar til å 
fremstille handlingene som uoppmerksom snubling i innfløkte bestemmelser, til 
unnlatelse av å innhente en juridisk betenkning fra Justisdepartementet, osv. 
Men språkbruken til tross, -  det dreier seg egentlig ikke om 
formaliteter men om rolleforståelsen i samfunnets ledelse. Og mer presist, om 
innholdet i pliktfølelsen, om grensen mellom samfunnsoppdraget og 
fordelsmulighetene.
        Temaet er ikke nytt. Romerne var 
meget bevisste på viktigheten av å begrense egennytten for innehaverne av de 
høyeste offentlige stillingene. De anså bruk og misbruk av slike stillinger for 
egen fordel som den største trussel mot fellesinteressene. Det er ingen 
overdrivelse  å hevde at i republikkens tidligste århundrer var dette hensynet 
et dominerende trekk i innretningen av staten. Det gjennomsyret både 
organiseringen og lovverket. Men selv med store juridiske ferdigheter har 
formalitetene sine begrensninger. Også romerne innså at til syvende og sist 
bestemmes samfunnsutviklingen av holdningene i de ledende sjikt. Her er det 
minnet om Cincinnatus kommer inn.
        Lucius Quinctius Cincinnatus (519-430 
f.Kr) var en ubemidlet aristokrat i den ennå lille bystaten Rom. Han var valgt 
til konsul i år 460, og trakk seg tilbake til sitt beskjedne gårdsbruk da 
konsulatet var over. To år senere, i 458, førte den ene av de daværende 
konsulene krig mot en allianse av tre nabostammer. I fjellene et stykke fra byen 
ble den romerske hæren omringet, - krisen var prekær. Halvt i panikk fikk 
senatet samlet seg om å utnevne Cincinnatus til diktator for seks måneder, slik 
loven åpnet for. En delegasjon dro til Cincinnatus, fant ham bak plogen på 
åkeren og forkynte senatets vilje. Cincinnatus innfant seg i senatet, iførte seg 
feltherrens purpurrøde kappe, sammenkalte gjenværende stridsdyktige, dro til 
fjellene og befridde hæren. Tilbake i triumf. Hele operasjonen tok 16 dager. Og 
så, på den siste dagen gjorde Cincinnatus det som ingen ventet, men som sikret ham varig ry som 
mønster for borgerdyd: Han sa fra seg diktaturet og dro tilbake til åkeren, i 
stedet for å utnytte sin nyvunne  heltestatus og sine 
diktatorfullmakter til egen og venners fordel.
        De påfølgende 850 år av Romerrikets 
historie vitner om at langt fra alle i de ledende sirkler etterlevde dydene. Men 
minnet om Cincinnatus ble altså holdt i hevd. Kanskje fordi det rommer en tidløs 
verdi - ?