27. desember2012
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Pliktfølelse
Gamle tanker ved årets slutt.
Det har vært meget snakk
om habilitet i året som gikk. Næringsminister Giske var vel ikke inhabil da han
plasserte dårlig kvalifiserte partivenner i lønnsomme posisjoner? Eller
statsministeren da han ansatte sin forlover uten fagbakgrunn som politidirektør?
Det lyder ganske formelt dette med habilitet. Begrepsbruken bidrar til å
fremstille handlingene som uoppmerksom snubling i innfløkte bestemmelser, til
unnlatelse av å innhente en juridisk betenkning fra Justisdepartementet, osv.
Men språkbruken til tross, - det dreier seg egentlig ikke om
formaliteter men om rolleforståelsen i samfunnets ledelse. Og mer presist, om
innholdet i pliktfølelsen, om grensen mellom samfunnsoppdraget og
fordelsmulighetene.
Temaet er ikke nytt. Romerne var
meget bevisste på viktigheten av å begrense egennytten for innehaverne av de
høyeste offentlige stillingene. De anså bruk og misbruk av slike stillinger for
egen fordel som den største trussel mot fellesinteressene. Det er ingen
overdrivelse å hevde at i republikkens tidligste århundrer var dette hensynet
et dominerende trekk i innretningen av staten. Det gjennomsyret både
organiseringen og lovverket. Men selv med store juridiske ferdigheter har
formalitetene sine begrensninger. Også romerne innså at til syvende og sist
bestemmes samfunnsutviklingen av holdningene i de ledende sjikt. Her er det
minnet om Cincinnatus kommer inn.
Lucius Quinctius Cincinnatus (519-430
f.Kr) var en ubemidlet aristokrat i den ennå lille bystaten Rom. Han var valgt
til konsul i år 460, og trakk seg tilbake til sitt beskjedne gårdsbruk da
konsulatet var over. To år senere, i 458, førte den ene av de daværende
konsulene krig mot en allianse av tre nabostammer. I fjellene et stykke fra byen
ble den romerske hæren omringet, - krisen var prekær. Halvt i panikk fikk
senatet samlet seg om å utnevne Cincinnatus til diktator for seks måneder, slik
loven åpnet for. En delegasjon dro til Cincinnatus, fant ham bak plogen på
åkeren og forkynte senatets vilje. Cincinnatus innfant seg i senatet, iførte seg
feltherrens purpurrøde kappe, sammenkalte gjenværende stridsdyktige, dro til
fjellene og befridde hæren. Tilbake i triumf. Hele operasjonen tok 16 dager. Og
så, på den siste dagen gjorde Cincinnatus det som ingen ventet, men som sikret ham varig ry som
mønster for borgerdyd: Han sa fra seg diktaturet og dro tilbake til åkeren, i
stedet for å utnytte sin nyvunne heltestatus og sine
diktatorfullmakter til egen og venners fordel.
De påfølgende 850 år av Romerrikets
historie vitner om at langt fra alle i de ledende sirkler etterlevde dydene. Men
minnet om Cincinnatus ble altså holdt i hevd. Kanskje fordi det rommer en tidløs
verdi - ?