10. februar 2014
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Verdien av en flyplass
Distriktspolitikken mangler grunnlag i nasjonale målsetninger.
NRKs nettside rapporterer
(2.februar)
at samtlige flyplasser i Finnmark går med underskudd. Eksempelvis nevnes
Berlevåg, hvor hver flyreise subsidieres med over 3500 kroner. Om det ikke sies
direkte, er artikkelens underliggende tanke åpenbart at dette er en ganske
urimelig bruk av offentlige midler. Men er det urimelig? Jeg er ikke sikker på
det, men svaret avhenger av hvilket perspektiv man anlegger. Da kommer vi til
distriktspolitikken.
Jeg medgir at jeg blir litt oppgitt
over Senterpartiets krampaktige hyllest til "spredt bosetning", uten kopling til
næringsmessige og sosiale forutsetninger for fremtidig utvikling. Og NRKs
romantiserende svermerier av typen Anne Knutsdotter – der (som) ingen skulle
tru at nokon kunne bu. De overser glatt refrenget: Og plassen heiter
... Steinrøys, Steinrøys, Sveltihel!
Men i alvor: Landet trenger en
utviklingspolitikk. Få vil være uenige i at den må bidra til å sikre at landet
forblir bebygget i alle landsdeler, med vilkår for utvikling. Det vil innebære
tiltak for å dempe tendensen til for sterk konsentrasjon av virksomhet og
befolking i østlandsområdet. Men stort lenger kommer vi ikke på det generelle
plan før behovet for presisering og prioritering av politiske målsetninger
melder seg. Der ligger vi dårlig an.
Her er et forslag til første
prioritet. Det overordnede, strategiske mål må være å sikre bosetning og
virksomhet som underbygger vårt geografiske krav på landet i langsiktig
perspektiv. Denne problemstillingen er relevant for Finnmark, og spesielt for
Øst-Finnmark og Varanger. Til tross for oljeaktiviteten har vi fortsatt en
betydelig utfordring med å holde oppe en bosetning som også kan absorbere den
russiske innvandringen og hindre en "russifisering" over tid. Husk at russerne
har varme hjerter, pass og statsborgerskap til overs for russisktalende i
naboland. Leilighetsvis også krav om rettigheter. Dette er ikke et argument mot
samarbeid over landegrensene i Barentsregionen, men det er i høy grad et
argument for at de statlige kostnadene for å understøtte infrastruktur, nærings-
og levevilkår generelt i området ikke skal vurderes ut fra bedriftsøkonomiske
modeller, men i strategisk perspektiv. Et slikt syn ville utvilsomt møtt
forståelse i EU, men ettersom vi velger å leve med ryggen mot Europa, må vi ta
ansvaret selv.
Tanken om nasjonale, strategiske mål
for utbygningen av landet forsvant sammen med den overdrevne troen på
sentralplanleggingens fortreffelighet. Nå ligger vi på motsatte ytterlighet hvor
nasjonale interesser forstås politisk best som summen av lokale interesser. Se
på stamveiene. Språkbruken til tross er det ikke noe politisk trykk for å skaffe
landet gjennomgående veier av tidsmessig standard. Politikken dreier seg om
kjøpslåing for klattvis å tilgodese lokale ønsker. Slik tilnærming er ikke godt
nok for utbygging i Finnmark. Verdien av flyplassene kan bare vurderes i rammen av
en langsiktig utviklingsplan for landsdelen.