
10. februar 2014 
                          
    
       
Utskriftversjon 
pdf              
Til hovedsiden
 
Verdien av en flyplass
Distriktspolitikken mangler grunnlag i nasjonale målsetninger. 
NRKs nettside rapporterer 
(2.februar) 
at samtlige flyplasser i Finnmark går med underskudd. Eksempelvis nevnes 
Berlevåg, hvor hver flyreise subsidieres med over 3500 kroner. Om det ikke sies 
direkte, er artikkelens underliggende tanke åpenbart at dette er en ganske 
urimelig bruk av offentlige midler. Men er det urimelig? Jeg er ikke sikker på 
det, men svaret avhenger av hvilket perspektiv man anlegger. Da kommer vi til 
distriktspolitikken.
        Jeg medgir at jeg blir litt oppgitt 
over Senterpartiets krampaktige hyllest til "spredt bosetning", uten kopling til 
næringsmessige og sosiale forutsetninger for fremtidig utvikling. Og NRKs 
romantiserende svermerier av typen Anne Knutsdotter – der (som) ingen skulle 
tru at nokon kunne bu.  De overser glatt refrenget: Og plassen heiter 
... Steinrøys, Steinrøys, Sveltihel! 
        Men i alvor: Landet trenger en 
utviklingspolitikk. Få vil være uenige i at den må bidra til å sikre at landet 
forblir bebygget i alle landsdeler, med vilkår for utvikling. Det vil innebære 
tiltak for å dempe tendensen til for sterk konsentrasjon av virksomhet og 
befolking i østlandsområdet. Men stort lenger kommer vi ikke på det generelle 
plan før behovet for presisering og prioritering av politiske målsetninger 
melder seg. Der ligger vi dårlig an.
        Her er et forslag til første 
prioritet. Det overordnede, strategiske mål må være å sikre bosetning og 
virksomhet som underbygger vårt geografiske krav på landet i langsiktig 
perspektiv. Denne problemstillingen er relevant for Finnmark, og spesielt for 
Øst-Finnmark og Varanger. Til tross for oljeaktiviteten har vi fortsatt en 
betydelig utfordring med å holde oppe en bosetning som også kan absorbere den 
russiske innvandringen og hindre en "russifisering" over tid. Husk at russerne 
har varme hjerter, pass og statsborgerskap til overs for russisktalende i 
naboland. Leilighetsvis også krav om rettigheter. Dette er ikke et argument mot 
samarbeid over landegrensene i Barentsregionen, men det er i høy grad et 
argument for at de statlige kostnadene for å understøtte infrastruktur, nærings- 
og levevilkår generelt i området ikke skal vurderes ut fra bedriftsøkonomiske 
modeller, men i strategisk perspektiv. Et slikt syn ville utvilsomt møtt 
forståelse i EU, men ettersom vi velger å leve med ryggen mot Europa, må vi ta 
ansvaret selv.
        Tanken om nasjonale, strategiske mål 
for utbygningen av landet forsvant sammen med den overdrevne troen på 
sentralplanleggingens fortreffelighet. Nå ligger vi på motsatte ytterlighet hvor 
nasjonale interesser forstås politisk best som summen av lokale interesser. Se 
på stamveiene. Språkbruken til tross er det ikke noe politisk trykk for å skaffe 
landet gjennomgående veier av tidsmessig standard. Politikken dreier seg om 
kjøpslåing for klattvis å tilgodese lokale ønsker. Slik tilnærming er ikke godt 
nok for utbygging i Finnmark. Verdien av flyplassene kan bare vurderes i rammen av 
en langsiktig utviklingsplan for landsdelen.