28. mai 2014
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Først publisert på
Forsvarslinjer 21. mai
Forsvaret: Erkjent behov for
nytenkning
En ny
forsvarsstudie må fange opp både endrede utfordringer og nye teknologiske
muligheter.
Forsvarsministeren, Ine Eriksen Søreide, og forsvarssjefen, admiral Håkon
Bruun-Hanssen har ved flere anledninger gitt uttrykk for at Forsvaret har
mangler som begrenser evnen til innsats i de mest krevende oppgavene.
Stortingsdokumentene oppgir i alt ni hovedoppgaver for Forsvaret. Forsvarssjefen
har fordelt disse i tre grupper: Løpende oppgaver hjemme, deltagelsen i
internasjonale operasjoner, og beredskap for mulige militære trusler eller
anslag mot landet. For de to første gruppene kan han rapportere en innsats som
er tilfredsstillende i omfang og imponerende i kvalitet. Problemene knytter seg
til den tredje gruppen oppgaver, krigsberedskapen.
Det er denne oppgaven, evnen til såkalte høyintensitets operasjoner i forsvar av
landet, som etter gjeldende politiske vedtak skal være dimensjonerende for
Forsvarets struktur og for nivå i personelloppsetninger, materiell og øving. Men
på grunn av budsjettbegrensninger er det mange huller og mangler i strukturen
som begrenser den operative kapasiteten. Det er ikke offentliggjort noen
helhetlig oversikt over Forsvarets kapasitet for krigsoppgavene, men detaljer er
offentliggjort som samlet gir et bilde. En slik sammenstilling er gjort i
Civita-rapporten "Forsvarspolitikken
ved et veiskille". Konklusjonen i rapporten er at Forsvarts kapasitet for
høyintensitets operasjoner, ut over løpende operasjoner hjemme og ute, er meget
begrenset. Forsvarssjefen går ikke inn på manglene ut over et par eksempler, men
han ser behovet for en grundig gjennomgang av oppgaver, struktur og budsjett.
En slik gjennomgang – eller
forsvarsstudie – bør ha et perspektiv som fanger også forhold ut over den
tradisjonelle forsvarsplanleggingen, og som vil være vesentlige for at Forsvaret
skal kunne yte maksimalt for rikets sikkerhet i det spekteret av mulige
utfordringer som nå tegner seg. At den praktiske gjennomføringen rimeligvis vil
baseres på en oppdeling i del-studier, tildels sikkerhetsbeskyttede, er ikke
tema her. Hensikten med dette innlegget er å peke på forhold som bør omfattes og
til slutt vurderes samlet i studien.
Forsvarets kapasitet for oppgaveløsing i dag
Studiens
utgangspunkt vil naturlig være en kartleggingsfase. Det må tas utgangspunkt i
Forsvarets struktur og reelle kapasitet i dag. Et antall scenarier for tenkbare
utfordringer innen rammen av stortingsdokumentenes løse oppgavebeskrivelser
spesifiseres. Scenariene skal dekke så vel tradisjonelle som tenkbare nye
sikkerhetspolitiske konstellasjoner, samt tenkbare utfordringer mot indre
sikkerhet som kan involvere Forsvaret. Deretter gjennomarbeides alternativer for
Forsvarets respons i scenariene, dels ved spill og dels ved stabsmessig
gjennomgang for kartlegging av begrensende faktorer i realistisk detalj. Aktuell
dagssituasjon for avdelingenes personell, materiell og øvingsnivå legges til
grunn, ikke idealiserte forutsetninger basert på planlagte tiltak. Slik
klarlegges på en oversiktlig måte hvilken kapasitet og utholdenhet Forsvaret vil
kunne stille for ulike typer utfordringer, under hensyn til realistisk
varslingstid for det enkelte scenario. Og like viktig, nødvendige forutsetninger
presiseres. Begrensende faktorer kartlegges samlet, og struktureres etter
virkning og mulighet for fjerning ved tiltak.
Ny
vurdering av Forsvarets oppgaver
Kartleggingsfasen vil etter rimelig forventning vise at Forsvarets evne til
innsats er vesentlig mer begrenset enn det forsvarsstrukturen ville gitt om det
hadde vært balanse mellom struktur, investeringer og driftsbudsjetter.
Resultatene vil danne grunnlag for en ny gjennomgang av oppgavespekteret.
Oppgaver/ambisjoner som ligger klart utenfor dagens budsjettnivå må foreslås
avskrevet, til fordel for et (eller flere) forslag til bedre balansert struktur
for de oppgavene som det er innenfor rekkevidde å løse. Forslag om
budsjettøkninger må kunne begrunnes ut fra hvilke tiltak som vil gi størst
bidrag til (realistisk) oppgaveløsing. Fordi en eventuell avskrivelse av evne
til å gjennomføre noen av de mest krevende, høyintensitets operasjonene, og også vesentlige budsjettøkninger, politisk vil være meget problematisk, er
det viktig at denne delen av utredningen er grundig og gir god dekning for
konklusjonene på sammendragsnivå.
Mulige
nye kapasiteter og konsepter
Parallelt med vurderingen av oppgaver og mulige forslag til justert struktur må
det belyses hvordan ny teknologi og nye operasjonskonsepter kan bidra til
kosteffektiv oppgaveløsning. I denne sammenheng er det viktig at perspektivet
løftes til struktur, organisasjon og operasjonskonsept for det samlede
forsvaret, og ikke begrenses til effektivisering av den enkelte våpenart eller
forsvarsgren. Stikkordsmessig må teknologier innen sensorer, satellittsystemer,
ubemannede systemer, mobilitet og cyberkrigføring gis bred vurdering. Her ligger
en utfordring internt i Forsvaret. Studier av systemer og taktiske løsninger som
kan erstatte noe bestående møter erfaringsmessig sterk motstand.
Fra
planer til virkelighet
Så langt
momenter for forsvarsstudien. Men utformingen av et balansert forsvar for tidens
utfordringer krever mer enn studier. Det er en del av vår kultur at vi er
dyktigere til å utrede enn til å ta konsekvensene av utredningene. Derfor kan
det være på sin plass å minne om noen politiske og militære forutsetninger for
en vellykket gjennomføring av de planer man kommer frem til.
|
Oppsummering
Ubalanse i forholdet
mellom Forsvarets oppgaver, struktur og budsjett gjør det nødvendig å
gjennomføre en bredt anlagt forsvarsanalyse som grunnlag for politiske valg for
Forsvarets videre utvikling. Analysen må fange opp delvis nye utfordringer mot
landets indre og ytre sikkerhet, og også de mulighetene som ny teknologi skaper
for å løse oppgavene bedre og billigere. Endelig, hvis vi skal ta
sikkerhetsutfordringene på alvor, må sivil og militær beredskap – inklusiv
politisk ledelse – øves regelmessig.