
5. oktober 2014                          
    
       
Utskriftversjon 
pdf              
Til hovedsiden
Først publisert i Dagens Næringsliv
og på Civita's nettsider 2. oktober
Ramme alvor i 
forsvarspolitikken
I 
Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide har offentliggjort et utredningsoppdrag til 
forsvarssjef admiral Håkon Bruun-Hanssen. Han skal gi tilrådning om en ny 
langtidsplan for Forsvaret. Dette høres kanskje ikke så spennende ut, men bare 
vent. Søreides oppdrag skiller seg klart fra tilsvarende oppdrag fra 
forgjengerne. Skarpt og klart presiserer hun forutsetningene for en ny, 
nødvendig realisme i forsvarsplanleggingen.
Med henvisning til de forverrede sikkerhetspolitiske forholdene slår Søreide 
fast rammebetingelser for Forsvarets utvikling: For det første at det er 
kapasitet for såkalt "høyintensitets" forsvar av landet som skal være den 
prioriterte hovedoppgaven. Andre oppgaver, inklusiv internasjonale operasjoner, 
skal ivaretas med styrker som måtte være tilgjengelig underordnet denne 
prioriteringen. For det andre viser hun til ubalansen i forholdet mellom 
ambisjonsnivå, struktur og tilgjengelige ressurser som har ledet til at 
Forsvaret i dag har for liten reaksjonsevne og kapasitet for de nasjonale 
oppgavene. På sikt vil misforholdet bli enda verre dersom ingen større tiltak 
iverksettes. Og så, etter en påminnelse om økonomiske og teknologiske forhold i 
rask utvikling, kommer det potensielt revolusjonerende:
| 
		 "Det er derfor nødvendig med en bred og snarlig gjennomgang av hvilke implikasjoner sikkerhetspolitiske, økonomiske og teknologiske utviklingstrekk bør ha for Forsvaret og forsvarssektoren fremover. Endringene er så vidtrekkende at en ny og tydeligere prioritering av Forsvarets sammensetning og innretning er nødvendig, uavhengig av hvilket budsjettnivå forsvarssektoren skal holde seg innenfor i årene som kommer." Og videre: "Evnen til på kort varsel å håndtere krise og krig i våre nærområder med utholdenhet og dybde i strukturen har ikke vært prioritert. Endrede sikkerhetspolitiske rammebetingelser og gjeldende økonomiske forutsetninger medfører behov for å se på balansen mellom bredde og dybden i strukturen ... " Om beredskap: "Den sikkerhetspolitiske situasjon krever en gjennomgang av beredskapen i Forsvaret. Det fremstår i dag ikke realistisk å legge til grunn en lang varslingstid for sikkerhetspolitiske kriser i våre nærområder, og relevansen av norske styrker med lange klartider er redusert."  | 
	
Dette er i klare 
ord overordnede rammer for utredningen og fullmakt til å foreslå radikale 
endringer for å gi styrket nasjonal forsvarskapasitet og bedret reaksjonsevne. 
Det ligger innebygd i hele rammedokumentet en erkjennelse av at dagens 
krigsberedskap i Forsvaret ikke er tilfredsstillende. Denne erkjennelsen er 
naturligvis ikke ny i Forsvaret, og heller ikke i departementet. Men slikt har 
man hittil ikke snakket om, av frykt for mistanke om illojalitet overfor den 
politiske ledelsen, som konsekvent har hevdet at forsvarsevnen er på topp. 
Søreide har endret dette. I januar – få måneder etter at hun og forsvarssjefen 
hadde tiltrådt, og før Ukraina – uttalte begge i foredrag bekymringer for den 
nasjonale krigsberedskapen. Uttalelsene var generelle, men det lot seg forstå at 
dette ville man komme tilbake til. Det har nå skjedd, og på en tydelig måte.
Men dette er bare starten. Vil forsvarssjefen kunne levere mot et så krevende 
oppdrag? Det er berettiget å håpe. Det står åpenbart ikke på viljen, og 
Forsvaret disponerer kapasitet for oppgaven. Men hva med gjennomslag for 
radikale endringer som kan omfatte nedprioritering av oppgaver, ytterligere 
reduksjon av Forsvarets størrelse for å få bedre tilgjengelighet av gjenværende 
enheter (eks. færre marinefartøyer, men flere besetninger?), nedleggelse av 
avdelinger og tjenestesteder, osv. Radikale tiltak er alltid uvelkomne. Ingen 
ønskeoppgave for forsvarsministeren, ei heller for forsvarssjefen. Men begge vet 
hva de går til. "Nye teknologiske løsninger kan bare komme på plass hvis vi er 
villige til å gi slipp på det gamle", sies det forsiktig i dokumentet. Det må 
være en støtte at saken grunnleggende ikke er partipolitisk, ettersom alle 
partier som har sittet i regjering etter den kalde krigen har bidratt til dagens 
situasjon. Og det bør være en lettelse at prioriteringene i Forsvaret legges 
åpent ut for politisk behandling, og ikke fortsatt fortrenges til sjelekvaler 
for vitende offiserer.
Ikke desto mindre: Dette oppdraget markerer starten på et nødvendig og dramatisk 
skille i forsvarspolitikken. Det speiler Eriksen Søreide som både innsiktsfull 
og modig. Så får vi se hva Bruun-Hanssen legger frem. For offentligheten skal få 
se det, og ta stilling til det, sier forsvarsministeren.
![]()