
26. februar 2015 
                          
    
       
Utskriftversjon 
pdf              
Til hovedsiden
 
Om foretaksstraff – 
og en rettelse om forsvarsutgiftene
Foretaksstraff. I den generelle omstillingen av offentlig virksomhet etter 
næringslivets tenkning og praksis er konseptet for foretaksstraff ett av de mer 
forunderlige. Seneste eksempel: Hordaland politidistrikt straffes med en bot på 
100.000 kroner i Monika-saken, men ingen enkeltpersoner straffeforfølges.
           
Foretaksbot til et privat firma rammer eierne økonomisk. Det er således en 
indirekte straff av eierne, og rimeligvis et insentiv for disse til å skjerpe 
praksis i bedriften. Men i offentlig virksomhet? Boten har virkning som en 
reduksjon av virksomhetens bevilgning; de som blir straffet er de hvis 
interesser etaten skal ivareta. I dette tilfellet får altså innbyggerne i 
Hordaland politidistrikt dårligere polititjenester, begrunnet med en svikt de 
allerede har vært offer for. Dette er vel egentlig absurd? Vil man reagere 
overfor svikt i offentlige virksomheter er det rimelig å rette blikket mot den 
eller de som er ansvarlige for svikten. I Monika-saken mener granskere at ingen 
involverte kan straffeforfølges. Men om svikt ikke rammes av straffeloven, finns 
det vel mildere og allikevel følbare reaksjoner mot (grov) uforstand i 
tjenesten? Om embetsmenn ikke kan avskjediges, kan de vel i alle fall forflyttes 
til mer beskjedne stillinger? Overfor tjenestemenn er reaksjonsmulighetene 
rimeligvis flere, like til oppsigelse. Det er langs slike veier man må håndtere 
svikt i offentlig virksomhet. Det er meningsløst å la de ansvarlige for svikten 
gå fri, men straffe dem som ble sviktet.
Rettelse – forsvarsutgiftene. Jeg har hevdet at Forsvarsdepartementet driver med 
bokføringstriks som gir inntrykk av at «satsingen» på forsvar er større enn den 
i virkeligheten er. Delvis har jeg mine ord i behold, men bare delvis. Det er 
korrekt at dobbeltføring av utgiftene for eiendomsdrift og redningstjenesten 
medfører at «satsingen» ikke er 43 milliarder som utgiftsbudsjettet viser, men 
39 milliarder som er den faktiske bevilgningen. Forhåpentlig vil departementet 
og politikerne benytte bevilgningen som relevant mål i fremtiden.
            Derimot har 
jeg tatt feil med hensyn til innrapporteringen til NATO. Der opereres det med de 
samme 43 milliardene, men det er ikke utgiftsbudsjettet i denne sammenheng, men 
bevilgningen påplusset statens samlede utgifter til pensjon og folketrygd for 
nåværende og tidligere forvarspersonell. Disse utgiftene opptrer i 
statsbudsjettet under Sosialdepartementet, men skal etter NATOs regler 
inkluderes i forsvarsutgiftene for sammenligning landene imellom. Detaljene i 
beregningen er vanskelige og delvis skjønnsmessige, men neppe villedende. Den 
norske beregningsmåten gir mindre påplussing enn tilsvarende for sammenlignbare 
land. Den rapporterte forsvarsutgiften på 1,4 % av BNP er således heller ikke 
villedende. Jeg beklager min gjentatte påstand om skjønnmaling for NATO.
![]()