
19. april 2015 
                          
    
       
Utskriftversjon 
pdf              
Til hovedsiden
 
Forsvarspolitikken: 
Taushet om det viktigste
Bedømt 
etter oppslagene i mediene øker interessen for Forsvaret. Men fortsatt er det 
ingen avklaring av Regjeringens sprikende utspill om budsjettrammene.
Det 
går fremover med forståelsen av Forsvarets situasjon. Ved overleveringen av 
Forsvarets årsrapport for 2014 gjentok admiral Haakon Bruun-Hanssen sitt 
budskap: De løpende operasjonene ute og hjemme gjennomføres på en utmerket måte. 
Det samme gjelder deltagelsen i internasjonale øvelser. Kvaliteten i disse 
oppdragene er meget god og forbedres stadig med nye erfaringer. Aktiviteten i 
2014 var spesielt høy, men det understrekes at et så høyt aktivitetsnivå 
medførte overanstrengelse, og kan ikke understøttes over tid. Her ligger det 
alvorlige problemet: Forsvaret har alt for liten kapasitet og utholdenhet for å 
møte mulige trusler eller angrep mot landet. Dette blir nå gjentatt ved alle 
anledninger av både forsvarsministeren og forsvarssjefen, og det ser ut til at 
budskapet begynner å slå rot også ut over kretsen av de spesielt interesserte. 
Stadige medieoppslag drøfter det skjerpede sikkerhetspolitiske klima. Det 
aktualiserer forsvarspolitikkens kjernespørsmål: Skal vi ha et væpnet forsvar av 
landet? – med hvilken beredskap, kapasitet og utholdenhet? – til hvilken pris? 
Ekspertutvalgets rapport avventes med spenning.
        Første prioritet må i alle fall være 
en oppklaring innenfor Regjeringen av de selvmotsigende utsagnene som er gitt om 
budsjettrammen for planarbeidet.
        Utsagn nr. 1: Plandirektivet gitt til 
forsvarssjefen forutsetter at (tilnærmet) dagens budsjettnivå skal legges til 
grunn i langtidsplanleggingen. Etter gjeldende prinsipper for priskompensasjon 
vil det innebære at budsjettene fortsetter å minke i kjøpekraft slik de har 
gjort de siste 15-20 år. Følgelig må Forsvaret planlegges for fortsatt reduksjon 
av struktur og kapasitet. Det er godt belegg for å hevde at dersom vi fortsetter 
10-15 år til i dagens spor vil Forsvaret miste all kapasitet for kamp, og 
reduseres til vaktfunksjoner.
        Utsagn nr. 2: Etter NATO-møtet i 
Wales i september i fjor uttalte både statsministeren og forsvarsministeren at 
det er et mål å bringe forsvarsbudsjettet opp til 2% av BNP, men at det vil 
kreve mer enn 2-3 år. Selv med f.eks. 10 års horisont for en gradvis 
budsjettøkning, og deretter kobling til BNP, vil det økonomiske grunnlaget være 
lagt for å gi Forsvarets nåværende avdelinger, fartøyer og fly en 
realistisk kapasitet for såkalte høyintensitets operasjoner. I tillegg vil 
strukturen kunne styrkes etter hvert. Men dette fordrer en helt annen bane i 
forsvarsplanleggingen enn den linjen for nedbygging som følger av det direktivet 
som er gitt.
        Det er ikke for sterkt å si at en 
avklaring av Regjeringens og deretter de øvrige partienes politikk for 
budsjettutviklingen er forsvarspolitikkens uten sammenligning viktigste og mest 
presserende punkt. (Dette påvirkes ikke av McKinseys rapport om mulige 
rasjonaliseringsgevinster. Den skal jeg komme tilbake til.)
![]()