
28. august 2015 
                          
    
       
Utskriftversjon 
pdf              
Til hovedsiden
Først publisert i
Dagens Næringsliv 26. august
 
Dramatikk i forsvarspolitikken
Skal vi ha 
et krigsforvar eller bare vaktstyrker?
Mens 
utenriksminister Børge Brende maner til bevissthet om den krevende 
sikkerhetspolitiske situasjonen i Europa (DN 19. august, sluttfører 
Forsvarssjefen arbeidet med sitt «råd» for den videre utviklingen av Forsvaret. 
Samtidig legger Forsvarsdepartementet siste hånd på budsjettforslaget for neste 
år. Resultatene vil foreligge i begynnelsen av oktober.
        Dramatikken kan vanskelig overdrives. 
I vårt meget beskjedne «innsatsforsvar» er bemanning, utrustning og øving så 
mangelfull at den operative kapasiteten ut over den løpende virksomheten hjemme 
og ute er meget begrenset, i praksis nær null. Forsvarssjefen har vært meget 
tydelig på at han vil styrke den operative evnen, illustrert ved eksempelvis å 
redusere antall marinefartøyer for å spare vedlikeholdsutgifter, og øke 
bemanningen og den operative tilgjengeligheten av de gjenværende fartøyene. 
Videre mulige tiltak er ifølge lekkasjer til Aftenposten ytterligere 
basereduksjoner, reduksjon av antallet musikkorps og andre forslag som hittil 
har vært politisk uspiselige. Vi får se hvordan det går denne gangen.
        En forutsetning for en ansvarlig 
politisk debatt vil være at planforslagene fokuserer faktisk operativ evne 
snarere enn antall avdelinger, fartøyer og fly på papiret slik praksis har vært hittil.
        Men dramatikken ligger i hovedsak på 
et annet plan. Den gjelder årsakene til at Forsvaret er havnet i dagens 
situasjon. Den viktigste årsaken er vedvarende underfinansiering fordi 
forsvarsbudsjettene ikke har fulgt kostnadsutviklingen i Forsvaret. Differansen 
har siden den kalde krigen ligget omkring 2% per år. Hvis dagens 
forsvarsstruktur skal gis en realistisk beredskap, kapasitet og utholdenhet for 
krigsoppgaver må to problemer løses: For det første må bevilgningen økes slik at 
dagens mangler kan rettes opp, og dernest må årsaken til forfallet fjernes. Hvor 
meget som kreves for oppretting av dagens mangler vil avhenge av hvor høyt 
kravene til kapasitet settes, men et anslag kan antydningsvis være 3-4 mrd. 
kroner, gjerne fordelt over to-tre år. Men så, - og det gjelder uansett hvilket 
nivå forsvarsbudsjettet legges på – må den fremtidige kjøpekraften sikres. I 
praksis kan dette gjøres ved å koble budsjettet til BNP-utviklingen, slik NATO 
anbefaler. Det er ingen bevist årsakssammenheng mellom utviklingen i 
forsvarskostnader og BNP, men erfaringsmessig er korrelasjonen ganske god. På 
NATO-møtet i Wales i fjor høst ble det vedtatt at landene skulle tilstrebe 
forsvarsbudsjetter på 2% av BNP. For vårt land ville et slikt budsjettnivå 
finansiere et vesentlig større forsvar enn dagens. Det får være en militær og 
deretter politisk vurdering om vi har behov for det. Men hovedpoenget er at selv 
om budsjettnivået, som i dag er ca. 1,4% av BNP, ikke skulle nå 2%, er det 
viktigst at det nivået som velges holdes stabilt. Det er betingelsen for 
realistisk planlegging og for å hindre fortsatt forfall av den typen vi nå har 
opparbeidet.
        I oktober vil det vise seg om 
Forsvarssjefen og det politiske miljø makter å konfrontere den økonomiske 
forutsetningen for et fremtidig militært forsvar, eller om forsvarspolitikken 
fortsatt skal begrenses til heftig strid om tjenestesteder, musikkorps og nye 
kostbare investeringer i fly og fartøyer som ikke kan driftes. I så fall vil vi 
i løpet av få år ha fullført omstillingen av Forsvaret til styrker for vakthold 
og deltagelse i internasjonale operasjoner, men uten ambisjoner om militært 
forsvar av landet. 
 
T