3. desember 2015
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Trykket i Dagens Næringsliv
30. november 2015 under tittel Mer
enn etikk
Statlig eierskap: Mer
enn etikk
Statlig
eierskap dreier seg om mer enn etikkontroll. Viktige samfunnsinteresser tilsier
en bred vurdering av selskapene.
Skandale!
Har Telenor, som eier av 1/3 av aksjene i teleselskapet Vimpelcom (registrert i
Bermuda, hovedkvarter i Amsterdam), medvirket til storskala korrupsjon gjennom
sin representasjon i Vimpelcoms styre? Hva har industriministeren som politisk
ansvarlig for forvaltningen av statens snaut 60 prosent eierandel i Telenor visst om
dette? Eller burde ha visst? Og Stortinget? Ut fra det som er blitt kjent i det
siste har den kommende høringen i Stortinget potensial for en virkelig pinlig
avkledning av Telenors ansvarlige, om de da ikke påberoper seg taushet i lys av
mulig straffansvar.
Riksrevisjonen vil se nærmere på
statens rolle i styringen av aksjeselskaper hvor staten har eierandeler.
(Aftenposten 7.11.) Innfallsvinkelen vil være Stortingets retningslinjer for
slik styring. De fokuserer på statsrådens (departementets) oppfølging av
bedriftenes etiske adferd: klima og miljø, menneskerettigheter,
arbeidstagerrettigheter og antikorrupsjon. - Vel og bra.
Forhåpentlig vil gjennomgangen også
omfatte styringen i et bredere perspektiv. Det som burde være selvsagt, men
øyensynlig ikke alltid respekteres, er at statens styring må utøves gjennom
statens styrerepresentanter, og i åpenhet for alle styremedlemmene.
Underhåndskontakt mellom f.eks. politisk ledelse og selskapets administrerende
direktør eller styreleder utenom styret forøvrig kan lett få karakter av
tilsidesettelse av styret og eventuelle øvrige aksjonærer. Men hvor langt går
de statlig oppnevnte styremedlemmenes informasjonsplikt den andre veien? Styret
i et aksjeselskap er avhengig av konfidensialitet i saksbehandlingen. Dersom
selskapet er børsnotert kreves likebehandling av aksjonærene. Staten har vel
ikke krav på annen informasjon enn øvrige aksjonærer/børsen? For selskaper hvor
statens hovedinteresse er økonomisk utbytte (f.eks. Hydro, Yara, DNB), burde det
være relativt enkelt å innrette den statlige styringen på linje med andre
aksjonærinteresser. Men det kreves klarhet.
Vanskeligere blir det når hel- eller
majoritetseide selskaper ivaretar samfunnsinteresser ut over de økonomiske
aksjonærinteressene.
|
Felles for disse bedriftene er at vedtektene – som det altså er
styrets oppdrag å ivareta – er utformet for selskapets (aksjonærenes) beste som
internasjonale konsern, og i beste fall med bare marginalt hensyn til de
nasjonale samfunnsfunksjonene. Her kan det oppstå konflikter. Om telesystemet
bryter sammen vil kostnadene være langt mindre for Telenor enn for samfunnet.
Men innretningen av telesystemet styres primært av selskapets økonomiske
interesser, ikke av samfunnets sikkerhetsbehov. For elkraftsystemet er
samfunnsinteressen leveringssikkerhet, mens verkene tjener best på kraftmangel.
Er det i samfunnets interesse at disse selskapenes gevinster investeres i stort
omfang i utlandet? Eller at de strukturerer virksomheten for å redusere skatten
i Norge? Begge deler praktiseres, og er åpenbart innenfor vedtektenes krav for
selskapenes vel. Uten endringer i vedtektene er det ikke meget rom for statlig
styring for samfunnsinteresser på bekostning av selskapsinteresser, i hvert fall
ikke i børsnoterte selskaper.
Norge har betydelig større statlig eierskap i næringsbedrifter enn
sammenlignbare land. Eierskapet har utviklet seg ett selskap om gangen under
ulike omstendigheter. Etter at Arbeiderpartiet ga opp statskapitalisme som
ideologi, har vi ikke hatt noen politisk avklaring av begrunnelsene for statlig
eierskap eller av innretningen av eierskap for vern om tungtveiende
samfunnsinteresser. Det er ikke rimelig å vente at Riksrevisjonen skal ta opp
alle sider ved statlig eierskap, men Stortinget burde påminnes om at eierskapet
også medfører andre utfordringer enn etikkontroll.