21. desember 2015
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Stort ting for små
problemer
Stortinget konsentrerer sin kontrollfunksjon om små saker, men skygger unna de
viktigere.
I pakt
med det tyngende navnet skal Kontroll- og konstitusjonskomiteen i Stortinget
føre tilsyn med at regjeringen retter seg etter Stortingets vedtak og forøvrig
driver innenfor lov og etablert orden. Naturligvis er det et problem at den
etablerte orden er noe svevende. Ta forestillingen om statsrådens «politiske
ansvar» som eksempel. I utgangspunktet – da skriver vi 1800-tallet – gjaldt
ansvaret gjennomføringen av Stortingets vedtak og formidling av informasjon av
betydning for Stortingets arbeid. Etter hvert er ansvaret og informasjonsplikten
utvidet til å gjelde en hvilken som helst detalj i forvaltningens arbeid som
stortingsrepresentantene måtte finne interessant. Og interessen kan like gjerne
være å plage statsråden som å sikre et gavnlig styre. Denne uformelle
utviklingen har negative virkninger for fullmakter, ansvar og handlekraft i hele
statsapparatet, men det er et tema for seg. Vi holder oss nå til komiteens
virksomhet, og da er de to seneste høringene tankevekkende.
Telenor/Vimpelcom-saken har klart skandaløse trekk, slik saken fremstår i
pressedekningen hittil (og før resultatet av rettslige undersøkelser
foreligger). Men statsrådens ansvar, den sittende og de tidligere? Hvis komiteen
virkelig var opptatt av konstitusjonelle aspekter, burde den bidra til
opprydding i prinsipper og praksis for den statlige styringen av aksjeselskaper
hvor staten har store eierandeler. Komiteens tilnærming, overholdelse av etiske
retningslinjer uten å se saken i lys av styringsprinsippene, er alt for snever.
Men realisme i styringsprinsippene krever vanskelige avveininger, og slikt
skygger komiteen unna, later det til. Dette har jeg kommentert tidligere
(Tjodareik 3.12.2012).
Den andre
saken gjelder avhendingen av kasserte marinefartøyer, og hovedpunktet er om
eksportreglene har blitt overholdt. I denne saken har fagmyndighetens
saksbehandling åpenbart vært ganske svak. Men statsrådens ansvar? Hvis saken
ikke har vært behandlet av statsråden, eller med rimelighet burde ha vært det,
må ansvaret eventuelt dreie seg om oppstramming av systemet når den mangelfulle
saksbehandlingen ble kjent. Det burde være et kurant spørsmål med lite potensial
for skandalisering.
Ettersom
komiteen er innom Forsvaret, er det fristende å ta opp et helt annet tema som i
motsetning til sakene ovenfor virkelig ligger på det konstitusjonelle plan.
Hvordan kan det ha seg at Stortinget gjennom flere regjeringer har fått seg
forelagt – og oftest godkjent – planer og budsjettforslag for Forsvaret, uten å
ha blitt informert om at planene var underfinansiert i den grad at evnen til
krigsforsvar av landet nå er nær null på grunn av huller og mangler i
personelloppsetninger, materiell og øving? Og dette til tross for at de samme
stortingsdokumentene årlig fastslår at det nettopp er evnen til å forsvare
landet, eventuelt med støtte fra NATO, som skal være dimensjonerende? Altså:
Hvor og hvordan plassere et ansvar for denne vedvarende og potensielt
katastrofale informasjonssvikten overfor Stortinget og folket? Det forhold at vi
nå har en forsvarsminister og en forsvarssjef som sammen går inn for mer
realisme, innebærer ikke at problemet er ute av verden. Ubehagelige sannheter
krever stadig sterk beskyttelse. Konstitusjonell beskyttelse.