
21. desember 2015 
                          
    
       
Utskriftversjon 
pdf              
Til hovedsiden
 
Stort ting for små 
problemer
Stortinget konsentrerer sin kontrollfunksjon om små saker, men skygger unna de 
viktigere.
I pakt 
med det tyngende navnet skal Kontroll- og konstitusjonskomiteen i Stortinget 
føre tilsyn med at regjeringen retter seg etter Stortingets vedtak og forøvrig 
driver innenfor lov og etablert orden. Naturligvis er det et problem at den 
etablerte orden er noe svevende. Ta forestillingen om statsrådens «politiske 
ansvar» som eksempel. I utgangspunktet – da skriver vi 1800-tallet – gjaldt 
ansvaret gjennomføringen av Stortingets vedtak og formidling av informasjon av 
betydning for Stortingets arbeid. Etter hvert er ansvaret og informasjonsplikten 
utvidet til å gjelde en hvilken som helst detalj i forvaltningens arbeid som 
stortingsrepresentantene måtte finne interessant. Og interessen kan like gjerne 
være å plage statsråden som å sikre et gavnlig styre. Denne uformelle 
utviklingen har negative virkninger for fullmakter, ansvar og handlekraft i hele 
statsapparatet, men det er et tema for seg. Vi holder oss nå til komiteens 
virksomhet, og da er de to seneste høringene tankevekkende.
            
Telenor/Vimpelcom-saken har klart skandaløse trekk, slik saken fremstår i 
pressedekningen hittil (og før resultatet av rettslige undersøkelser 
foreligger). Men statsrådens ansvar, den sittende og de tidligere? Hvis komiteen 
virkelig var opptatt av konstitusjonelle aspekter, burde den bidra til 
opprydding i prinsipper og praksis for den statlige styringen av aksjeselskaper 
hvor staten har store eierandeler. Komiteens tilnærming, overholdelse av etiske 
retningslinjer uten å se saken i lys av styringsprinsippene, er alt for snever. 
Men realisme i styringsprinsippene krever vanskelige avveininger, og slikt 
skygger komiteen unna, later det til. Dette har jeg kommentert tidligere 
(Tjodareik 3.12.2012).
            Den andre 
saken gjelder avhendingen av kasserte marinefartøyer, og hovedpunktet er om 
eksportreglene har blitt overholdt. I denne saken har fagmyndighetens 
saksbehandling åpenbart vært ganske svak. Men statsrådens ansvar? Hvis saken 
ikke har vært behandlet av statsråden, eller med rimelighet burde ha vært det, 
må ansvaret eventuelt dreie seg om oppstramming av systemet når den mangelfulle 
saksbehandlingen ble kjent. Det burde være et kurant spørsmål med lite potensial 
for skandalisering.
            Ettersom 
komiteen er innom Forsvaret, er det fristende å ta opp et helt annet tema som i 
motsetning til sakene ovenfor virkelig ligger på det konstitusjonelle plan. 
Hvordan kan det ha seg at Stortinget gjennom flere regjeringer har fått seg 
forelagt – og oftest godkjent – planer og budsjettforslag for Forsvaret, uten å 
ha blitt informert om at planene var underfinansiert i den grad at evnen til 
krigsforsvar av landet nå er nær null på grunn av huller og mangler i 
personelloppsetninger, materiell og øving? Og dette til tross for at de samme 
stortingsdokumentene årlig fastslår at det nettopp er evnen til å forsvare 
landet, eventuelt med støtte fra NATO, som skal være dimensjonerende? Altså: 
Hvor og hvordan plassere et ansvar for denne vedvarende og potensielt 
katastrofale informasjonssvikten overfor Stortinget og folket? Det forhold at vi 
nå har en forsvarsminister og en forsvarssjef som sammen går inn for mer 
realisme, innebærer ikke at problemet er ute av verden. Ubehagelige sannheter 
krever stadig sterk beskyttelse. Konstitusjonell beskyttelse.
![]()