1. februar 2013
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Siste vers av
draumkvedet?
Mens
Langtidsproposisjonen om Forsvaret og budsjettet for 2013 forsterker
virkelighetsflukten, er opposisjonens standpunkter mer interessante.
Skiftende
forsvarsministere i de siste årene, og Espen Barth Eide i særdeleshet, har vært
tydelige i sin bedømmelse: Med harde politiske tak har det lykkes å fullføre
omstillingen av forsvaret. Til utlandets stadige anerkjennelse og beundring har
vi fått et moderne innsatsforsvar – hær, sjø og luft – og det er opprettet en
lenge savnet balanse både mellom Forsvarets oppgaver og Forsvarets struktur, og
mellom strukturen og forsvarsbudsjettet. Slik lyder den politiske "narrativ"
[1]. Den gjeldende langtidsplanen og forsvarsbudsjettet for 2013 speiler denne
oppfatningen, og legger derfor opp til stø kurs i forlengelse av de seneste
årenes budsjetter.
Jeg har påpekt [2] at påstanden om
samsvar mellom struktur og oppgaver er innholdsløs så lenge det ikke foreligger
opplysninger om hvordan oppgavene tenkes løst. Og videre, at påstanden om
balanse mellom strukturen og budsjettet også er innholdsløs fordi den ikke
knyttes til noen mål for styrkenes yteevne. Men uansett formuleringene er
styrkenes tilgjengelighet og utholdenhet i dag så liten at bare de enkleste
oppdrag kan løses, og da i sterkt begrenset omfang. Det eksisterer et grovt
misforhold mellom på den ene siden den nominelle forsvarsstrukturen og de
investeringene som er nedlagt i den, og på den andre forsvarets faktiske
stridsevne. Imidlertid er den politiske ledelsen i Forsvarsdepartementet (og
embetsverket?) så innkjørt i sine drømmende lovprisninger at det kan synes
hensiktsløst å fortsette diskusjonen med sikte på å påvirke planleggingen i
retning av mer realisme under det nåværende regime.
Da er det mer interessant å se hvilke tanker som rører seg i
opposisjonen på Stortinget. Interessen skjerpes naturligvis av meningsmålingene
og spekulasjonene rundt høstens stortingsvalg, selv om slike funderinger bør
tøyles inntil valget er avholdt og stemmene tellet opp. Men i alle fall viser
behandlingen i Stortinget av langtidsplanen og årets budsjett at de store
opposisjonspartiene bygger på en mer realistisk situasjonsforståelse enn den
Forsvarsdepartementet gir uttrykk for. Både Fremskrittspartiet og Høyre er
tydelige på at forsvaret er underfinansiert og begge partiene ønsker å
øke budsjettet, om enn i ulik grad. Frp foreslo i budsjettbehandlingen en økning
på vel 1 mrd. kroner, og Høyre på 616 mill kroner. Nå kan man si at disse
forslagene var lite forpliktende ettersom de ikke hadde politiske utsikter til å
bli vedtatt. Viktigere enn forslagene er situasjonsforståelsen som uttrykkes i
partienes merknadene til budsjettet. Et par eksempler:
Fremskrittspartiet:
...
" Disse
medlemmer ser store sprik mellom den organisasjonen regjeringen har lagt
opp til og den organisasjonen de i praksis legger opp til å finansiere i
den vedtatte langtidsplanen. Disse medlemmer er bekymret over den
manglende forståelse for Forsvarets underfinansiering og mener at det må
iverksettes en rekke tiltak for å endre denne utviklingen."
|
Høyre: |
Den samme forståelsen av de grunnleggende problemene speiles i disse partienes
utkast til valgprogrammer. Utkastene kan leses på partienes nettsteder som
"dokumenter i arbeid" frem til landsmøtene. Spesielt er Høyres utkast meget
tydelig. I en liste over "Høyres løsninger" på femten punkter er
særlig to
punkter viktige for å skape orden i de overordende forutsetningene for
forsvarsplanleggingen:
Høyres løsninger:
·
Øke
bevilgningene for å gjøre Forsvaret i stand til å løse pålagte oppdrag,
og skape reell balanse mellom bevilgninger, struktur og oppgaver. Det
må være en bærekraftig balanse mellom drift og investeringer. |
·
Foreta en
kritisk gjennomgang av forsvarsstrukturens reelle kapasitet og
utholdenhet.
... |
Dersom de punktene som er uthevet her skulle bli gjennomført, vil veien være staket ut for de nødvendige utredninger og omdisponeringer til et reelt, tilgjengelig innsatsforsvar. Så får det vise seg om den vedtatte strukturen politisk lar seg finansiere til rimelig innsatsevne, eller om realistisk innsatsevne bare kan realiseres for et ytterligere krympet forsvar. Først når disse problemstillingene er klarlagt vil det være mulig å bringe planene for nye kampfly og undervannsbåter ut av drømmenes verden og inn i den økonomiske virkelighet.
Referanser
[1] Se f.eks. http://www.aftenposten.no/meninger/Et-solid-og-balansert-forsvar-6855873.html
[2] http://www.tjodareik.no/kommentar/kommentar%202012/120624_fmin_fortrenger_virkeligheten.htm