20. januar 2016
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Oppdatert 21.januar 2016
Mot en ny æra i
sikkerhetspolitikken
Det synes
så godt som avgjort at regjeringen ikke vil foreslå budsjettøkninger som kreves
for et militært krigsforsvar, et «førstelinjeforsvar». En ny sikkerhetspolitikk
må tilpasses de militære realitetene.
Etter
foredrag av forsvarsministeren, Ine Eriksen Søreide (OMS 11. jan.) og
forsvarssjefen, admiral Haakon Bruun-Hanssen (OMS 18. jan.) er det ikke rom for
optimisme når det gjelder forsvarssjefens anbefaling om nødvendig økning av
forsvarsbudsjettene i årene fremover.
Forsvarssjefen fremholder at hans forslag
til budsjettøkninger viser hva som ut fra nøkterne forutsetninger er nødvendig
for å sette dagens forsvar i stand til å ivareta førstelinjeforsvar mot et
eventuelt angrep på landet. Med andre ord: Uten de foreslåtte økningene i
forsvarsbevilgningene vil vi ikke være i stand til å forsvare oss lenge nok til
at allierte styrker kan komme til hjelp, slik planlegging og øving i NATO-regi
hittil har forutsatt. Dermed står vi overfor en avgjørende svikt i grunnlaget
for den sikkerhetspolitikken som har vært uendret siden vi gikk inn i NATO.
Sant nok har det lenge vært
usikkerhet om realismen i det militære grunnlaget for sikkerhetspolitikken. Har
Forsvaret slik kapasitet at det kan avverge militære aksjoner mot oss? Og, om
avverget allikevel skulle svikte, kan det ta opp kamp mot en inntrenger og holde
åpent for forsterkninger fra USA og eventuelt andre NATO-land? Utenforståendes
påstand har i flere år vært at langvarig underfinansiering har ledet til så
store mangler i Forsvarets personelloppsetninger, materiell, beholdninger og
øvinger at Forsvaret knapt har kapasitet ut over ivaretagelsen av de løpende
fredsoppgavene, dvs. vakt og sikring hjemme, og deltagelse i internasjonale
operasjoner ute. Denne vurderingen ble konsekvent imøtegått av
Forsvarsdepartementet, og stortingsdokumentene speilet ingen tvil om Forsvarets
evne til å ivareta sine oppgaver, herunder førstelinjeforsvaret
[1]. Tvert imot, den sistnevnte
ble omtalt som den «dimensjonerende oppgaven».
Etter at Ine Eriksen Søreide
tiltrådte som forsvarsminister i 2013 ble det slutt på undertrykkelsen av
kjensgjerningene. I godt samarbeid med Haakon Bruun-Hanssen ble virkeligheten
gradvis kjent for offentligheten, slik den lenge hadde vært forstått av
Forsvarets eget personell. Selv om Forsvaret kvalitativt står imponerende sterkt
på de fleste områdene, er den samlede kapasiteten og utholdenheten av
avdelinger, fartøyer og fly alt for svak for et førstelinjeforsvar. Omfanget av
manglene kommer tydelig, om enn indirekte, til uttrykk i Forsvarssjefens
fagmilitære råd, FMR: Bevilgningene må økes med 3 mrd. kr. hvert år i fire år
for bringe dagens struktur opp på det nivå i beredskap, kapasitet og utholdenhet
som førstelinjeforsvaret krever. Merk at det her dreier seg om det forsvaret som
på papiret skulle eksistere i dag, ikke om noen «opprustning» med økning av
strukturens størrelse. At forsvarssjefen også ønsker å foreta noen tilpasninger
av strukturen i lys av endrede utfordringer, nye teknologiske muligheter og
økonomiske hensyn kommer i denne sammenheng i andre rekke, selv om det er disse
sidene ved FMR som hittil har tiltrukket oppmerksomhet. Særinteressenes
oppmerksomhet.
Flyktninger og oljepris
til tross, - uansett forklaringer er altså forholdet nå at en avvisning av FMRs
budsjettanbefaling vil innebære en reell og tydelig kommunisert avvikling av
ambisjonen om et førstelinjeforsvar. Og dette i en sikkerhetssituasjon som ikke
har vært mindre forutsigbar siden den kalde krigen. Det vil kreves en ny,
tydelig og troverdig sikkerhetspolitikk. Det er mulighetene for en slik politikk
og dens krav til militær evne som bør stå i fokus i den kommende
langtidsproposisjonen, og i den offentlige debatten, dersom regjeringen går inn
for en fortsatt underfinansiering og nedbygning av forsvaret. Flere tilnærminger
kan tenkes, men alle vil ha til felles vårt problem med å forklare hvorfor vi i
vår rikdom forventer at andre folk skal yte mer for vår frihet enn vi selv er
villige til.
Note
[1] Med "førstelinjeforsvar" forstås evnen til å "forsvare
Norge og allierte mot alvorlige trusler, anslag og angrep, innenfor rammen av
NATOs kollektive forsvar". Oppgaveformuleringen er gitt i gjeldende langtidsplan
(2013-2016).