
20. januar 2016 
                          
    
       
Utskriftversjon 
pdf              
Til hovedsiden
Oppdatert 21.januar 2016
 
Mot en ny æra i 
sikkerhetspolitikken
Det synes 
så godt som avgjort at regjeringen ikke vil foreslå budsjettøkninger som kreves 
for et militært krigsforsvar, et «førstelinjeforsvar». En ny sikkerhetspolitikk 
må tilpasses de militære realitetene.
Etter 
foredrag av forsvarsministeren, Ine Eriksen Søreide (OMS 11. jan.) og 
forsvarssjefen, admiral Haakon Bruun-Hanssen (OMS 18. jan.) er det ikke rom for 
optimisme når det gjelder forsvarssjefens anbefaling om nødvendig økning av 
forsvarsbudsjettene i årene fremover.
        Forsvarssjefen fremholder at hans forslag 
til budsjettøkninger viser hva som ut fra nøkterne forutsetninger er nødvendig 
for å sette dagens forsvar i stand til å ivareta førstelinjeforsvar mot et 
eventuelt angrep på landet. Med andre ord: Uten de foreslåtte økningene i 
forsvarsbevilgningene vil vi ikke være i stand til å forsvare oss lenge nok til 
at allierte styrker kan komme til hjelp, slik planlegging og øving i NATO-regi 
hittil har forutsatt. Dermed står vi overfor en avgjørende svikt i grunnlaget 
for den sikkerhetspolitikken som har vært uendret siden vi gikk inn i NATO.
        Sant nok har det lenge vært 
usikkerhet om realismen i det militære grunnlaget for sikkerhetspolitikken. Har 
Forsvaret slik kapasitet at det kan avverge militære aksjoner mot oss? Og, om 
avverget allikevel skulle svikte, kan det ta opp kamp mot en inntrenger og holde 
åpent for forsterkninger fra USA og eventuelt andre NATO-land?  Utenforståendes 
påstand har i flere år vært at langvarig underfinansiering har ledet til så 
store mangler i Forsvarets personelloppsetninger, materiell, beholdninger og 
øvinger at Forsvaret knapt har kapasitet ut over ivaretagelsen av de løpende 
fredsoppgavene, dvs. vakt og sikring hjemme, og deltagelse i internasjonale 
operasjoner ute. Denne vurderingen ble konsekvent imøtegått av 
Forsvarsdepartementet, og stortingsdokumentene speilet ingen tvil om Forsvarets 
evne til å ivareta sine oppgaver, herunder førstelinjeforsvaret 
[1]. Tvert imot, den sistnevnte 
ble omtalt som den «dimensjonerende oppgaven».
        Etter at Ine Eriksen Søreide 
tiltrådte som forsvarsminister i 2013 ble det slutt på undertrykkelsen av 
kjensgjerningene. I godt samarbeid med Haakon Bruun-Hanssen ble virkeligheten 
gradvis kjent for offentligheten, slik den lenge hadde vært forstått av 
Forsvarets eget personell. Selv om Forsvaret kvalitativt står imponerende sterkt 
på de fleste områdene, er den samlede kapasiteten og utholdenheten av 
avdelinger, fartøyer og fly alt for svak for et førstelinjeforsvar. Omfanget av 
manglene kommer tydelig, om enn indirekte, til uttrykk i Forsvarssjefens 
fagmilitære råd, FMR: Bevilgningene må økes med 3 mrd. kr. hvert år i fire år 
for bringe dagens struktur opp på det nivå i beredskap, kapasitet og utholdenhet 
som førstelinjeforsvaret krever. Merk at det her dreier seg om det forsvaret som 
på papiret skulle eksistere i dag, ikke om noen «opprustning» med økning av 
strukturens størrelse. At forsvarssjefen også ønsker å foreta noen tilpasninger 
av strukturen i lys av endrede utfordringer, nye teknologiske muligheter og 
økonomiske hensyn kommer i denne sammenheng i andre rekke, selv om det er disse 
sidene ved FMR som hittil har tiltrukket oppmerksomhet. Særinteressenes 
oppmerksomhet.
Flyktninger og oljepris 
til tross, - uansett forklaringer er altså forholdet nå at en avvisning av FMRs 
budsjettanbefaling vil innebære en reell og tydelig kommunisert avvikling av 
ambisjonen om et førstelinjeforsvar. Og dette i en sikkerhetssituasjon som ikke 
har vært mindre forutsigbar siden den kalde krigen. Det vil kreves en ny, 
tydelig og troverdig sikkerhetspolitikk. Det er mulighetene for en slik politikk 
og dens krav til militær evne som bør stå i fokus i den kommende 
langtidsproposisjonen, og i den offentlige debatten, dersom regjeringen går inn 
for en fortsatt underfinansiering og nedbygning av forsvaret. Flere tilnærminger 
kan tenkes, men alle vil ha til felles vårt problem med å forklare hvorfor vi i 
vår rikdom forventer at andre folk skal yte mer for vår frihet enn vi selv er 
villige til.
![]()
Note
[1] Med "førstelinjeforsvar" forstås evnen til å "forsvare 
Norge og allierte mot alvorlige trusler, anslag og angrep, innenfor rammen av 
NATOs kollektive forsvar". Oppgaveformuleringen er gitt i gjeldende langtidsplan 
(2013-2016).