9. februar 2016
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Først trykket i Dagens
Næringsliv
6. februar 2016
Lovlig korrupsjon?
Bonuspoeng hos SAS for reiser med Flytoget forsterker et gammelt problem.
Praksisen med bonuspoeng for flyreiser har alltid vært problematisk.
Bonuspoengene, som kan benyttes som betaling for en fremtidig flyreise,
tilfaller den reisende. Dette er en grei rabattordning så lenge den reisende
også er den som betaler billetten. Men det blir mindre greit når billetten
betales av den reisendes oppdragsgiver. Om den reisende har kontroll på valg av
flyselskap, og kanskje innretning av reisen, får bonusen karakter av en
økonomisk interesse mellom en leverandør og kundens innkjøper (ikke kunden
selv). Dette er opplegg for korrupsjon. Selvsagt kan det tenkes en avtale mellom
arbeidsgiver og ansatt som definerer bonusen som en godtgjørelse. Men dette er
neppe alltid tilfelle, og i hvert fall ikke for offentlig ansatte. Dersom
bonuspoengene så disponeres privat og ikke for jobbreiser, er det vanskelig å se
praksisen som annet enn korrupt.
Den korrupte dimensjonen settes på
spissen når reiser med Flytoget gis bonuspoeng hos SAS. Ettersom en reise med
Flytoget koster omkring det doble av samme reise med NSB, får den reisende en
personlig fordel av å påføre oppdragsgiveren en doblet reiseutgift, uansett om
det skulle forkorte eller forlenge reisen med noen minutter.
Ganske drøyt – og det fra statseide
bedrifter.