
21. februar 2016 
                          
    
       
Utskriftversjon 
pdf              
Til hovedsiden
Først trykket i
Klassekampen 19. februar
 
Norges veivalg
Regjeringen har talt: Den har ikke lenger noen nasjonal sikkerhetspolitikk. 
Regjeringen 
fører ingen politikk for landets sikkerhet, og har heller ikke meninger om hva 
en ny sikkerhetspolitikk skal sikre. La oss ta det kronologisk.
        8. februar inviterte utenriksminister 
Børge Brende og forsvarsminister Ine Eriksen Søreide til et åpent møte for 
«lansering» av en utredning under tittelen Veivalg i utenriks- og 
sikkerhetspolitikken. Utredningen skal pågå i ett år og resultere i behandling i 
Stortinget våren 2017.
        Arbeidsplanen ble ikke presentert, 
men det ble understreket at dette skal være en «åpen» utredning hvor eksterne 
bidrag søkes og mottas med takk. Altså: Regjeringen har enn så lenge ingen 
forslag i saken, men ber om innspill fra «alle».
        Hovedbudskapet fra statsrådene er at 
verden er i slik forandring at tradisjonelle begreper og oppfatninger om 
forsvars- og sikkerhetspolitikk er foreldet. Internasjonal terrorisme og 
folkevandringer er stikkordene. Konflikter i fjerne land kan på kort varsel 
utvikle seg til trusler mot vår sikkerhet. Derfor må vi nå se utviklingsbistand, 
fredsmegling, nasjonale antiterrortiltak i helhet med tradisjonell 
sikkerhetspolitikk, sies det.
        Ingen vil bestride at terrorisme og 
folkevandringer kan innebære sikkerhetsproblemer, men de ligger tross alt på et 
annet plan enn sikkerhet mot militære trusler og angrep. Ved å blande alle 
tenkelige utfordringer i et felles sikkerhetsbegrep fortynnes begrepet slik at 
det blir innholdsløst som ramme for forsvarspolitikken, dvs. poltikken for 
militært forsvar av landet. At dette også er hensikten støttes av studiens 
tittel: nå snakker regjeringen altså om utenriks- og sikkerhetspolitikken, 
mens det politiske begrep hittil har vært forsvars- og sikkerhetspolitikken.
        Under omtale av mulige 
sikkerhetsutfordringer fra Russland uttalte Brende: Folkeretten vil alltid være 
vårt førstelinjeforsvar. Det kunne man oppfattet som billedspråk hvis det ikke 
hadde pekt direkte mot regjeringens mest dramatiske sikkerhetspolitiske valg.
        Førstelinjeforsvar har hittil 
betegnet forsvarets evne til å bekjempe væpnet angrep mot landet i første linje, 
dvs. inntil allierte forsterkninger kunne settes inn slik Nato-garantien 
forutsetter. Og omvendt, uten førstelinjeforsvar vil Nato-garantien bortfalle, 
eller i hvert fall bli sterkt svekket. Nå er problemet at forsvaret ifølge 
forsvarssjefen ikke har evnen til førstelinjeforsvar fordi underfinansiering 
gjennom mange år og skiftende regjeringer har ført til at forsvarets avdelinger, 
fartøyer og fly har så store mangler at de ikke har vesentlig kapasitet utover de 
oppgavene som løses til daglig. Forsvarssjefens anbefaling for å sette forsvaret 
i stand til førstelinjeforsvar, slik stortingsdokumentene forutsetter, vil kreve 
budsjettøkninger på 3 mrd. kr. årlig over fire år. Uten prutningsmonn.
        Regjeringen har ikke offentliggjort 
sitt syn på dette, men flere taler holdt siden nyttår tyder på at regjeringen 
vil gi opp målsetningen om et militært førstelinjeforsvar for landet. I dette 
perspektivet blir utenriksministerens uttalelse om folkeretten mer realpolitisk 
dyster enn idealistisk oppløftende.
        Tidsplanen i regjeringens arbeid sier 
kanskje også sitt. I løpet av våren skal regjeringen legge frem en langtidsplan 
for forsvaret, for behandling i Stortinget innen sommeren. Og så, ett år senere 
og like før stortingsvalget, kommer altså innstillingen om utenriks- og 
sikkerhetspolitikken. Det er vanskelig å se dette som annet enn et opplegg for å 
redusere forsvarspolitikken til "business as usual", dvs. fortsatt 
underfinansiering og nedbygging av forsvaret, begrunnet med behov for å vente på 
den overordnede utredningen. - Så langt Brende og Søreide.
Noen dager senere, 12.-14. februar holdtes den årlige, internasjonale sikkerhetskonferansen i München. Der deltok statsminister Erna Solberg, samt vår utenriksminister og forsvarsminister. Fra norsk side fremholdtes Nordområdenes sikkerhetspolitiske betydning, - indirekte den gjentatte bønn: Kjære Nato-land, glem ikke oss når Russland rasler med sablene! Men statsministerens mediebudskap dreide seg om et rent semantisk spørsmål: Medvedev kan ikke ha rett i at verden har havnet i en ny kald krig, mener hun. Og så?
«Diskusjonen om Norges veivalg i gang» sies det på Utenriksdepartementets 
nettside. Sikkert nok, men hvis regjeringens sikkerhetspolitikk omfatter mer enn 
diskusjoner hjemme og pengeutdeling i fjerne land, er kjernespørsmålet: Mener 
regjeringen at fremtiden er trygg uten et nasjonalt militært forsvar, uten et 
førstelinjeforsvar? Foreløpig er det ikke noe som tyder på at svaret er noe 
annet enn Ja.
![]()