19. april 2016
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Trykket i
Dagens Næringsliv 18. april 2016
Skivebom i politisk råd
Sverre Diesen er uovertruffen i forsvarsøkonomi, men hvor står han som politik
rådgiver?
Tidligere forsvarssjef Sverre Diesen redegjør meget pedagogisk for de økonomiske
sammenhengene som fører til svekkelse av forsvaret når forsvarsbudsjettene ikke
følger den reelle kostnadsutviklingen (DN 14. april, ref 1 nedenfor).
Ettersom kostnadsutviklingen for forsvarsutgifter typisk følger bnp-utviklingen,
må forsvarsbudsjettet over tid holdes på (minst) en konstant prosentandel av
bnp. Etter den kalde krigen har bnp-andelen av vårt forsvarsbudsjett vært stadig
synkende, med det resultatet at de vedtatte planene stadig har vært
underfinansiert, med nedbygninger og dårlig ressursutnyttelse som resultat. Som
en konsentrert innføring i forsvarsøkonomi er Diesens innlegg uovertruffet.
Men når
Diesen skal bringe sitt økonomiske budskap inn i politikken går det galt. Veldig
galt. Diesen skriver: «Om denne bnp-andelen skal være to prosent, 1,3 prosent
som i dag eller noe midt imellom er således ikke avgjørende, ei heller om
budsjettet i utgangspunktet er på 40 eller 50 milliarder. Det avgjørende er at
regjeringen, når den har bestemt seg for nivå og laget et forsvar i samsvar med
det, lar budsjettene vokse i takt med kostnadsutviklingen …» Alvorlig talt,
general, dette lyder som nødrop fra en planstabs indre.
Spørsmålet
er: Hvor står den tidligere forsvarssjefen som politisk rådgiver i dagens
skjebnesvangre forsvarspolitiske valg? Forholdet er jo at dagens 1,3 % av bnp
ikke er tilstrekkelig til å opprettholde et minimum førstelinjeforsvar, som
igjen er NATO-medlemskapets fundament. Et minimum førstelinjeforsvar – i praksis
å tette hull og mangler i dagens vedtatte forsvarsstruktur – vil kreve en
gradvis budsjettøkning til «noe midt imellom», faktisk til omkring 1,8 % av bnp.
Ytterligere meget betryggende moderniseringer vil kunne gjennomføres om
budsjettene økes videre til omkring 2 % av bnp.
Og så kan vi
etter hvert trekke inn viktige, men i denne sammenheng underordnede spørsmål som
riktig balanse mellom internasjonale operasjoner og nasjonal beredskap,
justering av styrkestrukturen i lys av teknologisk utvikling og internasjonalt
samarbeid, osv.
Men
dagens sentrale og meget dramatiske politiske utfordring er altså om
forsvarsbudsjettene skal økes slik at vi kan holde et nasjonalt
førstelinjeforsvar, slik de vedtatte planene forutsetter. Høyres landsmøte ga et
klart svar på dette.
Så spørs det
hva de øvrige partiene mener, og hvilken innflytelse Høyres landsmøte har på
regjeringens politikk. Det siste vil den kommende proposisjonen vise.
Etterskrift
SverreDiesen har skrevet et motinnlegg. (DN 19. april,
ref 2 nedenfor) . Som han skriver, - vi er enige om
det meste (og viktigste). Men vi har nok ulikt syn på grensen mellom fag
og politikk i en etatssjefs rådgivning.
Ref 1
http://www.dn.no/meninger/debatt/2016/04/13/2147/Forsvaret/treffer-litt-ut-til-hyre
Ref 2
http://www.dn.no/meninger/debatt/2016/04/18/2145/Forsvaret/forsvarsbudsjett--niv-eller-vekst