14. mai 2016
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Trykket i
Dagens Næringsliv 13. mai
Forsvar nå - eller om tyve år?
Langsiktig planlegging er nødvendig, men langsiktighet må ikke fortrenge de nære
utfordringene.
Espen
Skjelland, avdelingssjef ved Forsvarets forskningsinstitutt, understreker
nødvendigheten av langsiktighet i forsvarsplanleggingen (DN 9. mai). Ingen med
faglig innsikt vil være uenig med ham. Han vil også finne bred støtt for
vurderingen at det ut fra den sikkerhetspolitiske situasjonen er «grunn til å
bruke budsjettene slik at vi får mye kampkraft ut av dagens forsvar på kort
sikt».
Den sikkerhetspolitiske situasjonen
er tydelig forverret, og forsvaret har pga. mangeårig underfinansiering nesten
ingen kapasitet ut over den som kreves for de løpende vaktoppgavene hjemme og
deltagelsen i internasjonale operasjoner ute. På grunn av huller i
personelloppsetningene og mangler i vedlikehold og forsyninger er bare en liten
del av forsvarets avdelinger, fartøyer og fly oppsatt som forutsatt for
krigsinnsats.
Den umiddelbare utfordringen er altså
å få det forsvaret vi har vedtatt på papiret, men bare delvis har i
virkeligheten, opp i kampklar stand. Det vil kreve budsjettøkninger med 3 mrd.
kr. hvert år i de kommende fire år, og deretter vedlikehold av budsjettets
kjøpekraft, ifølge Forsvarssjefens fagmilitære råd (FMR). Samlet for kommende
fireårsperiode blir økningen altså 30 mrd. kr.
Dette er dramatisk ettersom
budsjettøkninger av slik størrelse ikke kan gjennomføres uten at det går ut over
andre budsjettposter. Så skulle man tro at dette var tema for politisk debatt.
Men slik er det ikke.
FMR og den kommende
langtidsproposisjonen om forsvaret har en tidshorisont på tyve år, 2015-2034.
Hensikten med en så lang planperiode er å vise konsistens i planene over tid.
Mange av dagens disposisjoner medfører, som Skjelland påpeker, bindinger i
personellstruktur og driftsutgifter over lang tid. I tråd med denne planrammen
er også de nødvendige budsjettøkningene summert opp til 175 mrd. kr. til og med
2034. Dette er imidlertid en ganske løs indikasjon, gitt usikkerhetene i planer
og kostnader.
Men så opplever vi at nettopp tallet
175 blir det sentrale tema i debatten. Vil regjeringen bare gå for 150
milliarder? - eller 160? – eller 165? Og hva mener Arbeiderpartiet?
Politisk er denne vinklingen av
debatten neppe uttrykk for trang til langsiktig forpliktelse, slik Skjelland ser
som nødvendig. Den politiske arvesynden er nettopp å vedta oppløftende planer
med små utgifter nå, og større i en fjernere fremtid. Politikernes bekymringen
for budsjettbalansen over tyve år kan forstås som en avsporing fra denne
regjeringens og dette stortingets ansvar. Det første og viktigste spørsmålet nå
er om man vil prioritere til sammen 30 mrd. kr. over de kommende fire år, - og 3
mrd. i neste års budsjett – for å bringe det førstelinjeforsvaret Stortinget
tidligere har vedtatt i brukbar stand, så raskt som praktisk mulig. I motsatt
fall oppgis altså førstelinjeforsvaret, og dermed grunnlaget for både
sikkerhetspolitikken og langtidsplanens anbefaling (og budsjettramme).
Det avgjørende tallet i dag er
hverken 150 eller 175, men 30. Den første politiske milepælen er ikke år 2034,
men 2020. Planen for utviklingen av forsvaret etter 2020 er viktig, men en
realistisk behandling forutsetter avklaring av de nære spørsmål om
førstelinjeforsvaret.