
25. juni 2016 
                          
    
       
Utskriftversjon 
pdf              
Til hovedsiden
Først trykket i
Dagens Næringsliv 23. juni 2016
 
Kampkraft tross 
budsjettklemme
Langtidsplanen for forsvaret er et gjennombrudd i virkelighetsforståelse. Men 
hva er regjeringens budsjettrammer?
Det 
viktigste ved regjeringens Langtidsplan for forsvarssektoren som ble lagt frem 
17. ds. er ikke de detaljerte forslagene, men planens overordnede premisser og 
mål: På grunn av langvarig underfinansiering har forsvaret i dag langt mindre 
kapasitet for nasjonalt krigsforsvar enn forutsatt i vedtatte planer. Den 
sikkerhetspolitiske situasjon tilsier at kapasiteten nå må styrkes til forutsatt 
nivå.
        Om denne analysen kan synes enkel, er 
det skjellsettende at den legges til grunn for politisk handling. Presentasjoner 
og intervjuer av Erna Solberg, Per Sandberg og Ine Eriksen Søreide etterlater 
ingen tvil om at ikke bare fagstatsråden men også de øvrige aksepterer 
utfordringene i forsvars- og sikkerhetspolitikken, og stiller seg bak en plan 
for å styrke forsvaret.
        Hvor radikal planen er belyses av 
historikken. Da forsvarsministeren i 2014 ga forsvarssjefen i oppdrag å 
utarbeide sitt fagmilitære råd (innspill til langtidsplanen) ga regjeringen to 
alternative økonomiske rammer for utredningen: opprettholde budsjettnivå 2015, 
alternativt 0,5% budsjettøkning.
        Men så føyde forsvarsministeren til i 
oppdraget at forsvarssjefen sto fritt til å begrunne forslag som eventuelt gikk 
ut over disse budsjettrammene.
        Og forsvarssjefen leverte. Hans 
forslag innenfor de regjeringsgitte rammene innebærer fortsatt nedbygning av 
forsvarsevnen. Ingen snakker om dem i dag. Det tredje forslaget derimot – 
forsvarssjefens anbefaling, en komplett plan – ble grunnlaget for regjeringens 
langtidsplan. Planen bygger på behov for budsjettøkninger langt ut over 
regjeringens opprinnelige rammer.
        Det er to bærende pilarer i planen. 
For det første: Før nye, større og kostbare investeringsprosjekter iverksettes 
må det forsvaret vi har – eller skulle hatt etter de vedtatte planene – bringes 
i kampklar stand. Huller i personelloppsetninger, vedlikehold, beholdninger og 
øvinger må tettes. Den andre pilaren er å bryte den løpende underfinansiering 
ved å bringe samsvar mellom planer og budsjetter. Herav langtidsplanens 
tittel/motto: Kampkraft og bærekraft.
Planens forslag virker gjennomarbeidet, men ikke alt er problemfritt.
        Ta bærekraften først. En meget viktig 
forbedring er at fremtidige driftskostnader nå beregnes ut fra «erfart 
kostnadsvekst», noe som vil gi langt bedre treff enn de beregningsmetodene som 
hittil har bidradd sterkt til vedvarende underbudsjettering. En annen svakhet i 
planleggingen har vært alt for optimistiske estimater for kostnader og gevinster 
ved omstillinger. Forsvarssjefens kommentarer til departementets justeringer av 
hans plan kan tyde på at den arvesynden ikke er helt overvunnet. Videre skal 
endringer i valutakurser og drivstoffpriser fortsatt håndteres innenfor årlig 
driftsbudsjett, - en betydelig risiko. Endelig har planen en rekke forslag om 
utgiftsreduksjon ved nedleggelser av tjenestesteder og avdelinger. Forslagene 
følger forsvarssjefens anbefaling, og er drevet av hans vurdering av operativ 
nytte. Kraftige protester er allerede hørbare, og de vil neppe gi seg med det 
første. Forsvarspolitikerne vil få store utfordringer med prioritering mellom 
nasjonal forsvarsevne og velgernes lokale særinteresser. Kryss fingrene. - I sum 
er bærekraften i planen styrket fra tidligere, men fortsatt ikke sikret.
        Når det gjelder kampkraft er saken 
mer komplisert. Planens mål om å prioritere istandsetting av dagens kampstyrker 
er tydelig. Forsvarssjefen anbefaler at dette skjer balansert for alle 
forsvarsgrenene over en fireårsperiode, med hovedvekt to de første to årene. 
Imidlertid vil regjeringen i starten ikke følge forsvarssjefens råd for styrking 
av landstyrkene, med henvisning til en igangsatt studie. Forklaringen er ikke 
overbevisende.
        Planens alvorligste problem er 
budsjettet for de nærmeste fire årene. Det sies at behovet for budsjettøkninger 
over planens 20-årsperiode skal være 165 mrd. kroner, mot forsvarssjefens 
anbefalte 175. Gitt usikkerhetene i den fjernere del av perioden er dette ikke 
nødvendigvis dramatisk. Det alvorlige er at planen ikke sier noe om 
budsjettrammene for de første tre årene, men bare at innen 2020 skal budsjettet 
være øket med 7,2 mrd. kroner over nivået i 2016. Beregningen er litt mystisk, 
men den mangelfulle økonomifremstillingen viser i alle fall at forsvarssjefens 
anbefaling ikke følges helt ut. Anbefalingen forutsetter en årlig økning med 3 
mrd. fra 2017. Det ville innebære at budsjettet for 2020 skulle ligge på 12 mrd. 
over 2016-nivået. Her ligger planens mest kritiske politiske prioritering. 
Nedprioriteringen av landforsvaret må sees som resultat av budsjettklemme 
snarere enn studiebehov.
Alt i alt speiler langtidsplanen en betydelig realisme. Men ytterligere 
klargjøringer fra regjeringen av de økonomiske rammene for de kommende fire år 
er helt nødvendig for en ansvarlig politisk behandling av planen. Styrking av 
kampkraften må være de nærmeste budsjettenes politiske hovedtema.
![]()