25. juni 2016
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Først trykket i
Dagens Næringsliv 23. juni 2016
Kampkraft tross
budsjettklemme
Langtidsplanen for forsvaret er et gjennombrudd i virkelighetsforståelse. Men
hva er regjeringens budsjettrammer?
Det
viktigste ved regjeringens Langtidsplan for forsvarssektoren som ble lagt frem
17. ds. er ikke de detaljerte forslagene, men planens overordnede premisser og
mål: På grunn av langvarig underfinansiering har forsvaret i dag langt mindre
kapasitet for nasjonalt krigsforsvar enn forutsatt i vedtatte planer. Den
sikkerhetspolitiske situasjon tilsier at kapasiteten nå må styrkes til forutsatt
nivå.
Om denne analysen kan synes enkel, er
det skjellsettende at den legges til grunn for politisk handling. Presentasjoner
og intervjuer av Erna Solberg, Per Sandberg og Ine Eriksen Søreide etterlater
ingen tvil om at ikke bare fagstatsråden men også de øvrige aksepterer
utfordringene i forsvars- og sikkerhetspolitikken, og stiller seg bak en plan
for å styrke forsvaret.
Hvor radikal planen er belyses av
historikken. Da forsvarsministeren i 2014 ga forsvarssjefen i oppdrag å
utarbeide sitt fagmilitære råd (innspill til langtidsplanen) ga regjeringen to
alternative økonomiske rammer for utredningen: opprettholde budsjettnivå 2015,
alternativt 0,5% budsjettøkning.
Men så føyde forsvarsministeren til i
oppdraget at forsvarssjefen sto fritt til å begrunne forslag som eventuelt gikk
ut over disse budsjettrammene.
Og forsvarssjefen leverte. Hans
forslag innenfor de regjeringsgitte rammene innebærer fortsatt nedbygning av
forsvarsevnen. Ingen snakker om dem i dag. Det tredje forslaget derimot –
forsvarssjefens anbefaling, en komplett plan – ble grunnlaget for regjeringens
langtidsplan. Planen bygger på behov for budsjettøkninger langt ut over
regjeringens opprinnelige rammer.
Det er to bærende pilarer i planen.
For det første: Før nye, større og kostbare investeringsprosjekter iverksettes
må det forsvaret vi har – eller skulle hatt etter de vedtatte planene – bringes
i kampklar stand. Huller i personelloppsetninger, vedlikehold, beholdninger og
øvinger må tettes. Den andre pilaren er å bryte den løpende underfinansiering
ved å bringe samsvar mellom planer og budsjetter. Herav langtidsplanens
tittel/motto: Kampkraft og bærekraft.
Planens forslag virker gjennomarbeidet, men ikke alt er problemfritt.
Ta bærekraften først. En meget viktig
forbedring er at fremtidige driftskostnader nå beregnes ut fra «erfart
kostnadsvekst», noe som vil gi langt bedre treff enn de beregningsmetodene som
hittil har bidradd sterkt til vedvarende underbudsjettering. En annen svakhet i
planleggingen har vært alt for optimistiske estimater for kostnader og gevinster
ved omstillinger. Forsvarssjefens kommentarer til departementets justeringer av
hans plan kan tyde på at den arvesynden ikke er helt overvunnet. Videre skal
endringer i valutakurser og drivstoffpriser fortsatt håndteres innenfor årlig
driftsbudsjett, - en betydelig risiko. Endelig har planen en rekke forslag om
utgiftsreduksjon ved nedleggelser av tjenestesteder og avdelinger. Forslagene
følger forsvarssjefens anbefaling, og er drevet av hans vurdering av operativ
nytte. Kraftige protester er allerede hørbare, og de vil neppe gi seg med det
første. Forsvarspolitikerne vil få store utfordringer med prioritering mellom
nasjonal forsvarsevne og velgernes lokale særinteresser. Kryss fingrene. - I sum
er bærekraften i planen styrket fra tidligere, men fortsatt ikke sikret.
Når det gjelder kampkraft er saken
mer komplisert. Planens mål om å prioritere istandsetting av dagens kampstyrker
er tydelig. Forsvarssjefen anbefaler at dette skjer balansert for alle
forsvarsgrenene over en fireårsperiode, med hovedvekt to de første to årene.
Imidlertid vil regjeringen i starten ikke følge forsvarssjefens råd for styrking
av landstyrkene, med henvisning til en igangsatt studie. Forklaringen er ikke
overbevisende.
Planens alvorligste problem er
budsjettet for de nærmeste fire årene. Det sies at behovet for budsjettøkninger
over planens 20-årsperiode skal være 165 mrd. kroner, mot forsvarssjefens
anbefalte 175. Gitt usikkerhetene i den fjernere del av perioden er dette ikke
nødvendigvis dramatisk. Det alvorlige er at planen ikke sier noe om
budsjettrammene for de første tre årene, men bare at innen 2020 skal budsjettet
være øket med 7,2 mrd. kroner over nivået i 2016. Beregningen er litt mystisk,
men den mangelfulle økonomifremstillingen viser i alle fall at forsvarssjefens
anbefaling ikke følges helt ut. Anbefalingen forutsetter en årlig økning med 3
mrd. fra 2017. Det ville innebære at budsjettet for 2020 skulle ligge på 12 mrd.
over 2016-nivået. Her ligger planens mest kritiske politiske prioritering.
Nedprioriteringen av landforsvaret må sees som resultat av budsjettklemme
snarere enn studiebehov.
Alt i alt speiler langtidsplanen en betydelig realisme. Men ytterligere
klargjøringer fra regjeringen av de økonomiske rammene for de kommende fire år
er helt nødvendig for en ansvarlig politisk behandling av planen. Styrking av
kampkraften må være de nærmeste budsjettenes politiske hovedtema.