6. september 2016
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Først trykket i
Klassekampen 5. september
Sterke ord, svak krigsberedskap
Omfattende lekkasjer fra regjeringens arbeid med Langtidsplanen for
forsvarssektoren viser at forsvarssjefen ikke har nådd frem med sin plan for å
sette dagens avdelinger, fartøyer og fly i kampklar stand.
Utgangspunktet er ikke kontroversielt. På grunn av mangeårig underbudsjettering
har forsvaret nå så mange mangler i personelloppsetninger, vedlikehold,
beholdninger og øvinger at kapasiteten ikke strekker lengre enn til å dekke de
løpende fredsoppgavene hjemme og ute. Ytterligere krigsberedskap er nesten helt
fraværende. Slik den sikkerhetspolitiske situasjon har utviklet seg er dette
ikke forsvarlig, forsvaret må styrkes. – Så langt strekker den brede politiske
enigheten seg.
1. oktober 2015 la forsvarssjefen frem sitt Fagmilitære råd, FMR, for forsvarets
utvikling over de neste 20 år. Hans første prioritet er å få satt dagens forsvar
– slik det er beskrevet i de godkjente stortingsdokumentene - i kampklar stand
ved å ta igjen de mangeårige forsømmelsene. FMR forutsetter store og stigende
budsjettøkninger i hvert av årene 2017-20, sammenlagt 30 mrd. kroner økning i
fireårsperioden, ut over budsjettnivået i 2016.
Så kommer Klassekampen med lekkede dokumenter som viser at debatten internt i
regjeringen ligger på et helt annet nivå, man diskuterer økninger på 20-25% av
forsvarssjefens plan for de neste fire årene. Og selv innenfor denne rammen enda
mindre økninger i 2017 og 2018, altså de årene denne regjeringen har
budsjettansvar for før stortingsvalget.
Med
så dramatiske avvik mellom forsvarssjefens behovsanalyse og regjeringens
prioritering er ikke budsjettallene lenger de mest interessante. Nå må vi
tilbake til forsvarspolitikkens kjernespørsmål. Hvilken beredskap, kapasitet og
utholdenhet vil forsvaret kunne opprettholde i de nærmeste årene etter
regjeringens budsjettplaner? Det er forsvarssjefens vurdering av disse
forholdene som må være underliggende i den videre politiske behandlingen. Derfor
må vurderingen vedlegges regjeringens budsjettforslag til Stortinget. Uten denne
i bunnen har regjeringens forsvars- og sikkerhetspolitikk ingen forankring i
virkeligheten. Det er vel ikke holdbart i dagens skjerpede klima?