
6. september 2016 
                          
    
       
Utskriftversjon 
pdf              
Til hovedsiden
Først trykket i
Klassekampen 5. september
 
Sterke ord, svak krigsberedskap
Omfattende lekkasjer fra regjeringens arbeid med Langtidsplanen for 
forsvarssektoren viser at forsvarssjefen ikke har nådd frem med sin plan for å 
sette dagens avdelinger, fartøyer og fly i kampklar stand. 
Utgangspunktet er ikke kontroversielt. På grunn av mangeårig underbudsjettering 
har forsvaret nå så mange mangler i personelloppsetninger, vedlikehold, 
beholdninger og øvinger at kapasiteten ikke strekker lengre enn til å dekke de 
løpende fredsoppgavene hjemme og ute. Ytterligere krigsberedskap er nesten helt 
fraværende. Slik den sikkerhetspolitiske situasjon har utviklet seg er dette 
ikke forsvarlig, forsvaret må styrkes. – Så langt strekker den brede politiske 
enigheten seg.
1. oktober 2015 la forsvarssjefen frem sitt Fagmilitære råd, FMR, for forsvarets 
utvikling over de neste 20 år. Hans første prioritet er å få satt dagens forsvar 
– slik det er beskrevet i de godkjente stortingsdokumentene - i kampklar stand 
ved å ta igjen de mangeårige forsømmelsene. FMR forutsetter store og stigende 
budsjettøkninger i hvert av årene 2017-20, sammenlagt 30 mrd. kroner økning i 
fireårsperioden, ut over budsjettnivået i 2016.
Så kommer Klassekampen med lekkede dokumenter som viser at debatten internt i 
regjeringen ligger på et helt annet nivå, man diskuterer økninger på 20-25% av 
forsvarssjefens plan for de neste fire årene. Og selv innenfor denne rammen enda 
mindre økninger i 2017 og 2018, altså de årene denne regjeringen har 
budsjettansvar for før stortingsvalget.
Med 
så dramatiske avvik mellom forsvarssjefens behovsanalyse og regjeringens 
prioritering er ikke budsjettallene lenger de mest interessante. Nå må vi 
tilbake til forsvarspolitikkens kjernespørsmål. Hvilken beredskap, kapasitet og 
utholdenhet vil forsvaret kunne opprettholde i de nærmeste årene etter 
regjeringens budsjettplaner? Det er forsvarssjefens vurdering av disse 
forholdene som må være underliggende i den videre politiske behandlingen. Derfor 
må vurderingen vedlegges regjeringens budsjettforslag til Stortinget. Uten denne 
i bunnen har regjeringens forsvars- og sikkerhetspolitikk ingen forankring i 
virkeligheten. Det er vel ikke holdbart i dagens skjerpede klima?
![]()