22. januar 2017
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Forsvaret: Nyttige avklaringer fra finansministeren
Siv Jensens foredrag i Oslo Militære Samfund fortjener honnør.
16. januar
holdt finansminister Siv Jensen foredrag i Oslo Militære Samfund. Tema var
«Makrotrender i økonomien, med fokus på forsvarsøkonomien». Foredraget ble registret
som en begivenhet ettersom finansministere ikke tidligere har uttalt seg om
forsvarsøkonomi.
Siv Jensen viste (også i diskusjonen!) en forståelse av forsvarsplanleggingens
grunnleggende forutsetninger som går langt dypere enn man ville vente av en
finansminister. Hvor har hun det fra? Mest nærliggende er vel at
forsvarsministeren, Ine Eriksen Søreide har gjort en dugelig jobb i regjeringen.
I alle fall, selv om man har kommentarer til forsvarspolitikken, er det trygt å
vite at den nå formes fra en tydelig forståelse av utfordringene i forsvaret:
lav beredskap som følge av tidligere underbudsjettering og «erfart
kostnadsutvikling». Sett mot tidligere regjeringers fortrengning av
virkeligheten og meningsløse budsjettpolitikk de siste 25 år, er dagens realisme
et fremskritt av nærmest historisk karakter.
To momenter fra diskusjonen:
Rasjonalisering. I Langtidsplanen (LTP) forutsetter regjeringen at det kan
gjennomføres rasjonalisering og effektivisering med besparelser på 40 mrd. kr.
over 20 år. Forsvarssjefen la i sitt fagmilitære råd (FMR) 22 mrd. til grunn,
men uttalte samtidig tvil om dette kan realiseres. Finansministeren bekreftet at
kravet gjelder gjennomsnittlig 2 mrd. i nye tiltak hvert år. Om vi nå ser
bort fra tvil om planfastheten over tyve år, vil dette altså innebære et krav om
kostnadsreduksjoner som sammenlagt utgjør 90 % av dagens bevilgning. Ettersom vi
må anta at nye tiltak i perioden ikke legges opp med nevneverdig
rasjonaliseringspotensial, virker det ganske urealistisk at nesten alt
forsvaret bruker penger på i dag kan avvikles med positiv virkning for operativ
kapasitet. Gitt at 2 mrd. fra eller til er sterkt utslagsgivende i et
årsbudsjett, er det åpenbart påkrevet å konkretisere de mulige
rasjonaliseringsgevinstene, i hvert fall for de nærmeste fire årene og helst de
nærmeste åtte.
Hvis man virkelig ønsker å gi planleggingen realistisk sikkerhet burde man ikke
innregne disse gevinstene i LTP-budsjettet i det hele tatt, men beholde
potensialet for rasjonalisering som reserve for uforutsette utgifter som alltid
melder seg.
Planfasthet.
Danmark og Finland har forsvarsbudsjetter som er halvparten av vårt. Til tross
for innbyrdes ekstremt forskjellige forsvarskonsepter og styrkestruktur, har
begge land allikevel større kampklare styrker enn vi har. Det er flere årsaker
til dette, men en av dem er utvilsomt at begge land har bindende flerårsplaner
(med budsjettrammer). Finland har fireårsplaner, Danmark femårsplaner.
Flerårsplanene gir forutsigbarhet, og bindingen bidrar dessuten til nøktern
konkretisering i planleggingen og dermed til bedre ressursutnyttelse. Men noe
slikt er ikke tenkbart hos oss. Man henviser til Bevilgningsreglementet, og
Grunnloven er også til hinder, ifølge Siv Jensen. Og så strengt er forbudet at
det hindrer Forsvarsdepartementet i å legge frem en skisse for budsjettene for
den nærmeste, helt avgjørende fireårsperioden. Planer for 20 år er derimot så
uforpliktende at slike kan Stortinget diskutere og vedta, som i fjorårets
LTP-runde. For utenforstående er dette ansvarsløst tøv.
Her ligger altså et vesentlig reformbehov. Som et minimum vi må få åpnet
adgang for Forsvarsdepartementet til å legge frem budsjettskisser for de
nærmeste årene ettersom de tiltakene som forelegges Stortinget i de årlige
budsjettene ofte har konsekvenser over flere år. Men en ordning for bindende
fireårsplaner som også knyttet budsjetter til operativ kapasitet ville være et
gjennombrudd for god ressursutnyttelse. Departementene kan ikke ventes ubetinget
å støtte en slik nyordning. Embetsverket, ikke minst i Finansdepartementet, ser
årlige budsjettvedtak som grunnpilaren i «nødvendig fleksibilitet».
Ressursutnyttelsen fortrenges da som et ansvar delegert til forvaltningssjefene.
En reform vil formodentlig kreve en vurdering av et uavhengig utvalg. Politisk
støtte for bindende fireårsplaner i forsvarssektoren ville være en god start.
- - -
Vi
er altså ikke ved veis ende i nødvendige omstillinger for en realistisk
forsvarspolitikk. Andre forhold ligger også på vent. Men dette må ikke tolkes
til underkjennelse av de avgjørende fremskritt som er oppnådd så langt med Ine
Eriksen Søreide ved roret. Det er berettiget å håpe at hun i den opparbeidede
samforståelsen med Siv Jensen, og øyensynlig også med Arbeiderpartiets Anniken
Huitfeldt, kan føre nødvendige reformer i de forsvarspolitiske prosessene
videre.