29. april 2018
Utskriftversjon
pdf
Til hovedsiden
Dieselmotoren – miljøvinner igjen?
Problemene med dieselmotorens utslipp av NOx synes løst, teknisk og økonomisk.
Men hva med den politiske dynamikken?
Kort om den
velkjente historikken: Sammenlignet med bensinmotorer har dieselmotorer
gjennomgående lavere drivstofforbruk og gir tilsvarende lavere utslipp av CO₂.
Med økende bevissthet om behovet for å redusere CO₂-utslippene
av hensyn til den globale klimautviklingen ble dieselmotoren erklært som
miljøvinneren blant forbrenningsmotorene. Politisk ble dette speilet i
drivstoffavgiften. Miljø- og/eller økonomibevisste kjøpere sørget for at
dieselmotorene økte sin markedsandel jevnt og trutt.
Så fikk vi «dieselskandalen» i 2015. Det ble klart at Volkswagen hadde trikset
slik at dieselmotorene holdt utslippskravene for NOx, men bare under de
definerte testbetingelsene, ellers ikke. Avvikene mellom de formelt registrerte
utslippene og utslippene i praksis var meget store. Realistiske tester viste
videre at også andre produsenters dieselmotorer hadde høyere utslipp av NOx i
praksis enn tillatt. – Med dette ble dieselmotoren miljøversting – ikke
for det globale miljøet ettersom utslippene av CO₂ er
uberørt av skandalen og er reelt de laveste, men for lokalmiljøet i storbyer med
lite vind. På tåketunge dager vil NOx forsterke helseproblemene.
Miljøbevegelsene og politiske prosesser er nå fyrt opp med vedtak og forslag for
å presse dieselmotorene ut av trafikken helt og holdent.
Men nå kommer årets nyhet fra firmaet Robert Bosch GmbH i Tyskland. På en pressekonferanse i
Stuttgart 25. april, kunngjorde firmaets adm. direktør, Volkmar Denner (dr.-grad i fysikk,
tidl. utviklingssjef for bilelektronikk) at firmaet har lykkes med å videreutvikle avgassrensingen
slik at utslippene fra dieselmotorer nå ligger maksimalt på nivå 33% av EUs
skjerpede krav fastsatt med virkning fra 2020. Og NB! – dette gjelder uansett
driftsbetingelser som omgivelsestemperatur, motortemperatur, akselerasjon, osv.
Metoden medfører ikke nye deler, redusert motorytelse eller øket
drivstofforbruk. Heller ikke kostnadsøkning. En fyldig
pressemelding er interessant lesning
for teknisk orienterte. Løsningen gjøres umiddelbart tilgjengelig for
bilfabrikkene. Videre utvikling kan drive NOx- utslippen ned til nær null, sies
det. Dr. Denner sparer seg ikke for kategorisk språk:
“There’s a future for
diesel.
Today, we
want to put a stop, once and for all, to the debate about the demise of diesel
technology.”
Fra en teknisk
synsvinkel er det vanskelig å overse en slik påstand fra Bosch. Spørsmålet er om
det er for sent, om kampen mot dieselmotoren nå drives av andre motiver enn
miljøhensyn. Tiden vil vise. Men det er kanskje en indikasjon at nyheten som ble
fyldig omtalt på Teknisk Ukeblads nettside 26. april ellers ikke er dekket av
mediene
her i landet. I Tyskland derimot …
Om partenes interesser: Bosch er dypt involvert som leverandør av deler for
el-biler, og har slik sett ikke interesse av å fremme forbrenningsmotorene på
bekostning av el-løsninger. Og så, ja, jeg selv eier en Golf med den syndige
dieselmotoren. Kan jeg håpe på en modifikasjon til?